کد خبر: ۷۳۹۷۹
۱۱:۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶

ردّپای رانت در صادرات فرآورده‌های نفتی به مرزهای شرقی
نماینده مجلس بررسی کرد:

ردّپای رانت در صادرات فرآورده‌های نفتی به مرزهای شرقی

عضو هیات تحقیق و تفحص قاچاق کالا با بیان اینکه افزایش قاچاق سوخت نگرانی جدی برای نمایندگان مجلس ایجاد کرده، گفت: ردپای برخی رانت ها در صادرات فرآورده‌های نفتی مشاهده می‌شود که دستگاه های نظارتی باید ورود جدی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی اکبر کریمی با بیان اینکه مبارزه جدی با قاچاق کالا  یکی از اولویت های اصلی و سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است به تسنیم گفت: هرچند طی سال های اخیر حجم قاچاق کالا و فراورده‌های سوختی با کاهش قابل ملاحظه‌ای رو به رو شده اما اخیرا اخباری در خصوص افزایش مجدد قاچاق سوخت از مرزها بویژه مرزهای شرقی شنیده می‌شود.

وی افزود: ریشه اصلی این نوع قاچاق به اختلاف زیاد قیمت فراورده های نفتی در داخل با کشورهای همسایه باز می گردد. قاچاقچیان گازوییل، بنزین و سایر فراورده های نفتی را از ایران به کشورهای همسایه شرقی و غربی رسانده و سود سرشاری را عاید خود می کنند.طی ماه های اخیر نحوه ارائه خوراک، خرید حلال 402 از بورس انرژی و صادرات هیدروکربن های سنگین در قالب فراورده های نفتی با ابهام جدی رو به رو شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه افزایش قاچاق سوخت نگرانی های جدی برای نمایندگان مجلس ایجاد کرده، گفت: ردپای برخی از رانت ها و منافع خاص در صادرات فرآورده های نفتی مشاهده می شود و دستگاه های نظارتی باید در این خصوص ورود جدی داشته باشند.برای ممانعت از ایجاد رانت و نیز جلوگیری از گسترش قاچاق فرآورده های نفتی انتظار می رود تصمیمات لازم در سطوح مختلف مدیریتی اتخاذ شود.

کریمی با اشاره به آسیب های طولانی شدن فرایند انتصاب رییس جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و انتقاد از تداوم بلاتکیفی وضعیت مدیریت این ستاد طی ماه های اخیر گفت: برخورد جدی و بدون مسامحه با تخلفات در زمینه حلال های سوختی توزیع شده از طریق بورس انرژی و قاچاقچیان فراورده های نفتی یک ضرورت است.

بنابراین گزارش،چندی پیش در رسانه‌ها اعلام شد مکانیزم خرید فرآورده های نفتی در بورس انرژی با قیمت پایه و سپس عرضه و فروش فرآورده های خریداری شده نظیر حلال 402 در بازار داخلی از جمله روش های شائبه برانگیز در قاچاق سوخت است. به این ترتیب جایگزین کردن حامل های انرژی یارانه دار نظیر گازوئیل و نفت سفید به جای فرآورده های نفتی خریداری شده از بورس، یکی از شاخص ترین رویه هایی است که سبب گسترش قاچاق فرآورده های نفتی شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ