کد خبر: ۷۴۱۲۱
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱

دلایل کاهش شاخص بورس و معرفی صنایع برتر و پیش بینی آینده
مدیر امور اعضای کانون کارگزاران مطرح کرد:

دلایل کاهش شاخص بورس و معرفی صنایع برتر و پیش بینی آینده

مدیر امور اعضای کانون کارگزاران با اعلام دلایل کاهش شاخص بورس، صنایع برتر را معرفی و آینده بازار سهام را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهنام بهزادفر درباره شرایط هفته گذشته بازار سهام و پیش بینی آینده و وضعیت صنایع به سنا گفت: شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با۱۶۶ واحد رشد یعنی ۰.۲ درصد بازدهی به سطح ۹۸ هزار و ۳۰۰ واحد رسید. این روند تحت تاثیر چند عامل داخلی و خارجی اتفاق افتاد. شاخص در حالی سقف 99.415 واحدی را تجربه کرد که بازار در هفته مذکور شاهد افت میانگین حجم معاملات نیز بود.

وی افزود: طی هفته های اخیر برخی از کامودیتی ها و فلزات اساسی (نظیر، روی، مس، نفت و ...) تحت تاثیر رشد مجدد شاخص دلار آمریکا با کاهش اندک قیمت مواجه شدند. از این رو صنایع کالامحور تحت تاثیر این رخدادها قرار گرفت و تا حدی با شناسایی سود سهامداران همراه شدند.با این وجود شرایط برای صنایع معدنی - فلزی بورس همچنان مطلوب است.با توجه به اینکه همچنان قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی نسبت به پیش بینی نرخ شرکت های بورسی و نرخ های فروش 9 ماهه اعلامی آنها، بالاتر است، این امیدواری وجود دارد که این صنایع بار دیگر بر نوار صعود قرار گیرند.

این فعال بازار سرمایه از دیگر دلایل روند این روزهای بورس، تاثیرات روانی دیگر بورس های جهان بر بازار سهام ایران را ذکر کرد و گفت: وضعیت بورس های جهانی با بورس تهران ارتباط معناداری ندارد. اما در چند روز گذشته شاخص های فوتزی لندن، داکس آلمان، نزدک، اس اند پی و داوجونز که مربوط به بورس های آمریکا هستند روندی منفی را تجربه کردند. موضوعی که بورس های بزرگ آسیایی را نیز تحت تاثیر قرار داد. به نظر می رسد جو روانی حاکم بر بورس های جهانی به بورس تهران نیز سرایت کرده و شاخص کل را تحت تاثیر قرار داده است.

بهزاد فر ادامه داد: با توجه به نیاز نقدینگی شرکت ها و به ویژه هلدینگ های بزرگ در پایان سال (که یک رفتار سنتی است) و با علم به اینکه یکی از نقدشونده ترین دارایی ها، سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس ها است، ایجاد فشار فروش در بازه زمانی ابتدای بهمن ماه تا اواسط اسفند ماه طبیعی است. بسیاری از شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری ها جهت تامین نقدینگی پایان سال فشار فروش را افزایش می دهند، با این وجود باید توجه داشت این رفتار در روزهای ابتدایی سال جدید به سمت افزایش تقاضای سهام گردش می‌کند، در نتیجه تداوم چندانی نمی تواند داشته باشد.

وی در خصوص روند روزهای آتی بورس تهران نیز گفت: با توجه به نقدینگی بالا( رقمی بالغ بر 1400 هزار میلیاردتومان) و رشد نرخ دلار (اثر مثبت افزایش نرخ ارز بر صنایع صادرات محور) میتوان روند رشد شاخص را ادامه دار دانست.با توجه به تورمی شدن برخی از دارایی ها مثل مسکن، ماشین، سکه و ... انتظار می‌رود وضعیت بورس تهران  هم مانند سایر بازارهای موازی، صعودی باشد.‌ در مجموع به نظر می رسد در میان مدت عوامل بنیادی به طور کامل از بورس حمایت کنند‌.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ