کد خبر: ۷۳۵۶۵
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳

پیش بینی نوبخت از رشد اقتصادی سال آینده/ سقف اوراق مشارکت رعایت شده

پیش بینی نوبخت از رشد اقتصادی سال آینده/ سقف اوراق مشارکت رعایت شده

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به عملکرد ۸ ماهه بودجه سال ۹۶ از پیش بینی رشد ۵.۸ درصدی برای سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز مجلس درباره عملکرد 8 ماهه دولت در بودجه سال 96 اظهار داشت: دولت برای سال 96 پیش‌بینی کرده بود با فروش هر بشکه نفت به قیمت  50 دلار و واریز سهم 20 درصدی به صندوق توسعه ملی چیزی حدود 309 هزار میلیارد تومان از محل درآمدها واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی منابع کسب کند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های دیگر براین بود که می توانیم هر بشکه نفت را با قیمت 55 دلاربفروشیم،افزود: سقف دیگری معادل 319 هزار میلیارد تومان به ازای فروش هر بشکه نفت به قیمت 55 دلار پیش‌بینی شد که منابع ما را در بودجه سال جاری افزایش می‌داد که از سوی مجلس مورد تایید قرار گرفت. بر این اساس 10 هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم که اگر محقق شود، اعتبارآن را برای پاره‌ای طرح‌های زیربنایی استفاده می‌کنیم اما مجلس پیش‌بینی این منابع را تغییر داد و آن را به 346 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه این پیش بینی در شرایطی بود که به جای واریزی سهم 2020 درصدی صندوق که از سوی دولت پیشنهاد شده عملا به 30 درصد افزایش پیدا کند، تصریح کرد: با افزایش سهم صندوق باید انتظار داشته باشیم، درآمدها تقلیل پیدا کنند اما با  توجه به سازو‌کاری که مجلس آن را تصویب کرده میزان منابع به 346 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

نوبخت اظهار داشت: پیش‌بینی دولت برای فروش هر بشکه نفت 50 دلار کاملا درست بود به طوری که امروز براساس گزارش وزارت نفت برای 10 ماهه اول درآمدهای نفتی به ازای هر بشکه به طور میانگین اندکی بیش از 50 دلار است.تا اول بهمن ماه 222هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده، از این رو با عملکرد دولت طبق مصوبه مجلس 90 درصد منابع تحقق می یابد و طبق لایحه بودجه 96 صد درصد منابع محقق می شود.

وی افزود: پیش بینی ما این است که چیزی در حد 58 هزار میلیارد تومان دیگر برای دوماه آینده درآمد داشته باشیم تا بتوانیم 106 درصداز منابعی که تا پایان سال در بودجه پیشنهادی دولت بود به تحقق برسانیم که انتظار می رود با 174 هزار میلیارد تومانی که مجلس برای دولت تعیین کرده، 97 درصد محقق خواهد شد.

معاون رئیس جمهور درباره واگذاری دارایی‌های سرمایه ای که در لایحه 106 هزار میلیارد تومان بود و مصوب آن به 119 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، تصریح کرد:  در 10 ماهه 72 هزار میلیارد تومان تحقق داشتیم که اگر چیزی در حد 12.6 هزار میلیارد تومان برای دو ماهه پیش رو به آن اضافه شود می‌توانیم 85.8 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای منبع داشته باشیم که نسبت به پیش بینی ما 81 درصد و نسبت به تحقق 72 درصد است .

نوبخت گفت: حال که به دستور مجلس، دولت باید 30 درصد به صندوق واریز کند بنابراین پول کمتری به عنوان درآمد برای آن باقی خواهد ماند و واگذاری دارایی‌های مالی که تا الان چیزی حدود 40.5 هزارمیلیارد تومان عملکرد داشت بر اساس پیش بینی چیزی در حدود 14 هزار میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود. در مجموع باید بتوانیم 55.4 هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری دارایی‌های مالی کسب منبع کنیم که نسبت به تحقق لایحه 125 درصد و نسبت به مصوب 102 درصد است.

وی درباره حوزه مصارفی نیز تصریح کرد: مصارفی که برای سال 96 در لایحه بر اساس 50 دلار تعیین شده بود 309هزار میلیارد تومان بود اما براساس مصوب 346.7 هزار میلیارد تومان دولت ماذون به هزینه بود که تا اول بهمن ماه آنچه که به عنوان مصرف تحقق پیدا کرد 243 هزار میلیارد تومان هست.قطعا نسبت به آن 222 هزار میلیارد تومان منابع و دریافت‌ها چیزی حدود 22 هزا میلیارد تومان مصارف هست که از محل اندوخته ماده 125 قانون محاسبات عمومی و از تنخواه بانک مرکزی فعلا تأمین شد و تا پایان سال هم در چارچوب قانون تسویه خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: نسبت به دو ماه آینده پیش بینی می شود رقمی حدود 22.9 هزار میلیارد تومان داشته باشیم و 70 هزار میلیارد تومان دیگر به آن بیافزاییم که جمعا همان 309.8 هزار میلیارد تومان می‌شود و همان 89 درصد نسبت به مصوب و 100 درصد نسبت به انچه که ما در لایحه پیش بینی کردیم، است.

نوبخت ادامه داد: در اعتبارات هزینه ای  تا الان 185 هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم، برای دو ماه آینده 50 هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت می‌‌شود بنابراین در حد 100 درصد یعنی 99.9 اعتبارات هزینه‌ای را خواهیم داشت.

وی خطاب به نمایندگان مجلس درباره اعتبارات تملک دارایی گفت: اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ایی یعنی طرح های عمرانی مهم است. در لایحه پیشنهادی دولت اعتباراتی که برای تملک دارایی‌های سرمایه ای برای طرح های عمرانی در نظر گرفته بودیم 52.7 هزار میلیاردتومان بود اما مجلس مصلحت دید این را به 71.4 هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

معاون رئیس جمهور گفت: آنچه دولت موفق شد تا این تاریخ به این طرح‌ها اختصاص دهد، 38.5 هزار میلیارد تومان از بابت طرح های عمرانی است که خزانه اعلام کرد چیزی حدود 29.3 هزار میلیارد تومان آن را پرداخت شده و بقیه آن‌ که از جنس اوراق است، براساس سررسیدهای زمان بندی شده منتشر می‌شود.امیدواریم بتوانیم به سقف 38.5 هزار میلیارد تومان برسیم.

نوبخت تصریح کرد: برای نمایندگان دو صفحه گزارش مکتوب تقدیم می‌شود که نشان ‌می‌دهد این 38.5 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی چقدر ملی و چقدر استانی بوده و به کدام دستگاه‌ها چقدر تخصیص داده است. گزارش خزانه در این باره حاکی ازاین است که آنچه که به طرح‌های عمرانی تا23 دی‌ماه اختصاص یافته 172 درصد رقمی است که تا این تاریخ در سال قبل پرداخت کرده بودیم.

وی افزود: 106 درصد درآمدها به نسبت سال گذشته تحقق یافته و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز 72 درصد محقق شده و در این بین عملکرد بودجه نسبت به سال گذشته در حوزه منابع 33 درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد برای پیش‌بینی منابع درآمدها و هزینه‌ها برای سال آینده باید با احتیاط بیشتری اقدام شود.خوشبختانه در لایحه سال 97 ،کمیسیون تلفیق مجلس دقیق عمل کرد و منابع را بر اساس پیش‌بینی دولت محدود کرده است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود 45.9 هزارمیلیارد تومان در حوزه اعتبارات تملک‌های سرمایه‌ای پرداخت شود.

این مقام مسئول در مقایسه تحقق بودجه سال 95 و 96 گفت: در سال 95 که 283 هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم رشد اقتصادی با نفت 10.8 درصد و بدون نفت 6.2 درصد بود.این مهم در حالی است که در6 ماهه اول سال جاری نسبت به 6 ماهه اول سال قبل رشد اقتصادی با نفت 5.6 درصد و بدون نفت 6 درصد بود که البته باید اشاره کرد این رقم در سال 94 منفی 4 درصد بود.

نوبخت تصریح کرد: در6 ماهه اول سال 96 هیچ یک از مولفه‌ها مانند ارزش افزوده و غیره در فعالیت‌های اقتصادی منفی نبوده در حالی است که در 6 ماهه سال گذشته این مهم منفی 9 درصد بود که برای نخستین بار این رقم مثبت شده و به 2.3 درصد رسیده است.در حوزه معادن در سال 95 این رقم منفی 6 بود که  بر این اساس در 6 ماهه سال 96 این رقم به منفی 2.7 رسید.

وی درباره وضعیت اشتغال و تحقق آن طبق بودجه سال 96 گفت: در 6 ماه اول سال جاری 614 هزار نفر نسبت به 6 ماهه سال گذشته وارد بازار کار شدند. 795 هزار نفر مشغول به کار شده‌اند این در حالی است که 181 هزار نفر از بیکاران سال‌های گذشته نیز مشغول به فعالیت شدند.در 6 ماهه اول نرخ بیکاری به  11.7 درصد کاهش یافت در حالی که در سال گذشته 12.4 درصد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تحقق بودجه متغیرهای خوراکی گفت: بر اساس عملکرد بودجه و سایرمتغیرهای کلان، رشد تورم در 12 ماه گذشته نسبت به دی ماه در حوزه خوراکی‌ها 13 درصد و غیرخوراکی‌ها 6.6 درصد بوده است. پیش‌بینی در حوزه رشد اقتصادی حدود 5.8 درصد با نفت و 0.6 درصد بدون نفت است. 11.2 درصد نیز پیش‌بینی رشد سرمایه‌گذاری شده است.

نوبخت درباره واگذاری اوراق مشارکت و اینکه گفته می‌شود دولت در این زمینه سقف را رعایت نکرده، گفت: واگذاری دارایی های مالی به منزله اوراق مشارکت نیست و ما چیزی در حد همان 34 هزار میلیارد تومان سقف داشتیم که آن را رعایت کردیم. در تبصره 5 بند (ل) کمیته‌ای تعیین شده که بر این امر نظارت کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ