کد خبر: ۷۳۹۶۱
۱:۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶

چکیده مهمترین موارد اعلامی در مجمع دیروز بانک صادرات
گزارش یک کارگزاری از:

چکیده مهمترین موارد اعلامی در مجمع دیروز بانک صادرات

چکیده مهمترین موارد اعلامی مدیران در مجمع دیروز بانک صادرات توسط یکی از شرکت های کارگزاری گزارش شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی برگزاری مجمع سالانه دیروز بانک صادرات که از حضور خبرنگاران جلوگیری شد ، برنامه های آینده مدیرعامل جدید از طریق ارسال فایل صوتی یکی از سهامداران حاضر در مجمع توسط بورس پرس منتشر و اعلام شد ولی از دیگر موارد این رویداد، خبری نشد.

حبت اله صیدی هم که چند روز مسئولیت "وبصادر" را به عهده گرفته ضمن عذر خواهی از تصمیم مدیران در ممانعت از حضور خبرنگاران اعلام کرد این موانع را نپسندیده و تلاش خواهد کرد تا عرصه خبر رسانی وسیع‌تر از وضعیت جاری باشد.

در این میان کارگزاری آبان، چکیده مهمترین موارد اعلام مدیران در مجمع دیروز را به شرح زیر گزارش کرد:

هزینه تمام شده پول در سال جاری بیشتر از یک درصد کاهش داشته است. در سال گذشته این نرخ ۲۰٫۷۳%، سال ۱۳۹۴ نرخ ۲۲٫۴۸% و سال ۱۳۹۳ نرخ ۲۰٫۸۳% بوده است.

نرخ موثر تسهیلات در سال گذشته برابر با ۱۸٫۱۴% و نرخ رسمی کشور ۱۸% بوده است. در سال ۱۳۹۴ نرخ موثر تسهیلات ۲۳٫۴۸% و نرخ رسمی نیز ۲۱% و ۲۴% بوده است.

به منظور بازگشایی مبادلات بین المللی دو مشاور خارجی اخذ شده و امید به حل مشکلات است.

سیستم گزارش دهی بر مبنای IFRS هنوز نهایی نشده و گزارشات کاملا بر مبنای این استاندارد نیست.

سهم بازار بانک کاهش یافته و از ۹٫۳% در سال ۹۴ به ۸٫۴% در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

مشکل اکچوئری بانک در سال جاری حل نخواهد شد و بانک ۴،۳۳۷ میلیارد ریال ذخیره اکچوئری گرفته است. همچنین بابت اکچوئری سال های قبل، بین دولت و بانک اختلاف نظر وجود دارد. بانک ادعا دارد که این ناشی از دوره حاکمیت دولتی است و دولت در گذشته متعهد به پرداخت بوده و تعهدی به بانک وارد نیست. بانک از این بابت ۴،۳۳۷ میلیارد ریال ذخیره در حساب های خود منظور کرده است.

صیدی با اعلام اینکه کمتر از یک هفته است که در بانک صادرات مشغول شده به بیان برنامه های خود پرداخت. البته برنامه های اعلامی مشخص و کمی نبود.

در خصوص تعهدات ارزی با نرخ مرجع در سامانه بانک مرکزی هنوز تصمیم گیری نهایی نشده است.

مذاکرات بین بانک و دولت همچنان ادامه دارد و پرداخت بدهی دولت به بانک باید در بودجه دولت پیش بینی شود و هنوز رقم بدهی مورد تایید دولت مشخص نیست. در بند ۸ و ۹ و ۱۰ گزارش حسابرس به این مسئله اشاره شده است و تا دو ماه آتی امید است که جلسات به نتیجه برسد. اصل بدهی دولت ۶۳ هزار میلیارد و سود آن ۴۰ هزار میلیارد و وجه التزام نیز ۹۱ هزار میلیارد ریال است .

در خصوص ۱۴،۵۹۳ میلیارد ریال اصل مطالبات سنواتی شعب خلیج فارس بانک صادرات از بانک مسکن به دلیل تنزیل اعتبارات اسنادی بانک مسکن است که طبق توافق با این بانک، این بدهی با نرخ سود ۷% از بانک مسکن دریافت می شود و در حال مذاکره هستند که از سود تخصیص یافته نیز سود با نرخ ۷% دریافت کنند.

در انتقال پالایشگاه بید بلند توسط شرکت انرژی سپهر به پتروشیمی خلیج فارس، ارز این معامله با منشا خارجی بوده است و شرکت پتروشیمی خلیج فارس تسویه مبلغ را در قبال تامین تجهیزات و غیره شرکت های انرژی سپهر انجام دهد.

بدهی بانک صادرات به بانک مرکزی طی مذاکراتی با این بانک به ۶۰ قسط تقسیم شده است و با پرداخت این اقساط، هزینه ی شرکت کاهش خواهد یافت.

فروش سهام بانک صادرات در پتروشیمی جهرم، فسا، شلرد، بیمه سرمد و غیره ناشی از حکم قضایی بانک سامان است.

از برنامه های کوتاه مدت (کمتر از سه ماه) شرکت ارائه گزارش های سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و گزارش تفسیری مدیریت بود که بدیهی است بازگشایی نماد به بعد از ارائه گزارش موکول خواهد شد.

شرایط بانک در گزارش های دوره ای مناسب نیست و پیش بینی می کنند در سال ۹۸ شرکت سودده شود. همچنین از برنامه های مدیرعامل اصلاح ساختار مالی بانک، افزایش سهم بازار بانک، تعیین تکلیف مطالبات معوق، کاهش بهای تمام شده پول و رفع محدودیت های بین المللی است .

مجمع ۴ ساعته بانک صادرات حاشیه های بسیاری داشت و سهامداران بسیاری به عدم بازگشایی نماد بانک انتقاد داشتند. همچنین سهامداران خواستار شفاف سازی فروش صوری نیشکر به شرکت زیرمجموعه بانک صادرات بودند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ