کد خبر: ۷۳۸۰۹
۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱

ادامه استفاده از USSD برای پرداخت‌های الکترونیک توجیه ندارد
مدیرعامل شاپرک:

ادامه استفاده از USSD برای پرداخت‌های الکترونیک توجیه ندارد

مدیرعامل شاپرک درباره تغییر شرایط استفاده از بستر کدهای دستوری از ۱۵ بهمن ماه گفت: تنوع‌بخشی به روش‌ها و ابزارهای پرداخت الکترونیک مطلوب است اما امنیت و اطلاعات کاربران نباید فدای این تنوع شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از حکاک،محسن قادری گفت: استفاده از کدهای دستوری یا آنچه در جامعه ما با عنوان ستاره‌مربع مشهور شد، سال‌ها قبل زمانی که ابزارهای پرداخت الکترونیک در ایران چندان رایج نشده بود، روش مناسبی برای ترویج استفاده آسان با دربرگیری بالا برای نهادینه‌کردن پرداخت الکترونیک در میان مردم بود. سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های psp هم برای معرفی و گسترش این ابزار، نقش مؤثری در اقبال عمومی به آن داشت.

وی ادامه‌داد: با این وجود همواره دغدغه‌هایی درباره امنیت این روش در نهادهای ناظر وجود داشت چرا که بر اساس اصول و استانداردهای امنیتی، کدهای دستوری بستر چندان مناسبی برای پرداخت‌های الکترونیک نیستند و به همین خاطر نیز در دنیا سهم این ابزار طی سال‌های اخیر دائما در حال کاهش بوده به همین خاطر هم از تنوع‌بخشی خدمات پرداخت بر این بستر پرهیز داشتیم تا جایی که با وجود اصرار برخی فعالان پرداخت الکترونیک هیچگاه  امکان تراکنش خرید به صورت کلی بر این بستر داده نشد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مراقبت‌های ویژه نسبت به امنیت کدهای دستوری باعث شد کمترین مشکل را طی سال‌های اخیر در تراکنش‌های USSD داشته باشیم، گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته مورد خاصی از به خظر افتادن اطلاعات کارت‌های بانکی شهروندان مشاهده و گزارش نشده‌ که نشان‌دهنده تأثیر نظارت‌های ویژه بر این بستر است.

قادری افزود: با ایجاد بسترهای مناسب مانند اینترنت برای تلفن‌همراه و افزایش ضریب نفوذ شبکه نت بر بستر وای‌فای در بسیاری نقاط، ابزارها و  روش‌های دیگری مانند اپلیکیشن‌های موبایلی کم‌کم جای خود را در میان کاربران بیشتر از قبل باز کردند. پیامد این تغییر ذائقه، تغییر ترکیب تراکنش‌ها از کدهای دستوری به سمت تراکنش‌های بر بستر اینترنت خصوصا با استفاده از اپلیکیشن‌ها بود.

وی با اشاره به تصمیم اخیر بانک‌مرکزی در مورد تغییر شرایط استفاده از کدهای دستوری گفت: این تصمیم با توجه به همین تغییر در ترکیب تراکنش‌ها اتخاذ شده‌است. در واقع به این جمع‌بندی رسیدیم که با اقبال روزافزون به اپ‌های تلفن همراه برای انجام تراکنش‌ها دیگری ضرورتی ندارد ابزار ناامنی مانند کدهای دستوری را برای پرداخت‌های الکترونیک داشته‌باشیم به همین خاطر سیاست محدودسازی خدمات با هدف حذف جذابیت کدهای USSD در دستور کار قرار گرفت که اولین خروجی این تصمیم، محدودیت خرید شارژ بر این بستر از ۱۵ بهمن ماه است.

قادری در پاسخ به سؤال آیا ممکن است در آینده محدودیت‌های دیگری نیز برای استفاده از کدهای دستوری ایجاد شود، گفت: در بخشنامه بانک‌مرکزی به صراحت از اعمال تغییرات دیگری در اردیبهشت ماه سال آینده سخن گفته شده‌ بنابراین تنها چیزی که فعلا می‌توانم بگویم همین نکته است گرچه احتمال اعمال محدودیت‌ها دیگر و حتی حذف کامل این ابزار را از مجموعه ابزارهای پرداخت الکترونیک نمی‌توان به کلی رد کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ