کد خبر: ۷۴۰۸۲
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸

سئوالات بی پاسخ ۴ روزنامه مطرح و دو خبرگزاری مهم از روحانی

سئوالات بی پاسخ ۴ روزنامه مطرح و دو خبرگزاری مهم از روحانی

در برنامه خبر دیروز رئیس جمهور ، سئوالات ۴ روزنامه مطرح و دو خبرگزاری مهم از روحانی بی پاسخ ماند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه شرق در گزارشی مربوط به برنامه خبری دیروز رئیس جمهور اعلام کرد ... نکته مهم این بود که برخی از رسانه‌ها برای چندمین‌بار و برخی هم برای دومین یا سومین‌بار با آنکه برای حضور در نشست دعوت شده بودند، اما اسامی خبرنگاران آنها در فهرست اعلامی برای طرح سؤال نبود؛ برای نمونه روزنامه «شرق» برای بار پنجم در کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌جمهوری شرکت کرد و برای پنجمین‌بار این مجال را نیافت که سؤالش را مطرح کند.

سئوالات بی پاسخ 4 روزنامه و دو خبرگزاری

شرق: وعده‌های انتخاباتی شما، امیدهایی در مردم برانگیخت؛ از جمله رفع برخی محدودیت‌ها و حضور زنان و اقلیت‌ها در کابینه. گفته‌اید در انتخاب کابینه زیر هیچ فشاری نبوده‌اید، پس چرا به مطالبات پاسخ داده نشد؟

کیهان: آقای زنگنه در نشست خبری گفته بودند پول نفت برنمی‌گردد و مشکل داریم، در‌صورتی‌که آقای عراقچی گفته بود برمی‌گردد و مشکلی نداریم. سخنگوی وزارت خارجه هم گفته است بروید از خود آقای زنگنه بپرسید. آقای روحانی آیا پول نفت بدون تهاتر برمی‌گردد یا برنمی‌گردد؟

اعتماد:  به‌تازگی برخی وزرا بخش‌نامه‌های ضد فسادی را به زیرمجموعه‌های خود ابلاغ کرده‌اند.آیا دولت برنامه‌ای برای تنظیم یک آیین‌نامه مدون و روشن برای مبارزه با فساد مالی و اداری در قوه مجریه دارد؟

ایران: جناب‌عالی درباره مطالبات مردم در اعتراض‌ها فقط به کلیاتی مانند سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی‌بودن مطالبات اشاره کردید، خواستم بپرسم مشخصا و به‌تفکیک مطالبات مردم را چطور دسته‌بندی می‌کنید و از این پس دولت برای دریافت نظرات مردم و کاربست آنها، چه سازوکاری تعریف خواهد کرد؟

همشهری: ١. مسئله گفت‌وگوی ملی به عنوان یک ایده در محافل سیاسی کشور مطرح است، پیشنهاد شده شخص رئیس‌جمهور در این موضوع پیشگام شود و زمینه گفت‌وگوی ملی بین احزاب، جریان‌های سیاسی کشور و نهادهای صاحب قدرت را فراهم آورد، آیا شما حاضرید برای بحث گفت‌وگوی ملی و حل‌وفصل مشکلات داخلی کشور پیش‌قدم شوید، سازوکار این گفت‌وگو چه باید باشد؟

٢. به‌تازگی وزیر کشور در گزارشی درباره ناآرامی‌های کشور گفته بود سلایق نسل جدید تغییر یافته و باید به این سلایق توجه کرد، پیش‌تر معاون‌اول رئیس‌جمهور از مدیرانی صحبت کرده بود که آویزان کشور هستند و از آنها خواسته بود اگر نمی‌توانند کار کنند مدیریت را رها کنند؛ در ٤٠ سالگی انقلاب چقدر از مدیران کشور مطابق سلایق و علایق مردم و به‌ویژه نسل جدید رفتار می‌کنند؟

٣- جناب آقای رئیس‌جمهور شما هنگام ارائه لایحه بودجه، از انقلاب بودجه‌ریزی صحبت کردید، اما با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد به نظر می‌رسد عقب‌نشینی‌هایی در اصلاحات اقتصادی و لایحه بودجه از سوی مجلس و دولت صورت گرفت، دولت برای ادامه این اصلاحات اقتصادی چه برنامه‌هایی دارد و مردم چه کمکی به دولت می‌توانند بکنند.

٤- کشور با چالش‌ها یا ابرچالش‌های متنوعی اعم از آلودگی، بحران آب، اشتغال، ورشکستی صندوق‌های بازنشستگی و فضای مجازی مواجه است، در بودجه ٩٧ چه دورنمایی برای این چالش‌ها در نظر گرفته شده، آیا فرمول دقیقی برای حل‌وفصل این ابرچالش‌ها در نظر گرفته شده است؟
وطن امروز: معاونت مطبوعاتی ریاست‌جمهوری از روزنامه وطن امروز برای شرکت در نشست خبری دعوتی نکرده بود؛ اما یکی از خبرنگاران این روزنامه در حساب توییتری خود نوشته بود: «اگر قرار بود امروز از رئیس‌جمهور سؤال بپرسم، می‌گفتم: در سال پنجم دولت شما، طبق قول خودتان هنوز مردم در قوطی‌هایی زندگی می‌کنند که آب و برق ندارد و مسکن‌های مهری که بعد از زلزله، علی‌رغم سالم‌بودن شهر! خراب شد؛ دولت شما برای مسکن مردم چه برنامه‌ای دارد؟.

خبرگزاری فارس: فارس با همکاری برخی رسانه‌های دیگر، کمپین خبر خوب را راه‌اندازی کرده است. درخواستی که از رئیس‌جمهور داشتیم که از کابینه و وزرای محترم بخواهند با گشایش اقتصادی و کاستن از مشکلات معیشتی، عملا به این کمپین بپیوندند. همچنین اکثر دولتمردان به‌جای پرداختن به کارهای حوزه خود، به سیاست‌پردازی روی آورده‌‌اند و عملا به‌جای رفع دغدغه‌های مردم، نقش اپوزیسیون را بازی می‌کنند. اگر این عملکرد را قبول ندارید، از آنها بخواهید به این مشی پایان دهند.

 خبرگزاری تسنیم:

یقینا حضرت‌عالی از برخی نارضایتی‌های قابل توجه مردم نسبت به اوضاع اقتصادی مطلع هستید؛ تمام نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده، ازجمله نظرسنجی صداوسیما و همچنین افکارسنجی دانشجویان ایران که به نوعی به خود دولت نیز وابسته است، نشان می‌دهد جنس نارضایتی‌های اخیر، اقتصادی و در اعتراض به مباحثی مانند بی‌کاری، رکود و... بوده است؛ اما بعضا اظهارنظرهایی توسط برخی مقامات دولتی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد نشانه نشنیدن صدای نارضایتی‌ها و تلاش برای تفسیر واژگونه آنهاست، یا بعضا وقتی اشاره‌ای به اقتصاد وجود دارد، تلاش‌ها برای ارائه اطلاعات غلط به مردم و خالی‌کردن شانه دولت از مطالبات‌آنهاست؛

مثلا گفته می‌شود از ٣٦٠ هزار میلیارد بودجه کشور، ٢٠٠ هزار میلیارد آن دست دولت نیست که مخاطب تصور می‌کند دولت دیگری هم وجود دارد که این ٢٠٠ هزار میلیارد از آنِ اوست و او باید پاسخ‌گو باشد. درحالی‌که این ٢٠٠ هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق بازنشسته‌ها و مسائلی از این دست است، ولی تعمدا از توضیح کافی آن طفره می‌روند یا با اشاره به بودجه نهادهای فرهنگی به‌گونه‌ای وانمود می‌شود که گویا همه بودجه کشور صرف کارهای فرهنگی شده و برای همین، بودجه برای اقتصاد نیست.

درحالی‌که کل بودجه نهادهای فرهنگی ٢٤٠ میلیارد است که شما این را مقایسه کنید با رقم ٥٥٠میلیاردی نهاد ریاست جمهوری در لایحه پیشنهادی سال ٩٧!

آقای رئیس‌جمهور! سؤال ما این است که آیا تصور نمی‌کنید این‌گونه مواجهه‌های برخی مقامات دولتی با مشکلات مردم، دو اشکال جدی به وجود می‌آورد؟ اول اینکه مردمی که این‌گونه با مشکلاتشان برخورد می‌شود و صدایشان شنیده نمی‌شود، ناراحت و گله‌مند می‌شوند و دوم آنکه دستگاه‌های دولتی‌ای که باید اهتمام جدی‌تری برای حل مشکلات داشته باشند، با شنیدن این‌گونه توجیه‌تراشی‌ها، منفعل و برای اقدام و عمل جدی‌تر برای حل مشکلات مردم، کم‌انگیزه‌تر می‌شوند؟ نشست مطبوعاتی رئیس‌جمهور دومین نشست او بعد از پیروزی در دور دوم انتخابات است؛ نشستی که به فاصله چند ماه از نشست اول برگزار شده بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ