کد خبر: ۷۳۵۶۴
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳

کسری بودجه طرح تحول سلامت و پیشنهاد جایگزین انتشار اوراق مشارکت
رئیس دیوان محاسبات توضیح داد:

کسری بودجه طرح تحول سلامت و پیشنهاد جایگزین انتشار اوراق مشارکت

رئیس دیوان محاسبات با تشریح عملکرد ۸ ماهه دولت در سال ۹۶ با توضیحاتی درخصوص کسری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی طرح تحول سلامت،پیشنهادی برای جایگزینی انتشار اوراق مشارکت ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، عادل آذر در جریان ارائه گزارش 8 ماهه تفریغ بودجه منتهی به آبان سال جاری در جلسه صحن علنی پارلمان اظهار داشت: اعدادی که در اینجا عرض می‌کنم اختلاف زیادی با اعدادی دارد که نوبخت اشاره کرده و علت آن این است که وی گزارش 10 ماهه عملکرد لایحه بودجه را ارائه داده اما دیوان محاسبات به دلیل اینکه باید گزارش دقیقی از عملکرد را ارائه دهد گزارش 8 ماهه اول را ارائه داده است.

وی افزود: در بخش منابع عمومی دولت در 8 ماهه اول سال جاری 84 درصد تحقق لایحه را داشته‌ایم همچنین در بخش تملک دارایی سرمایه‌ای که بخش عمده پروژه‌های عمرانی را شامل می‌شود تنها 58 درصد تحقق لایحه مصوب سال 96 را داشته‌ایم یعنی چیزی حدود 42 درصد عدم تحقق داشته‌ایم که جای تامل دارد.

این مقام مسئول با اشاره به درآمدهای مالیاتی دولت در سال 96 گفت: در حوزه مالیاتی 76 درصد تحقق لایحه داشته‌ایم که با احتساب جمع درآمدها  در این بخش 29 درصد عدم تحقق را داشته‌ایم که مسئولیت عدم تحقق آن تماما به دولت بر می‌گردد چرا که دستگاه های نظارتی وابسته به دولت باید به دقت در بحث دریافت مالیات عمل می‌کردند.

آذر ادامه داد: بخشی از عدم تحقق درآمدهای مالیاتی به شرکت ملی نفت و همچنین شرکت پالایش نفت اراک و 5 هزار میلیارد نیز به پرداخت سود سهام نفت بر می‌گردد که باید دستگاه های نظارتی دولت به دقت به آن توجه کنند.در بخش مالیات مستقیم عدم وصول به شرکت‌های دولتی بر می‌گردد که 14 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. 4 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده و 4 هزار میلیارد تومان دیگر در بخش حقوق گمرکی از مالیات وصول شده است.

وی با اشاره به بحث واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش غیردولتی گفت: متاسفانه در بخش پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام اقدام خوبی از سوی بخش خصوصی دیده نشده و تنها 8 درصد از پروژه‌های عمرانی به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است.متاسفانه امروز اسناد خزانه و اوراق مشارکت از مسیر خارج شده‌اند و پیشنهاد ما این است که به جای انتشار اوراق مشارکت از صکوک اجاره‌ای استفاده شود.

رئیس دیوان محاسبات درباره عدم اجرای درست قانون در بانک‌ها گفت: بر اساس احکام ابلاغ شده،بانک‌های عامل و شرکت‌های تابعه از سال 84 موظف شدند تا هر ساله یک سوم دارایی‌ها را واگذار کنند که متاسفانه این احکام در بانک‌ها اجرایی نشده است.

آذر درباره حذف دهک‌های پردرآمد نیز گفت: اگر حذف دهک‌های پردرآمد به شکل جدی اجرا نشود تمام بودجه عمومی را باید به حقوق کارمندان دولت،‌ صندوق بازنشستگی و یارانه اختصاص دهیم.طرح تحول سلامت هم مبنای خوبی برای اجرا داشت اما در بحث وصول اعتبارات انتقاد وجود دارد که اعتبارات اختصاص یافته به یارانه به اعتبارات پرداخت حقوق و دستمزد گره خورده و طبیعی است که خزانه اولویت را پرداخت حقوق و دستمزد قرار می‌دهد که نتیجه این اقدام تحقق تنها 40 درصد از اعتبارات اختصاص یافته به طرح تحول سلامت بوده است.

وی گفت: هم‌اکنون کسری بودجه‌ای که در بخش طرح تحول سلامت برای داروخانه‌ها،‌ بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها وجود دارد حدود 10 هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم بسیار نگران‌کننده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ