کد خبر: ۷۴۲۸۹
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸

سازمان بورس اثر اوراق جدید بانکها با نرخ سود ۲۰ درصدی را بررسی می کند
یک مقام مسئول به بورس پرس اعلام کرد:

سازمان بورس اثر اوراق جدید بانکها با نرخ سود ۲۰ درصدی را بررسی می کند

یک مقام مسئول از بررسی های اولیه سازمان بورس درباره اثر انتشار اوراق جدید بانک ها با نرخ سود ۲۰ درصدی بر اوراق قابل معامله بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با اجرای طرح جدید بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و مخصوصا" بازار ارز ، از امروز بانک ها اقدام به عرضه اوراق با نرخ سود سالانه 20 درصد کردند تا شاید فشار افکار عمومی از مسئولان کاسته شده و التهاب هفته های اخیر بازار ارز و سکه فروکش کند.

براین اساس، همه بانک ها می توانند از امروز تا دو هفته آینده اقدام به انتشار گواهی سپرده ریالی با سود 20 درصدی کنند اما این جریان موجب شده تا بخشی از بازار سرمایه دست خوش تغییراتی شده و عده ای از فعالان به این تصمیم بانک مرکزی معترض شوند. چرا که عرضه گسترده اوراق بانکی می تواند تبعات مثبتی داشته باشد اما به ضرر فعالان بازار سهام می شود که در برابر قبول ریسک های سنگین، باید شاهد سود 20 درصدی اوراق بانکی باشند.

در این میان هر چند نرخ بازخرید قبل از موعد گواهی سپرده ریالی بانک ها 14 درصد خواهد بود اما مردم و سرمایه گذاران در وهله اول به نرخ سود 20 درصدی توجه می کنند. آن هم در شرایطی که بانک مرکزی سود سپرده بانکی را 18 درصد تعیین کرده است.

به هر حال آغاز پذیره نویسی اوراق بانکی که با تبلیغات گسترده ایی همراه بوده ، موجب افت اوراق پذیرفته شده در بازار سرمایه شده است. به طوری که امروز اوراق اجاره دولتی آپرورش (سپهر) ، اوراق اجاره هواپیمایی ماهان، اجاره رایتل و اسنادخزانه و... با افت 8 تا بیش از 4 درصدی روبرو شده اند. همچنین انتظار می رود قیمت انواع " اخزا" کاهش یابد تا نرخ سود بالاتری محقق شود.

براساس این گزارش، با این وجود باید منتظر تصمیم مسئولان سازمان بورس ماند و دید که با توجه به مجاز بودن بانک ها به انتشار اوراق با نرخ سود 20 درصدی ، آیا اقدام به ارایه درخواست افزایش سود اوراق قابل در بازار سهام خواهند کرد.

در این رابطه یک مقام مسئول به بورس پرس گفت: سود 14 درصدی اوراق بانکی قبل از سر رسید سالانه ، نمی تواند برای سرمایه گذاران جالب باشد. آن هم در شرایطی که اکثر سرمایه گذاران دیدگاه کوتاه مدتی دارند. از سوی دیگر باید منتظر فروکش شدن واکنش اولیه بازار سرمایه به این موضوع بود تا تصمیم بهتری گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تدابیر سه گانه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز عصر چهارشنبه گذشته ابلاغ شده ، باید بررسی های اولیه برای آینده و نرخ سود انواع اوراق قابل معامله در بازار سرمایه به عمل آید و تصمیماتی گرفته شود که در هر صورت اطلاع رسانی لازم خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ