کد خبر: ۷۴۲۰۷
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴

لزوم استفاده از ساختار بورس کالا برای تنظیم بازارها
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

لزوم استفاده از ساختار بورس کالا برای تنظیم بازارها

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان لزوم استفاده از ساختار بورس کالا برای تنظیم بازارها گفت: با عرضه در بورس کالا،محصولات کشاورزی در یک فضای رقابتی و شفاف خرید و فروش شده و قیمت‌ها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و بدون تأثیر واسطه‌ها کشف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی‌اکبر مهرفرد درخصوص امکان استفاده از ابزارهای نوین مالی در بورس کالا برای به کارگیری در بخش کشاورزی گفت: اجرای سیاست قیمت تضمینی جو و ذرت از سال ۹۴ به صورت آزمایشی و پیامدهای مثبت اجرای این طرح باعث شد تا هم اکنون 3 محصول اساسی جو، ذرت و گندم را در قالب طرح سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا داشته باشیم که توسعه این شیوه در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در این سیاست، کشاورز می‌تواند با فروش محصول در بورس کالا، پول خود را به سرعت دریافت کند به طوری که با معامله محصول در بورس کالا، پول کشاورز بلافاصله و در مدت زمان کوتاهی پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت قیمت کشف شده روی تابلوی بورس با نرخ خرید تضمینی اعلامی از سوی دولت نیز به محض تأمین منابع از سوی دولت پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه امکان عرضه آرد نیز در بورس کالا وجود دارد، گفت: حتماً لازم نیست محصولات کشاورزی به صورت خرید تضمینی در بورس کالا عرضه شود، بلکه می‌توان عرضه این محصولات را در بورس کالا انجام داد تا فعالان بازارهای مختلف از مزایای بورس استفاده کنند.باید با گذر از بازارهای سنتی به سمت بازارهای مدرن که امروز در دنیا از آن استفاده می‌شود حرکت کنیم و از مزایای این بازارها بهره‌مند شویم که یکی از مهم‌ترین بازارهای مدرن، بورس کالا است.

مهرفرد با تأکید بر اینکه سیاست کلی دولت و وزارت جهاد کشاورزی، گسترش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا است،ادامه داد: برای گسترش این موضوع باید فرهنگ‌سازی لازم برای تولیدکنندگان و خریداران صورت گیرد تا آن‌ها با نحوه خرید و فروش، مکانیسم و مقررات بورس کالا آشنا شوند. با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا، تولید و مصرف‌کننده به یکدیگر وصل شده و عوامل واسطه و هزینه مبادلات کاهش می‌یابد. همچنین، محصول در یک فضای رقابتی و شفاف خرید و فروش شده و قیمت‌ها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا و بدون تأثیر واسطه‌ها کشف می‌شود.

وی گفت: بند الف ماده ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه دقیقاً با هدف تحقق یافتن اولویت مدنظر رئیس‌جمهوری، مجوز استفاده از ابزارهای بورس کالا را به شرکت‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی اعطا کرده است. علاوه بر آن، سیاست قیمت تضمینی که در قالب آن، دولت به جای خرید محصول کشاورز و فروش آن، معاملات را به مکانیسم بازار سپرده و خود یارانه نقدی به کشاورز پرداخت می‌کند، ابزار مناسبی برای کاهش آثار بودجه‌ای ایفای نقش دولت در تضمین خرید محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ