کد خبر: ۷۴۱۲۵
۱۳:۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱

مهمترین دلایل نابسامانی ارز و انتقاد از بانک مرکزی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد:

مهمترین دلایل نابسامانی ارز و انتقاد از بانک مرکزی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام مهمترین دلایل اصلی عدم نابسامانی ارز از ضعف نظارتی بانک مرکزی انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پور ابراهیمی در مورد دلایل ایجاد شوک ناگهانی قیمت ارز ، اظهار داشت: در این حوزه، بانک مرکزی تمام کشورها از جمله ایران مهمترین رکن موثر بوده که می تواند با اتخاذ تصمیمات نا مناسب باعث ایجاد تعادل بازار ارز شود.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی را به نحوی نمی بینم که شاهد کاهش ارزش پول ملی و افزایش ارزهای خارجی در مقابل پول ملی باشیم و مولفه های فعلی هم ناظر بر این رویکرد است. بنابراین در شرایط کنونی و با توجه افزایش قیمت نفت و سایر کالاهای اساسی و بهبود صادرات محصولات پتروشیمی و سنگ آهک و مس ، درآمدهای ارزی ، افزایش یافته و همه متغیرها حکایت از بهبود شرایط نسبت به گذشته دارند.

این نماینده مجلس، تقاضای کاذب یکی از مهمترین عوامل و دلایل اصلی عدم نابسامانی ارز برشمرد و گفت: متاسفانه به واسطه فضای روانی که ایجاد شده و بعضی ها به ارز خارجی رو می آورند،باعث شده افزایش را در این بخش فارغ از تقاضای واقعی در اقتصاد شاهد باشیم و تقاضای کاذب در اقتصاد برای هر حالتی که شکل می گیرد آثار و پیامدهای آن افزایشی است که باید منتظر باشیم.

پور ابراهیمی ضعف نظارتی بانک مرکزی در این حوزه را کاملا مشهود دانست و ابراز داشت: مداخله جدی بانک مرکزی باید در این بخش حتما عملیاتی شود، انتظار می رود بانک مرکزی به جای رویکرد منفعل در مقابل بازار،رویکرد فعالی داشته باشد.افزایش قیمت ارز در بازار نمی تواند منطقی و باید کمتر از این باشد، اتفاق خاصی در اقتصاد برای کاهش ارزش پول رقم نخورده و انتظار این است بانک مرکزی با ورود فعالان خود در بازار ارز، از تشدید تقاضای کاذب و فضای روانی در آن جلوگیری کند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در سال های اخیر باعث عدم اعتماد شد این بود که حساب های ارزی را با تسویه های ریالی آن هم با نرخ های مبادله های ریالی انجام دادند و این ریسک را برای سپرده های ارزی افزایش داد و شرایطی را به وجود آورد که عملا این حساب ها خارج از شبکه بانکی نگهداری شوند که باید بانک مرکزی این حجم منابع را به حسب های ارزی برگرداند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ