کد خبر: ۷۴۲۴۲
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵

آثار مثبت افزایش ارز بر بورس و شرکت ها از نگاه یک مدیر

آثار مثبت افزایش ارز بر بورس و شرکت ها از نگاه یک مدیر

یک مدیر با بررسی آثار مثبت رشد نرخ ارز در بورس گفت: در صورت ادامه دار شدن افزایش نرخ ارز ، تورم نیز دو رقمی خواهد شد و رشد این دو مولفه می تواند به نفع بازار سرمایه باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عظیم ثابت عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن درباره آثار مثبت افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه و شرکت های بورسی به سنا گفت: افزایش نرخ ارز یا هر مولفه اقتصادی دیگر می تواند اثر دوگانه در روند بازارها داشته باشد. موضوعی که طی یکسال اخیر باید مدنظر قرار می گرفت، مدیریت بازارهای موازی بود، بازارهایی که همواره اثر متقابل بر یکدیگر دارند.در زمان کاهش نرخ سود بانکی موضوعی که کم تر به آن توجه شد بازار هدف منابع بانکی بود. در همین دوره بخشی از منابع خارج شده از بانک ها، به سمت بازار ارز و سکه سرازیر شد و نوسانات بازار ارز را شدت بخشید.

وی ادامه داد: بازار سرمایه و شرکت های بورسی از رشد های اخیر نرخ ارز تاثیرات متفاوت گرفته اند اما مهمترین تحول بورس تهران از این بخش مربوط به صنایع کالا و صادرات محور است.صنایعی مانند محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی علاوه بر اینکه افزایش قیمت جهانی نفت را طی این مدت تجربه کرده اند، از افزایش نرخ ارز در خصوص صادرات فرآورده ها نیز سود کرده اند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این موضوع در خصوص صنایع معدنی-فلزی نیز صدق می کند. با توجه به اینکه کامودیتی ها در بازارهای جهانی روند صعودی چشمگیری داشته اند(طی یکسال اخیر)، موضوع افزایش نرخ ارز برای صادرات محصولات این شرکت ها نیز به عنوان مزیت مطرح بود.موضوع افزایش نرخ ارز علاوه بر اینکه از واردات بی رویه جلوگیری می کند، افزایش نرخ تورم کالاها را به همراه دارد. این موضوع در صنایعی نظیر محصولات غذایی اثرات مثبتی دارد و می تواند چشم انداز چنین صنایعی را مثبت کند.

ثابت با انتقاد از مدیریت بازار ارز گفت:کاهش ارزش پول ملی موضوع شیرینی برای اقتصاد نیست، اگر در مقاطع گذشته همزمان با افزایش نرخ تورم اجازه افزایش نرخ ارز در بازار نیز داده می شد و سیاست های ارزی به بهترین حالت ممکن اجرا می شد ، شاید این روزها شاهد نوسانات افسارگسخته اینچنینی نبودیم.

وی افزود: معمولا در اقتصادهای پیشرفته برای مدیریت این موضوع تلاش می شود نرخ سود کوتاه مدت بانکی را افزایش دهند تا  نقدینگی را در بازار مدیریت کنند. در همین زمینه باید مدیریت بازارهای موازی در دستور کار مقامات اقتصادی دولت قرار بگیرد. باید توجه کرد نقدینگی سرگردانی که این روزها میان بازارها جا به جا می شود می تواند آسیب های جدی برای بازارها داشته باشد.

ثابت گفت: اگر افزایش نرخ ارز ادامه دار باشد (با توجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال این احتمال وجود دارد) شاهد افزایش نرخ تورم از رقم فعلی نیز هستیم . دو مولفه ای که رشد آن ها می تواند به نفع بازار سرمایه هم باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ