کد خبر: ۷۳۸۲۸
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱

بازدید از ۶  بازداشتی اخیر توسط ۱۱ نماینده مجلس میسر شد

بازدید از ۶ بازداشتی اخیر توسط ۱۱ نماینده مجلس میسر شد

در پی رایزنی یک ماهه نمایندگان مجلس درباره بازدید از بازداشتی های اخیر در زندان اوین ،بالاخره ۱۱ نماینده موفق به دیدار ۶ بازداشتی شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،نمایندگان از اوین بازدید کردند اما قطره‌چکانی خبر دادند. همه‌ آنها عهد کرده بودند نکاتی را بنویسند و امروز علی‌الطلوع در جلسه‌ای درباره جزئیات آن دیدار بگویند. برخی‌ هم در کانال تلگرامی‌ به بازدید از اوین، کوتاه اشاره کردند که بطور نمونه‌ علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی اعلام کرد: برنامه بازدید نمایندگان مردم از زندان اوین در فضایی حفاظت‌شده و محدود انجام شد.

هدف اصلی از بازدید روز گذشته، ملاقات و صحبت با زندانیان اعتراض‌های دی‌ماه و پیگیری علت و نحوه مرگ سینا قنبری در زندان عنوان شده بود. از سخنان جسته‌و‌گریخته نمایندگانی که غروب سه‌شنبه از اوین بازدید کردند می‌شد این‌طور استنباط کرد که بازدید از بند نسوان اتفاق نیفتاده، چراکه زنی از بازداشتی‌های اخیر در اوین باقی نمانده بود.

با این حال، فاطمه سعیدی تنها زن حاضر در هیئت بازدید از اوین، به شرق گفت: کماکان یک زن در بازداشت به سر می‌برد و هنوز نتوانسته تودیع وثیقه کند.حرف‌های برخی نماینده‌ها هم با هم در تناقض بود. یکی به حضور 6 زندانی بازداشت‌های اخیر و دیگری به حضور 4 نفر در اوین اشاره داشت. آن هم در شرایطی که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور به ایسنا خبر داده،٣٠٠ نفر که در حوادث اخیر مرتکب جرم شده‌‌اند، در بازداشت به سر می‌برند که ٩ نفر در تهران بازداشت‌اند و هیچ‌کدام دانشجو نیستند.

رحیمی از جمله نمایندگانی که دیروز از اوین بازدید کرده نیز گفت: با توجه به اینکه بسیاری از بازداشتی‌های دیگر در شهرها و استان‌های دیگر هستند، امیدواریم زمینه بازدید مشابه از سایر زندان‌ها برای نمایندگان منطقه فراهم آید. 

وی از آمار مغشوش ملاقات با بازداشتی‌ها گره‌گشایی کرد و گفت:چهار نفر بازداشتی ناجا بودند و دو نفر هم بازداشتی امنیتی در بند وزارت اطلاعات. با هر 6 نفر ملاقات کردیم.

به هر شکل، دیدار موعود میسر شد و گزارش آن هم تا به اینجا شبه‌محرمانه باقی بود. اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی که از اوین بازدید کردند صبح امروز درباره نحوه ارائه گزارش نهایی به افکار عمومی تصمیم خواهند گرفت و شنیده‌ها نشان از آن دارد که چه بسا در صورت عدم توافق بر سر محورهای گزارش، فراکسیون امیدی‌ها بیانیه مستقلی ارائه کنند.

رؤیت فیلم خودکشی سینا قنبری

الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس به ایسنا گفت: فیلم خودکشی سینا قنبری در این بازدید برای نمایندگان به نمایش درآمده اما هیچ‌کس توضیح بیشتری نمی‌دهد. دیگر نمایندگان در پاسخ به شرق درباره بیان جزئیات بیشتری از مشاهده فیلم خودکشی قنبری به گزارش جمع‌بندی امروز صبح‌ اشاره کردند و اینکه جزئیات تکمیلی را بعدتر ارائه خواهند کرد.

محمدکاظمی نماینده اصلاح‌طلب ملایر پیش‌تر به شرق خبر داده بود خانواده سینا قنبری از مجلس خواسته‌‌اند پیگیر پرونده فوت وی در زندان اوین باشد. فردای بازداشت‌های گروهی از میدان انقلاب تهران و انتقال بازداشتی‌ها به اوین خبر آمد که جوانی ٢٢ساله خودکشی کرده است. اطلاعات چندانی از نحوه و دلایل خودکشی سینا قنبری به دست نیامد و تا به اینجای کار بازدید نمایندگان گرهی از معمای مرگ وی نگشوده است. هم‌اکنون تنها 4 نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در اوین همچنان زندانی هستند که در جریان این بازدید با هر چهار نفر دیدار و با آنها گفت‌وگو کردیم.

یک زن کماکان در بازداشت است

بازدید از بند نسوان محقق نشد و برخی نمایندگان تأکید داشتند دیگر زنی در جریان ناآرامی‌های اخیر در اوین به سر نمی‌برد اما فاطمه سعیدی، تنها زن حاضر در هیئت بازدید از اوین، به شرق می‌گوید: البته یک خانم هنوز در بازداشت است. با ایشان نیز صحبت کردیم و امیدواریم زودتر آزاد شوند. برای آنها نیز قرار تأمین به جز بازداشت صادر شده اما به دلیل مشکلات مالی هنوز نتوانسته‌‌اند تودیع کنند.

١١ نفر از نمایندگان مجلس روز گذشته دو ساعتی از زندان اوین بازدید کردند. این بازدید از بند نگهداری متهمان و بند ٢٠٩ انجام شد. ملکشاهی و سعیدی، از جمله نمایندگان حاضر در هیئت بازدید از اوین گفتند: از وضعیت چهار نفر از افراد باقی‌مانده که در ناآرامی‌های اخیر دستگیر شده بودند، دیدار داشته و همکاران با آنها صحبت کردند.

ملکشاهی هم گفته،درخصوص آن فردی که در اغتشاشات دستگیر شده بود و صحبت آن بود که خودکشی کرده، هم فیلم مربوط به آن دیده شد و هم از محلی که جسد وی پیدا شده و احیانا در آن جا خودکشی کرده بازدید شد.در این دیدار همچنین جلسه‌ای با رئیس کل سازمان زندان‌ها و مدیرکل و مسئولان زندان اوین داشته‌‌اند و مسئولان هم به سؤالات نمایندگان پاسخ داده‌اند.

درخواست فراکسیون زنان برای بازدید از بند نسوان

سعیدی با اشاره به درخواست فراکسیون زنان مجلس دهم برای بازدید از بند نسوان گفت: درخواستم از رئیس سازمان زندان‌ها این بود که حتما نسبت به انجام همکاری‌های لازم برای بازدید فراکسیون زنان مجلس از زندان‌های زنان اقدام کنند.

وی افزود: امکان بازدید از بند نسوان به وجود نیامد. من تأکید داشتم از وضعیت برخی زنان زندانی اطلاع پیدا کرده و با آنها دیدار کنم، اما گزارش کاملی از وضعیت آنها دریافت کردم. همچنین شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که امیدواری من برای بازدید از بند زنان هم افزایش یافت. ممکن است با مساعدت قوه قضائیه به‌زودی بتوانیم این بازدید را هم داشته باشیم.  همکاری بسیار خوبی از سوی مسئولان زندان برای حضور بنده به‌عنوان یک نماینده زن انجام شد که جای تقدیر و تشکر دارد.

بنابراین گزارش،ناآرامی‌های اخیر ایران سه‌ هزارو ٥٠٠ بازداشتی به‌همراه داشت. بازدید ١١ نماینده از 6 بازداشتی زندان اوین، یک ماه رایزنی و لابی در پی داشت، بااین‌حال نمایندگان امیدوارند بازدید از زندان دیگر شهرها با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ