عباس آخوندی اظهار داشت: بخش خصوصی در ایران ترجیعبندی است که در همه گفتهها مطرح میشود، اما جزو کممفهومترین مسائل ایران شده و جای بحث جدی دارد.نقدی که خارجیها به ما دارند این است که ایرانیها هنرمندی بینظیری در قلب معانی دارند، یعنی چنان مفهوم را قلب معنی میکنیم که کسی نمیفهمد چه بود و چه شد، ضمن آنکه از دیگر هنرمندی ما این است که بر جای خود نمیایستیم و این موردتوجه دیگران است.
وی افزود: مفهوم خصوصیسازی اصلیترین مفهوم جلسهای نظیر همایش ارگانهای دریایی است. ما هم مثل بقیه مدعو این همایش هستیم و این همایش توسط بخش خصوصی برگزار میشود.باید در موضوع معناپریشی بخش خصوصی در اقتصاد ایران تأمل کرد،واقعاً خصوصیسازی یعنی چه؟ وقتی میگوییم تمایل داریم بخش خصوصی فعال شود، یعنی چه؟ این سؤال به ظاهر روشن است، ولی معتقدم بسیار پیچیده و پنهان است و ابعاد آن بهخوبی تعریف نشده، دچار پریشانی معنای گسترده در حوزه خصوصیسازی هستیم که ضرورت دارد نقد مدنی دراینباره انجام شود تا به اجماع کلی برسیم.
این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای خصوصیسازی تا اواخر سال 86 حدود یک میلیارد دلار و در دو سال فعالیت دولت دهم هم حدود 99 میلیارد دلار از انباشت صنعتی ایران واگذار شد، اما آیا آنچه که انجام گرفته مفهوم خصوصیسازی واقعی است؟به نظرم واگذاری کاملاً غیررقابتی و تحت عنوان پرداخت دیون دولت، خصوصیسازی نیست تا بخشی از داراییهای صنعتی دولت بهعنوان ارگانی پاسخگو به بخشهای شبهدولتی غیرپاسخگو واگذار شود،بنابراین نمیتوان از این خصوصیسازی دفاع کرد.
آخوندی تصریح کرد: نه قیمتگذاری در بازار رخ داد و نه فرآیند رقابتی شکل گرفت، بنابراین مفهوم استقرار نهادهای رقابت در ایران شکل نگرفت و این خصوصیسازی جای تأمل دارد.من از مدافعان سرفصل خصوصیسازی هستم اما آیا میتوان از این پریشانی معنا در خصوصیسازی دفاع کرد؟باید بازنگری در خصوصیسازی داشته باشیم، آن زمان که 99 میلیارد دلار واگذار شد هیچکس مقاومت نکرد.باید به سهم ملی برای تغییر خصوصیسازی دست یابیم و در غیر اینصورت بیشتر آب به آسیاب پریشانی معنا در خصوصیسازی میریزیم.
وی اضافه کرد: من عضو شورای رقابت بودم. واگذاری مخابرات مطرح شد و این از آن مواردی است که باید موردبحث جدی قرار گیرد و تا بررسی نشود امکان اصلاح فرایندهای اقتصادی فراهم نیست.نحوه واگذاریها را بررسی کنید تا ببینید چگونه برخی افراد تحت عنوان عدم اهلیت در شب آخر واگذاری مخابرات خط میخورند و بعد از اتمام وقت دریافت پیشنهادات، پیشنهاد جدیدی میآید که با پیشنهاد قدیم مشترکالمنافع است و یک دستگاه برنده مزایده میشود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: من دهها بار درباره این واگذاری در شورای رقابت شکایت و اعتراض کردم اما در سفری که به شیراز داشتم و در جلسه شورای رقابت نبودم، رأیگیری میشود که این واگذاری صحیح بوده درحالیکه همه میدانند این واگذاری غلط انجام شد، چندین میلیارد دلار سرمایه ایران به بخش خصوصی واگذار شد که بخش خصوصی واقعی نیست.
آخوندی با تأکید بر اینکه در خصوصیسازی باید به چندین مطلب بنیادین توجه کرد، اظهار داشت: باید امور بر مبنای بازرگانی اداره شود و بدون بازرگانی کردن مطلب، هیچ اتفاقی رخ نمیدهد، ضمن آنکه اگر قرار باشد تحت عنوان بخش خصوصی هزینه بر گردن دولت بیندازیم، این خصوصیسازی معنا ندارد.در کشوری که هنوز قیمتگذاری،سازمان تعزیرات حکومتی و درفش برای قیمت داریم، اصول بازرگانی رعایت نمیشود و سخن گفتن از خصوصیسازی جای تأمل دارد.
وی گفت: مگر خصوصیسازی بدون رقابت امکانپذیر است؟ وقتی میخواهیم وارد خصوصیسازی شویم آیا فرآیند رقابتی کردن بازار را فراهم کردیم؟ خصوصیسازی دارای یک هدف مقدس است و از این جهت ارزش دارد که در بازار رقابت ایجاد کند تا کاهش قیمت، ارتقای فناوری و کارآیی به همراه داشته باشد و اگر قرار باشد رقابتی در کار نباشد و این یعنی توزیع رانت.
این مقام مسئول افزود: اگر دوستان ما از خصوصیسازی در دریا صحبت میکنند، ما آمادگی همکاری داریم. در این حوزه تجاریسازی و رقابتی کردن فعالیتها ضروری است. در نتیجه خصوصیسازی رخ میدهد و البته فقط انتقال مالکیت نیست، اگر سنگاپور بهشت خصوصیسازی شده، به خاطر استقرار اصل رقابت و بازرگانی است. باید به اصل بازرگانی و رقابت معتقد بود سپس وارد خصوصیسازی شد و مالکیت را واگذار کرد. درحالیکه ما بدون تعیین تکلیف دو اصل اول فقط به دنبال تغییر مالکیت هستیم.
آخوندی گفت: باید بررسی شود چگونه میتوان نهادهای اقتصاد ایران را بازسازی کرد تا بخش خصوصی در آن رشد کند. من آماده هستم با شما به صورت شفاف همکاری کنم و اگر هرگونه اقدام تبعیضآمیزی در خصوصیسازی در حال انجام است، آن را رفع کنیم.همیشه میگوییم ایران چهارراه جهان است اما آیا میتوان در چهارراه جهان بگیر و ببند راه انداخت و انواع سیستمهای تبعیضآمیز را پیاده کرد.
وی ادامه داد: باید قانونمندترین و روانترین حرکتها در چهارراه جهان فراهم شود درحالیکه ما میگوییم چهارراه جهان هستیم همزمان هم میگوییم بیایید میخواهیم دندانهای شما را بشماریم، اگر ایران چهارراه جهان است نمیتوان دندانهای مردم را شمرد. این دو معنا با هم متفاوت است و آثار متفاوتی دارد.
آخوندی تصریح کرد: چندی پیش ابلاغیهای داشتم مبنی بر اینکه مالک ساختمان خود مهندس ساختمان را بابت ساخت انتخاب کند، ضمن آنکه کسی حق ندارد 5 درصد حقالزحمه از مهندس دریافت کند، اما عدهای گفتند نه، ما باید برای مالک مشخص کنیم از چه مهندسی استفاده کند، پس 5 درصد هم پول میگیریم و این حرف را تحت عنوان خصوصیسازی مطرح میکردند، درحالیکه اینگونه نیست.خصوصیسازی در بخش دریا یعنی بینالمللی کردن همه فعالیتهای دریا، دریا اقتصاد جهانی به هم پیوسته است و اگر دنبال خصوصیسازی در دریا هستیم یعنی باید دریا را بینالمللی کنیم و این حرفها به هم پیوسته است، باید به افزایش قدرت رقابتپذیری ایران در منطقه برگردیم.
انتهای پیام