کد خبر: ۷۳۵۶۸
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳

زمان رجیستری ۳ برند گوشی همراه مشخص شد/ دلیل افزایش قیمت

زمان رجیستری ۳ برند گوشی همراه مشخص شد/ دلیل افزایش قیمت

مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تلاش برای ورود به طرح رجیستری ۳ برند پرمصرف تلفن همراه تا ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: تا پایان سال تمام برندها مشمول طرح رجیستری می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، حمیدرضا دهقانی نیا در نشست خبری طرح رجیستری تلفن همراه در مورد مسائل مطرح شده در رسانه‌ها جهت ایجاد رانت واردات انحصاری گوشی اپل برای برخی واردکنندگان گفت: در حال حاضر 44 شرکت مجوز واردات اپل به ایران را دارند که 30 شرکت در این زمینه فعال است.

وی افزود: اینکه برخی براساس شنیده‌ها گفته‌اند، طرح رجیستری 100 درصد شکست می‌خورد ، نمی دانم چه کسی با چه توانی این پیش گویی را کرده است؟ برخی دلیل این شکست را ایجاد رانت برای عده‌ای بیان می‌کنند در حالی که رانتی در واردات گوشی تلفن همراه وجود ندارد.شاید دلیل افزایش قیمت گوشی ها، حذف ارز مبادله‌ای همزمان با اجرای طرح رجیستری باشد. 

این مقام مسئول اظهار داشت: علاوه بر این از زمان اجرای طرح رجیستری تاکنون، هم قیمت دلار افزایش یافته و هم اخذ مالیات در کشور صادر کننده از مالیات صورت می‌گیرد که این موارد ممکن است منجر به افزایش قیمت گوشی تلفن همراه شده باشد.هیچ گاه اجرای فرآیند فنی باعث افزایش قیمت یک کالا نمی‌شود.

دهقانی نیا در مورد اینکه گفته می‌شود یکی از شرکت‌های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی واردات اپل را انجام می‌دهد و این اقدام انحصار است، گفت: این شرکت دولتی نیست، سوال من این است که آیا این شرکت جزء 5 شرکت وارد کننده و یا اینکه جزء حدود 50 شرکت واردکننده گوشی اپل است؟ شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی از ابتدای سال تاکنون 7378 ثبت سفارش برای واردات گوشی آیفون داشته و از این تعداد ثبت سفارش حدود 2800 گوشی اپل از گمرک ترخیص شده است. البته از ابتدای سال تاکنون 300 هزار ثبت سفارش واردات اپل انجام شده است. این مسایل با نیت و راهبری خاص مطرح شده است.

واردات ۲۷۶ میلیون دلار گوشی در سال جاری

وی ادامه داد: در 9 ماهه اول سال 95 واردات قانونی تلفن همراه 147.5 میلیون دلار بوده که این رقم در 9 ماهه ابتدای سال جاری به بیش از 276 میلیون دلار رسیده است. همچنین در مقایسه واردات قانونی تلفن همراه در پاییز سال 96 که طرح رجیستری اجرا شده 144 میلیون دلار بوده در حالی که در پاییز سال گذشته این رقم 56 میلیون دلار بوده است. 

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: ارزش واردات گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق در سال 95 رقم 625 میلیون دلار معادل 2 هزار میلیارد تومان بوده است.تا کنون 4 برند گوشی تلفن همراه وارد طرح رجیستری شده که به لحاظ حجمی این 4 برند 11 درصد حجم بازار و 40 درصد گردش مالی این بازار را تشکیل می‌دهد.

دهقانی نیا از تلاش برای ورود به طرح رجیستری 3 برند پرمصرف تلفن همراه تا 22 بهمن خبر داد و گفت: تا پایان سال تمام برندها مشمول طرح رجیستری می شود. از تعداد 21265 گوشی قاچاق که IMEI آن در شبکه ثبت نشده و مسدود بود فقط 11509 مورد گوشی تلفن همراه وارد شبکه برای اخذ سرویس شده‌اند که قاعدتا سرویسی به آنها ارائه نشده است.  

وی افزود: اگر فردی گوشی قاچاق خریداری کرده و فاکتور آن موجود است، می تواند برای پس دادن آن به اتحادیه مربوطه مراجعه کند و یا اینکه شکایت را در سایت تعزیرات حکومتی سایت سازمان حمایت به ثبت برساند حتی می‌تواند شکایت را به صورت تلفنی و با استفاده از شماره 124 به ثبت برساند. 

این مقام مسئول اظهار داشت: طرح ثبت گوشی در شبکه باید فرآیندهایی طی کند که اولین فرایند احصا اصالت کالا است و وارد کد دستور #7777* شوند و گزینه یک را بزنند و سپس IMEI را وارکنند و سیستم پیامک می دهد و دقت کنند پیامک با سرشماره همتا باشد و حتما محتوای پیامک را با فیزیک گوشی تطبیق دهند،حتما قبل از ترک مرکز خرید کاغذ خرید با درج کد IMEI  استعلام شده درج شده با مهر فروشگاه را اخذ کنند. 

دهقانی نیا تصریح کرد: در مرحله بعد باید فعال سازی انجام شود و #7777* را زده و گزینه دوم را انتخاب می‌کنند و IMEI گوشی را ثبت و ارسال می کنند و سپس شماره تلفن را ارسال می‌کنند و کد فعال سازی که پشت کارت ضمانت گوشی‌هایی که به صورت رسمی وارد شده وجود دارد که آن را ارسال می‌کنند. هفته آینده وارد طرح مالکیت گوشی تلفن همراه خواهیم شد که این طرح مرتبط با گوشی‌های دست دوم است که از این پس خریدار گوشی تلفن همراه دست دوم، باید برای خرید و فروش فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهد.

وی گفت: بنابراین فروشنده تلفن همراه  باید کد IMEI را به سامانه اعلام کرده و سپس خریدار با ورود این کد به سامانه می‌تواند از فعال سازی گوشی و انجام فرایند انتقال مالکیت مطمئن شود.مردم به هیچ عنوان هزینه ای بابت طرح رجیستری نباید بپردازند،توصیه می‌شود مراحل رجیستری تلفن همراه را حین خریداری خود انجام دهند و این کار را به فروشنده واگذار نکنند، ضمن اینکه حتما خریدار از فروشنده فاکتور با مهر آن فروشگاه را اخذ کند.

دهقانی نیا گفت: فروشندگان باید دقت داشته باشند اگر قرار است گوشی دست دوم خریداری کنند،حتما فروشندگان باید گوشی را به تنظیم کارخانه برگردانده و آن را به نام خود ثبت کنند و سپس اقدام به فروش مجدد آن کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ