کد خبر: ۷۳۶۷۹
۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۸

آخرین وضعیت و تحولات مثبت
در گفت وگو با بورس پرس اعلام شد:

آخرین وضعیت و تحولات مثبت "شمواد" از زبان عضو هیات مدیره

عضو هیات مدیره مواد اولیه الیاف مصنوعی ، در آستانه بازگشایی این نماد در فرابورس، آخرین وضعیت را اعلام کرد و از تحولات مثبت حال و آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مواد اولیه الیاف مصنوعی که از 12 مرداد 95 تقریبا به مدت یک سال و نیم بسته بود، 16 دی به همراه پلی اکریل از فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران حذف و به بازار پایه ج فرابورس منتقل شد.

در این میان نماد "شپلی" از دوم بهمن در بازار پایه فرابورس باز و با رشد قیمت در حال معامله بوده و قرار است "شمواد" زیرمجموعه 62 درصدی "شپلی" هم در آینده ایی نزدیک باز شود.

 یکی از دلایل مهم شرکت 14.3 میلیارد تومانی مواد اولیه الیاف مصنوعی ، بحران به وجود آمده در سهامدار اصلی شرکت یعنی پلی اکریل بود که با مشکلات عظیم در نقدینگی شرکت به تعطیلی تولید منجر شده بود و طبعا این بحران به شرکت الیاف مصنوعی که تنها تولید کننده مواد خط پلی استر سهامدار اصلی بوده هم منتقل شده است.

مهمترین دلیل این مشکل فوت سهامدار عمده پلی اکریل یعنی مرحوم محمد سعید العقیلی بود که تقریبا دوسال پیش فوت کرد. حضور وی در راس "شپلی" توانسته بود با بنیه مالی خود و روابط بین المللی ، مواد اولیه را به طور مناسب و با کمترین هزینه تهیه کند. گرچه وی خیلی علاقه مند بود با تحولی بنیادی در پلی اکریل ، این شرکت پایه در نساجی را بطور بنیادی متحول کند اما بیماری و مشکلاتی که در یک دهه سهامداری برای وی و صنعت کشور ایجاد شده بود کار وی را ناتمام باقی گذاشت.

به هر حال تنها تولید کننده مواد شرکت پلی اکریل یعنی  الیاف مصنوعی با بحران اساسی روبه رو شد و بسته شدن خطوط پلی استر پلی اکریل منجر به توقف تولید "شمواد" شد تا شرکت به هیات حمایت منتقل شود و دولت، مدیریت و تولید این شرکت را به عهده گیرد تا زمانی که وضعیت سهامداری مشخص شود.

اما دلیل دیگر که بسیار مهم است ذات تولید این مواد (DMT) است که هزینه تمام شده بیشتری نسبت به مواد اولیهPET دارد و این مشکلات عظیمی برای شرکت ایجاد کرده است. با این حال شرکت اخیرا دوباره راه اندازی شده و در گزارشات مدیران سعی بر این است که تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بیشتر را در دستور کار قرار دهد. گرچه تا زمان اجرایی شدن طرح ها نمی توان اظهار نظر کرد.

در آستانه بازگشایی نماد "شمواد" در بازار پایه ج فرابورس ، بورس پرس با عباسعلی پورسیدی عضو هیات مدیره پلی اکریل و مواد اولیه الیاف مصنوعی و وکیل خانواده العقیلی مصاحبه ای انجام داد تا وضعیت فعلی این شرکت برای سهامداران شفاف شود.

علت توقف نماد و عذرخواهی از سهامداران

جناب پورسیدی نماد شرکت به مدت زیادی بسته بوده چه شد که این بسته بودن طولانی شد و شرایط بازگشایی را چگونه می بینید ؟

پورسیدی : ابتدا از همه سهامداران بابت بسته بودن نماد عذرخواهی می کنم اما اقدامات لازم برای بازگشایی انجام شده است و احتمالا  ظرف چند روز آینده باز خواهد شد. متاسفانه بسته بودن نماد حبس دارایی سهامداران زیادی را درپی داشته در حالیکه بعضی از سهامداران ممکن است به نقد کردن دارایی خود نیاز داشته باشند .

بسته بودن نماد مسبوق به سابقه بوده و در دهه 80 هم به مدت طولانی بسته بود . سازمان بورس بسته به مقررات و قوانین، تصمیم به توقف نماد می گیرد و ما هم تابع مقررات بورس هستیم و تمکین می کنیم.

البته اعتقاد ندارم که کوتاهی از طرف هیات مدیره صورت گرفته باشد چراکه شرکت با توجه به قوانین کشوری و مشکلات سهامدار عمده به مدت یکسال و نیم است که تحت پوشش هیات حمایت قرار گرفته و کلیه دارایی ها و اموال شرکت دراختیار هیات اجرایی منصوب به هیات حمایت قرار گرفته است.

هیات مدیره صرفا شاکله شرکت را در دست دارد و وظایف قانونی را عمل می کند و انجام می دهد به همین دلیل حتی در انعقاد قرارداد به حسابرس رسمی هم دچار مشکل بودیم. با این حال هیات حمایت و استانداری و مقامات همه تلاش را کردند و به منظور حمایت از اشتغال ، کارخانه را به حرکت درآورند .

در حال حاضر مدیر عامل اعلام کرده روزانه 80 تن تولید دی ام تی مذاب داریم که برای تولید در پلی اکریل مورد مصرف قرار می گیرد و خوراک شرکت پلی اکریل است. از طرفی مدیرعامل شرکت اطلاع دادند DMT جامد برای صادرات به زودی تولید شود و تدارک مواد لازم دیده شده است. خط تولید هم از آذرماه امسال راه اندازی مجدد شده است .

انگیزه العقیلی از خرید سهام پلی اکریل

- مرحوم العقیلی با چه انگیزه ای وارد این دو شرکت شدند و چه برنامه ای داشتند ؟

پورسیدی : اطلاعاتم در این مورد دقیق نیست ولی ایشان یک بار به من گفتند که ایران را اینقدر دارای ظرفیت می بینم که حیف است این صنایع به زمین افتاده باشد و مقایسه می کردند با ترکیه که مرکز نساجی منطقه است. شاید موسسان پلی اکریل هم این نگاه را داشتند که به چشم انداز ترکیه فعلی ، چنین صنعت عظیمی را ایجاد کنند.

به هر حال مرحوم العقیلی نگاه توسعه ای داشتند و نظرشان این بود که با خرید پلی اکریل این منطقه را به شهر نساجی تبدیل کند و تحول صنایع بزرگ را در فکر خود داشتند . پلی اکریل از نظر گستردگی سومین شرکت بزرگ استان اصفهان و بعد از ذوب آهن و فولاد مبارکه است . به نظرم ایشان به  دلایل مختلف نتوانستند مشکلات را حل کنند بلکه فقط مسئله را جمع کردند یعنی مجموعه را در شرایط تولید خود مدیریت کردند و مشکلات به طور اساسی حل نشد . چون اگر حل شده بود نباید بعد از فوت ایشان دچار مشکل می شدیم. اما فرصت نشد آن ستونها را در سیستم ایجاد کند طبیعتا با تغییر وضعیت مشکلات همچنان باقی ماند.

تلاش برای تولیدات جدید و استراتژی اشتباه خصوصی سازی

تولید اصلی شرکتDMT  است که اساسا هزینه تمام شده بالاتری دارد و خطوط پلی استر به سمت مصرف PTE گرید نساجی می روند که مقرون به صرفه تر است . در حاضر شرکت تلاش می کند مواد جدیدی به نام DOTP را به تولیدات خود اضافه کند چرا در حال حاضر شرکت در تغییر تولید موفق نبوده است ؟

پورسیدی : با رشد تکنولوژی طبیعی است که کارخانجات قدیمی منسوخ شود و تولید آنها اقتصادی نباشد ولی آنچه مسلم است DMT درحال حاضر بازار خود را دارد و حدود 400 کارخانه از محصول پلی استر پلی اکریل با مواد اولیه DMT استفاده می کنند و اگر تولید شود خوب می توانیم بفروشیم.

البته از لحاظ قیمت تمام شده نسبت به کارگاه های کوچکتر در کاشان و یزد وضعیت متفاوتی داریم ولی برند ما این نقص را جیران می کند. این را هم بگویم مطالعاتی در سال 86 و 87 برای تغییر محصول شده بود به طوری که محصولات جدید در قسمتی از خطوط تولید با DMT مشترک هستند و از یک مرحله ای نیاز به خطوط دیگری خواهیم داشت ولی متاسفانه با بحران های بوجود آمده، امکان تغییرات لازم فراهم نشد و این تغییرات در حد یک پروژه باقی ماند.

درحال حاضر مهمترین هدف ، حفظ تولید و سطح اشتغال است که شرکت سعی دارد این هدف را به خوبی به پیش برد. به هر حال خیلی از صنایع به خصوص نساجی ، قدیمی شده و نیاز به این است که نوسازی شود.

آیا فکر نمی کنید شرکتهایی که در یک خط تولیدی بودند به اشتباه به سهامدارهای مختلف داده شده اند و اکنون مشکل تامین مواد دارند؟ مانند پالایشگاه اصفهان ، پتروشیمی اصفهان ، صنایع شیمیایی ایران ، مواد اولیه الیاف مصنوعی و پلی اکریل که در یک مدار هستند اما سهامداران متفاوت دارند .

پورسیدی : قبلا اکثر این شرکتها دولتی بودند و تامین مواد آنها مشکلی نبود ولی وقتی از یک مدار پیوسته تولید خارج می شوند و بخش بخش جدا می شوند مشکلات زیادی برای آنها ایجاد می شود . در دولت یازدهم خیلی ها می خواستند این کالاها را از بورس خارج کنند نه اینکه واقعا می خواستند از بورس خارج شود بلکه دیده می شد کارخانه ای مواد نداشت و در کنار آن کارخانه ای دیگر، همان مواد اولیه را صادر می کند . تلاش بر این بود که اینگونه مشکلات حل شود.

تلاش برای ارتقا از بازار پایه ج فرابورس

در جریان هستید که هر دو شرکت پلی اکریل و تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی به بازار پایه ج فرابورس منتقل شده و این سهامداران را نگران می کند. چرا که نحوه معاملات در این بازار راحت نیست و قطعا تاثیرگذار بر قیمت سهم خواهد بود . آیا برنامه ای دارید به بازار پایه ب یا فرابورس که معاملات راحت تری دارد ارتقا یابید و بدین ترتیب ارزش سهام شرکت افزایش پیدا کند؟

پورسیدی : همه تلاشمان را می کنیم که خواسته های سازمان بورس را تامین کنیم. تکلیف داریم موارد را رعایت کنیم. مدیران سازمان بورس در مورد پلی اکریل خیلی تلاش کردند نماد شرکت را باز کنند. هر دو شرکت ، مشمول ماده 141 قرار گرفتند و در این مورد باید مشخص می کردیم که چه برنامه ای برای خروج از ماده 141 داریم.

به هر حال پذیرفتند در مورد پلی اکریل از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه بدهیم که جای تشکر بسیار دارد . شرکت الیاف مصنوعی قبل از حضور ما در هیات مدیره بسته بود و تلاش این است که تا هفته جاری نماد آن در فرابورس بازگشایی شود. مشکل مهمی که تا حال وجود داشت شرکت در این مدت زیر نظر هیات حمایت قرار گرفت. بعد از فوت سهامدار عمده ، طبق قانون 1334 زیر نظر هیات حمایت قرار می گیرد که از طرف دولت انتخاب می شود و این برای بورس دارای ابهام است . چراکه مدیریت دو قسمت شده و هیات مدیره در خرید و فروش و تولید و منابع خرید و ... دخالتی ندارد ولی مسئولیت قانونی با هیات مدیره است و هیات مدیره شاکله شرکت را اداره می کند.

آخرین خبر از دریافت خط پلی استر پلی اکریل

اقدامات برای واگذاری خط پلی استر از پلی اکریل به الیاف مصنوعی در چه مرحله ای است ؟

پورسیدی : کارشناسان فنی دارند این موضوع را بررسی می کنند و توجیه این کار وابستگی خط پلی استر به محصول DMT است . واگذاری در حال مطالعه است و اگر فاکتورهای مورد بررسی منطقی باشد عمل خواهیم کرد . هر دو به هم وابسته اند و واردات برای خط پلی استر به صرفه نیست و اقتصادی است اگر این دو واحد را به هم متصل کنیم. از طرفی پلی اکریل به شرکت الیاف مصنوعی بدهکار است و می توان از بابت بدهکاری این خط را انتقال داد. اما آنچه مهم بوده و باید مشخص شود این است که خط تولید منقول است یا غیر منقول ؟ چرا که سازمان امور مالیاتی از انتقال مالکیتی اموال منقول مالیات می گیرد. چنانچه دارایی استدلال ما را بپذیرد که خط تولید غیر منقول است می توان انتقال خط تولید را مشول عدم مالیات درنظر گرفت و این کار را انجام داد.

پرونده گرانفروشی پارازایلین

طلب از پتروشیمی  اصفهان بابت گرانفروشی در چه مرحله ای است ؟

پورسیدی : دو پرونده با پتروشیمی اصفهان داریم که مواد اولیه ما پارازایلین را طی 7 یا 8 سال گران فروختند. این پرونده بین دو شرکت مطرح بوده و این در کش و قوس بین دو شرکت هست. ابتدا رای را به نفع شرکت گرفتیم ولی در تجدید نظر آنها نقض کردند دوباره رای را به نفع شرکت گرفتیم این پرونده در کش و قوس بین ما و پتروشیمی اصفهان است و هر دو استدلال هایی داریم اما قضاوت به عهده مقام رسیدگی کننده است. طبیعتا غیر قابل پیش بینی است که در نهایت به چه نتیجه ای برسیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» از طرف احمدی و زمانی و رحیمی | ساعت ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۸
2
0
پاسخ
چقدر راحت کل کم کاری ها و فساد در این دو شرکت را به گردن فوت یک نفر و هیئت حمایت انداختند
ما سهامداران این وسط زیان کردیم از بلوکه شدن یک و نیم ساله سهمی که بصورت اتفاقی از اعتبار کارگزاری استفاده کردیم و سود ۲۴درصدی به کارگزاری پرداخت کردیم و افت سهم از حوالی ۵۰۰ که ما خرید ۴۷۲ رو داشتیم هم روش ...میشه گفت نابود شدیم این مدت و روزا و شبای کابوس وار رو طی کردیم
خود بنده فقط یک کلام دارم
به خدا واگذارتون میکنم
» عزیزالله سجادیان | ساعت ۲:۳ - ۱۳۹۷/۴/۱۹
0
1
پاسخ
من چندا سهامی ندارم حدود ده هزار سهم ولی باید برای مدت خواب سهام در صدی که سهام در مدت خواب 1.5 ساله بازده نداشته است جبران گردد حال یا باافزایش سهام یا بشکل دیگر
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ