کد خبر: ۷۴۲۱۴
۰:۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵

حال و آینده سایپا تشریح شد/ عرضه خودروهای جدید و همکاری خارجی
توسط مدیرعامل:

حال و آینده سایپا تشریح شد/ عرضه خودروهای جدید و همکاری خارجی

مدیرعامل سایپا با اعلام وضعیت کنونی و آینده شرکت ، برنامه سال های آتی ، همکاری با شرکای خارجی و نقش ویژه در نوسازی خودروهای سنگین را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن قاسم جهرودی در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو گفت: ارزش فروش صنعت خودرو در جهان بیش از 3 هزار میلیارد دلار بوده که معادل 4 درصد کل GDP است، براین اساس اگر صنعت خودرو را به عنوان یک کشور در نظر بگیریم پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید و زنجیره تامین و صنعت قطعه سازی به عنوان محرک اصلی و بازوی پر توان خودرو سازی نقشی ویژه در اقتصاد جهان و کشورهای صاحب این صنعت ایفا می کند.

وی افزود: جایگاه صنعت قطعه‌سازی همواره در صنعت خودروی جهان رو به رشد بوده به طوری که در سال 2015 سهم تامین‌کنندگان از ارزش افزوده خودرو به 82 درصد رسیده و روندهای جهانی نشان می دهد خودروسازان در سال های اخیر در حال خارج شدن از مالکیت بخش قطعه سازی هستند.

این مقام مسئول گفت: این روندها نشان می دهند، تامین‌کنندگان سهم بسیار بالایی را در بخش تزئینات داخلی و خارجی، ساخت قطعات الکتریکی و قطعات های تک بر عهده گرفته‌اند و قطعه سازان در سال های اخیر به حوزه طراحی و تولید مجموعه های استراتژیک همانند  موتور و گیربکس نیز وارد شده اند. علاوه بر آن سهم خود در هزینه‌های تحقیق، توسعه و نوآوری را نیز افزایش داده‌اند.در سال 2007 قطعه‌سازان در حدود 33 درصد از هزینه‌های تحقیق و توسعه صنعت خودرو را به خود اختصاص داده بودند و این رقم درحال حاضر به 50 درصد افزایش یافته که پیش‌بینی می‌شود در سال 2020 این سهم به 67 درصد برسد.

جهرودی با بیان اینکه بیش از 1200 شرکت قطعه‌ساز در زنجیره تامین داخل و بیش از 500 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند، ادامه داد: فروش داخلی این صنعت در سال گذشته بالغ بر 8 میلیارد دلار بوده و صنعت قطعه‌سازی ایران با وجود بازار مناسب در داخل و منطقه و همچنین ظرفیت تولید بیش از 1.7 میلیون دستگاه خودرو در سال، فرصت مناسبی را برای حضور قطعه‌سازان جهانی نیز فراهم کرده است.

وی افزود:سایپا در سال 2011 توانست 803 هزار دستگاه خودرو تولید کند که بیشترین تولید یک خودروساز در ایران است. همچنین تولید روزانه در سال جاری به 3200 دستگاه افزایش یافته و سال آتی هم فراتر از گذشته عمل کرده و رکورد قبلی تولید خودرو را بهبود می بخشیم.

جهرودی با اشاره به تلاش سایپا برای ارایه تصویر متفاوتی از خودروی ارزان قیمت با فناوری روز، با کیفیت رقابتی و ظاهری نوین تاکید کرد: در این راستا محصولات متنوعی را از نظر ابعادی و قیمتی به بازار عرضه کرده‌ایم تا ضمن جلب رضایت مشتریان، سهم بازار را نیز توسعه دهیم و این روند ادامه‌دار خواهد بود. هدف ما از توسعه سبد محصولات، پوشش نیاز اقشار مختلف جامعه بوده تا از این طریق بتوانیم وظیفه را در قبال مردم ایفا کنیم. همچنین با طرح‌های مختلف فروش، سعی کردیم رضایتمندی مشتریان را نسبت به سایپا افزایش دهیم و این امر باعث استقبال مشتریان از محصولات و رشد قابل توجه شاخص‌های فروش شده است.

مدیرعامل سایپا گفت: با ارائه طرح‌های جدید و منطبق با نیازهای مشتریان استقبال چشمگیری از محصولات داشتیم که باعث رشد 63 درصدی فروش شده و سایپا با رشد 6.5 درصدی در سهم بازار تعدادی و 5.3 درصدی در سهم بازار ارزشی بیشترین رشد را در  صنعت خودرو تجربه کرده است.

برنامه سال های آتی

جهرودی گفت: برنامه‌های جامع و کاملی را برای سال‌های آتی در نظر گرفته‌ایم که در آن استفاده از ظرفیت های بالای گروه و استفاده از ظرفیت های موجود جهانی که آمادگی کار و سرمایه گذاری های مشترک را دارند و در تمام سطوح تولید مشترک با نگاه به داخلی سازی قطعات و همچنین انتقال دانش و فناوری را در دستور کار خواهیم داشت.

وی افزود: برنامه محصول گروه برای تولید سالانه یک میلیون دستگاه از سال 1400 تدوین شده و افزایش ظرفیت و تولید سالانه به 1.5 میلیون دستگاه تا سال 1404 فراهم خواهد شد.سایپا بنا دارد با طراحی یک مگاپلتفرم اختصاصی در هر سال یک محصول جدید بومی را به بازار ارائه کند چراکه باور گروه در حوزه محصولات، دستیابی به 3 اصل اقتصادی بودن، ایمنی و کیفیت خواهد بود و این هدف را با سخت کوشی، خلاقیت و نوآوری و با کمک سایر بازیگران صنعت خودرو چه در داخل و یا خارج به سرانجام می‌رساند.

صادرات محصولات،سرمایه گذاری مشترک و همکاری با رنو

این مقام مسئول تصریح کرد: محصولات آینده سایپا با هدف عرضه در بازارهای جهانی طراحی خواهند شد و در اولین گام، این محصولات را به بازارهای منطقه ای صادر خواهیم کرد ودر آینده قصد دارد نزدیک به 60 درصد ازمحصولات را از طریق برند سایپا و 40 درصد را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای برتر خارجی انجام دهد.

جهرودی گفت: در راستای افزایش همکاری‌های تجاری با شرکای خارجی، بنا داریم در سال آتی، محصول جدیدی با همکاری شرکت رنو تولید و به بازار عرضه کنیم که امروز در حال شروع مذاکرات اولیه آن هستیم و محصولی با کیفیت و ارزان قیمت خواهد بود تا بتوانیم از طریق ارائه آن و در راستای مسئولیت اجتماعی، نیاز تمامی اقشار جامعه را پاسخگو باشیم.

همکاری با سیتروئن و تولید سه محصول روز دنیا

وی ادامه داد: سایپا سیتروئن فعالیت خود را حدود یکسال است آغاز کرده و این شرکت مشترک، در زمینه توسعه محصول، برنامه‌ریزی خرید، مهندسی، فروش، خدمات پس از فروش با رویکرد متفاوت و مطابق با استانداردهای جهانی فعالیت می کند و راه اندازی خطوط تولید موتور و قطعات اصلی از جمله دستاوردهای این شرکت مشترک برای صنعت خودرو است. همچنین 30 درصد از کل تولیدات این شرکت صادر خواهد شد.

مدیرعامل سایپا گفت: در ابتدای این همکاری تولید سه محصول روز دنیا در دستور کار قرار گرفته و در سال 2018 دو محصول جدید C3 و C3-XR را که از موفق‌ترین محصولات سیتروئن هستند، به بازار ارائه خواهد شد و از شبکه تخصصی فروش و خدمات پس از فروش مطابق با استانداردهای سیتروئن و سایپا برای ارائه خدمات متمایز به مشتریان، بهره خواهیم برد.

جهرودی تصریح کرد: سیاست سایپا در حوزه زنجیره تامین، حمایت از صنعت قطعه‌سازی و همچنین ایجاد یک رابطه بسیار مستحکم و در هم تنیده میان این شرکت و قطعه‌سازان است.سایپا دارای قطعه‌سازانی تحت مالکیت خود است که به تولید بخشی از قطعات مورد نیاز این گروه می پردازند.مدیریت زنجیره تامین حاصل تجربه حضور در بخش قطعه‌سازی است و در 30 سال اخیر، حرکت قطعه‌سازان جهانی به سمت ایجاد نظام رده‌بندی بوده است. به این مفهوم که خودروسازان با تامین‌کننده‌های رده یک، در تعامل بوده و شرکت‌های رده دو و سه از طریق شرکت‌های رده یک با خودروسازان در ارتباط بوده‌اند که این امر موجب مدیریت بهینه زنجیره تامین شده است.

نقش ویژه در  نوسازی خودروهای سنگین

این مقام مسئول به تحول عظیم در صنعت خودرو که با راهبری، مدیریت و حمایت وزیر صنعت و با رهنمود رئیس جمهور در حال شکل گیری است اشاره کرد و گفت: در این برنامه سایپا نقش ویژه ای ایفا خواهد کرد.در برنامه جامع نوسازی ناوگان خودروهای سنگین، سهم قابل ملاحظه ای در تولید این محصولات خواهیم داشت و انجام این مهم می تواند نقش موثری در کاهش آلودگی هوا به عنوان یکی از اصلی ترین معضلات جامعه امروز داشته باشد. مضاف بر اینکه فرصت بسیار شایسته ای در جهت رشد و ارتقای صنعت قطعه سازی در بخش ماشین های سنگین و خودروهای تجاری خواهد بود.

جهرودی گفت: جهت حمایت عملی از صنعت قطعه سازی مطابق با روندهای جهانی، در نظر داریم نقش خود را در قطعه‌سازی کاهش داده و آن را به متخصصان این حوزه واگذار کنیم. بر این اساس استراتژی ما، واگذاری سهام قطعه‌سازان تحت مالکیت خود به بخش خصوصی بصورت تدریجی و طی سال‌های آتی خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ