کد خبر: ۷۳۵۰۵
۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲

علت رشد ۱۱درصدی اجاره بها و پیش بینی دو ماه آخر بازار مسکن
نماینده مجلس مطرح کرد:

علت رشد ۱۱درصدی اجاره بها و پیش بینی دو ماه آخر بازار مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه گرانی اجاره بها به علت شیوع بیماری هلندی در بازار مسکن بوده، گفت: تا پایان سال دیگر رشد قیمتی در بازار مسکن و اجاره بها رخ نخواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،هادی بهادری با اشاره به آمار بانک مرکزی درخصوص رشد 11 درصدی نرخ اجاره بها به ویژه کلانشهرها در آذر و دی سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته به خانه ملت گفت: شیوع بیماری هلندی در بازار مسکن گرانی را به بخش های مختلف هدایت می کند.

وی با بیان اینکه عدم تعادل میان عرضه و تقاضا ریشه بروز بیماری هلندی در بازار مسکن است، افزود: متاسفانه بیماری هلندی سالیان سال در بخش مسکن ریشه دار شده و هر بار به گرانی در بخشی دامن می زند.با توجه به رکود حاکم بر بخش مسکن در سال های گذشته شوک های قیمتی بیش از قبل به بازار داده می شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بسیاری از افراد ذی نفع در بازار خواهان شوک دهی قیمتی به بازار مسکن هستند، ادامه داد: ورود برخی از افراد به قیمت گذاری ها در حوزه مسکن به گرانی ها در بخش خریدف فروش، رهن و اجاره دامن زده است.یکی دیگر از عوامل دخیل در رشد 11 درصدی نرخ اجاره بها جو روانی حاکم بر بازار است، تعدیل نرخ سود بانکی و ایجاد تحرک در بخش خرید و فروش مسکن طبیعتا به بازار اجاره بها نیز تکانه هایی را وارد کرده که ترجمه آن تاحدودی رشد نرخ ها بوده است.

بهادری با بیان اینکه سرازیر شدن سرمایه های مردم به بازار مسکن در پی کاهش نرخ سود بانکی قیمت ها را در این بازار صعودی کرده،گفت: صاحبان املاک نیز با کاهش نرخ سود بانکی خواهان اخذ وجه بیشتری از مستاجر شده اند که رشد قیمت ها را منجر شده است.همزمان با پایان سال و همچنین تمدید اجاره نامه ها رشد قیمت ها طبیعی است،متاسفانه هر سال رشد اجاره بها از سوی مالکان حق طبیعی خوانده می شود در حالی که چنین قانونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دلیلی برای رشد قیمت اجاره بها در ماه های بهمن و اسفند سال جاری وجود ندارد،گفت: دو ماه پایانی سال بازار اجاره بها تغییر قیمتی را تجربه نمی کند.با توجه به مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس با رشد نرخ حامل های انرژی برای سال 97 و اینکه اتفاق جدیدی در بازار تا پایان سال رخ نمی دهد از این رو رشد قیمت در بازار مسکن و اجاره بها رخ نخواهد داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ