کد خبر: ۷۴۲۷۹
۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸

مواضع منفی ائمه جمعه تهران و به مشهد به رفراندوم/ واکنش خاتمی به شایعه برکناری

مواضع منفی ائمه جمعه تهران و به مشهد به رفراندوم/ واکنش خاتمی به شایعه برکناری

خطبای نماز جمعه مشهد و تهران به طرح ایده همه‌پرسی رییس جمهوری واکنش نشان دادند و احمد خاتمی شایعه برکناری را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،در یک‌هفته‌ای که از طرح ایده همه‌پرسی حسن روحانی می‌گذرد، یکی از تندترین واکنش‌ها را ائمه جمعه داشته‌اند. آن هفته احمد خاتمی و این هفته احمد علم‌الهدی. خطیب نماز جمعه مشهد با انتقاد از طرح موضوع همه‌پرسی با استناد به اصل ۵۹ قانونی اساسی گفت: در این سیل چندمیلیونی که در حمایت از نظام برخاستند و عکس رهبری را در دست داشتند، این حرف را می‌زنید، می‌دانید چه در ذهن‌ها تداعی می‌شود، اینکه شما طرفدار مردم‌سالاری سکولار هستید، نه مردم‌سالاری دینی... شما در این سیل جمعیت چندمیلیونی اصل ۵۹ را به رخ مردم می‌کشید؟ توجه داشته باشید اساس نظام را به‌خاطر خوشایند یک اقلیت لاییک بی‌دین وابسته به غرب زیر سؤال نبرید.

احمد خاتمی هم هفته پیش گفته بود: بنده به شبکه‌ دولتی ضداسلامی، ضدایرانی و ضدانقلاب فراری که دلخوش به برخی اظهارنظرها شده‌ می‌گویم آنها هرگز به آرزوی خود برای رفراندوم و همه‌پرسی عمومی نخواهند رسید... این جریان می‌خواهد سفره اسلام و ولایت‌ فقیه را با رفراندوم جمع کند. رؤیای ضدانقلاب در این زمینه هیچ‌گاه محقق نخواهد شد و اسلام و اهل‌بیت در این کشور ماندنی است.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز همه این اتهامات و واکنش‌ها را ناروا خواند و با اشاره به اینکه قانون همه‌‌پرسی مصوب سال ٦٨ مجلس تصریح می‌‌کند رئیس‌جمهوری یا صد نفر از نمایندگان مجلس حق دارند برای برگزاری همه‌‌پرسی پیشنهاد دهند، گفت: روحانی ابتدا حق همه احزاب و جناح‌ها و فراتر از آن حق همه باورمندان به قانون اساسی را برای مشارکت سیاسی در اداره کشور به رسمیت شناخت تا امید جمعی و وحدت ملی را تقویت کند و سپس برای فرض اختلاف بین جناح‌ها یا بروز برخی معضلات جدی عمومی، یکی از ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی یعنی همه‌پرسی موضوع اصل ٥٩ این قانون را در کنار دیگر راه‌حل‌ها و ظرفیت‌ها مورد تأکید قرار داد. بنابراین، هرگونه سوءبرداشت از سخنان وی که متکی بر نصوص قانون اساسی است، روا نخواهد بود.

وی در تبیین سخنان رئیس‌جمهوری در مورد رجوع به همه‌پرسی گفت: یکی از مظاهر اعمال حاکمیت قانون‌گذاری است. قانون، قاعده کلی، عام و لازم‌‌الاجرا درباره یکی از امور و شئون عمومی است. برابر قانون اساسی، اعمال قوه مقننه از راه مجلس است (اصل ٥٨)، ولی برابر اصل ٥٩ قانون اساسی در فصل پنجم این قانون تحت عنوان حق حاکمیت مردم و قوای ناشی از آن آمده است: در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. همه‌‌پرسی می‌تواند درباره تصویب یا بازنگری در قانون اساسی، پیوستن یا عدم پیوستن به یک معاهده یا سازمان بین‌المللی یا در مورد قانون‌گذاری عادی باشد.

دو هفته دیگر خطبه می‌خوانم!

خطبای جمعه در این سال‌ها همواره متهم بوده‌‌اند که علیه یک جریان و به نفع جریانی دیگر در خطبه‌ها موضع‌گیری کرده‌‌اند تا جایی که اضافه‌شدن ابوترابی به خطبای جمعه تهران هم از سوی برخی اصلاح‌طلبان با استقبال روبه‌رو شد و از وی به عنوان خطیب اعتدال یاد کردند. این در حالی است که خروجی سخنان دیروز ابوترابی چندان نشانی از این اعتدال نداشت.

احمد خاتمی روز پنجشنبه با اشاره به همین موضوع گفته است: شایعه کردند به دلیل اینکه ائمه ‌جمعه جناحی صحبت می‌کنند، نمازهای جمعه خلوت شده، این تهمت است، ائمه جمعه ولایی صحبت می‌کنند نه جناحی.زیرسؤال‌بردن نهاد نماز جمعه سرمایه‌سوزی است، بله، ممکن است برخی از نمازهای جمعه خلوت‌تر هم شده باشد، اما اینکه بگوییم نماز جمعه خلوت شده باشد، چنین نیست، حداقل در نماز جمعه تهران که بنده خطیب آن هستم، می‌بینم جمعیت عظیم حاضر می‌شوند، نمازهای جمعه دیگر هم همین‌طور است.

واکنش خاتمی به شایعه برکناری

آمدن ابوترابی این شایعه را تقویت کرده بود که وی احتمالا قرار است جایگزین احمد خاتمی شود. خطیبی که معمولا بیشترین و تندترین حملات را علیه دولت و اصلاحات دارد.

اما خاتمی دیروز گفته است: نقد کنید، اما تحریف نکرده و دروغ نگویید،ابوترابی همکار جدید ما شده، میدان باز است، هیچ کدام از ائمه جمعه موقت تهران عزل نشدند،مهدوی‌کنی چند خطبه خواند اما همواره به ایشان امام جمعه موقت تهران می‌گفتند،جنتی دیگر خطبه نمی‌خواند اما هنوز به ایشان امام جمعه موقت تهران می‌گویند، هیچ امام جمعه‌ای در تاریخ انقلاب در تهران برکنار نشده است. بدخواهانی که خدا هدایت کند، در فضای مجازی نوشتند خاتمی چون تندروی کرد، برکنار شده، بی‌معرفت‌ها لااقل به فکر آبروی خود باشید، من دو هفته دیگر خطبه می‌خوانم. روزنامه‌ای که سابقه اهانت به پیامبران و اهل بیت را دارد، تیتر زده خاتمی گفته اغتشاشگران را بکشید، من کِی گفتم اغتشاشگران را بکشید. من بیش از ۲۰ سال است خارج فقه می‌گویم و می‌دانم چطور حرف بزنم، گفتم آن افرادی که غارت کردند و رهبرها که آدم کشتند را بکشید، چرا تحریف می‌کنید، مرد باشید و عین حرف را بزنید.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ