کد خبر: ۷۴۳۱۲
۰:۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹

اثر منفی اوراق ۲۰ درصدی بانکها بر بورس و جای خالی عرضه های اولیه
دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری به بورس پرس اعلام کرد:

اثر منفی اوراق ۲۰ درصدی بانکها بر بورس و جای خالی عرضه های اولیه

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اثر عرضه اوراق ۲۰ درصدی بانکها بر بورس و نوسان ارز بر شرکتها و صنایع را اعلام کرد و گفت :مطلوب ترین راه حل برای ماندن پول ها در بازار، عرضه های اولیه است.

سعید اسلامی بیدگلی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، در خصوص اثر عرضه اوراق گواهی سپرده بانکی با نرخ سود 20 درصدی بر بورس گفت: انتشار این اوراق که با ابلاغیه بانک مرکزی در بانک ها صورت می گیرد، بر همه بخش های اقتصادی تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد سه گانه ارز، انرژی و بهره طی 4 دهه با معضلات سیاست گذاری مواجه بوده و با فعالیت اقتصاددانان تلاش شده نرخ بهره به بازار، سپرده و شفاف شود، افزود: بانک مرکزی شهریور سال جاری برای اولین بار بخشنامه نرخ سود 15 درصدی بانکها را ابلاغ کرد اما متاسفانه با این اقدام جدید ، اعتبار آن زیر سوال رفته و عملا نتوانسته حتی برای 6 ماه این موضوع را ثابت نگه دارد که می تواند به دستآویزی برای بانک های متخلف جهت دور زدن نرخ ها تبدیل شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این مورد هیچ مشورتی با اهالی بازار سرمایه و اقتصاد صورت نگرفت . از سوی دیگر عرضه این اوراق تاثیر شدیدی بر بازار سرمایه می گذارد و احتمالا ابطال ها افزایش و آسیب های زیادی نیز به نهادهایی که رکن بازارگردانی صندوق ها را بر عهده دارند، خواهد رسید. طبیعتا تعادل نرخ ها به هم خواهد خورد اما تاثیر عمیقی بر بازار ارز ندارد. چرا که همه تصمیمات پس از جهش دلار رخ داده که شاید اگر قبل از این اتفاق به کار گرفته می شد، تاثیرگذار بود.

اسلامی بیدگلی توضیح داد: در این جریان، اتفاقی که می افتد این است که دوباره هزینه تمام شده بانک ها، افزایش زیادی پیدا خواهد کرد، بازار سرمایه دچار شوک خروج منابع می شود و وضعیت نرخ تعادل بهره بانک ها نیز به هم خواهد خورد. چرا که هیچ عقلانیتی پشت این تصمیم نیست و اقتصاد ایران از آن آسیب جدی خواهد دید.

جای خالی عرضه های اولیه در شرایط فعلی

وی در مورد احتمال عرضه اولیه شرکت ها تا پایان سال هم به بورس پرس گفت: با این وضعیت خروج از بازار ، انتظار نمی رود بازار آمادگی داشته باشد اما ای کاش این سوال را مسئولان  مدیریت بازار سرمایه پاسخ دهند. چرا که در این شرایط ، مطلوب ترین راه حل برای ماندن پول ها در بازار، عرضه اولیه شرکت ها است ولی به هرحال با عرضه اوراق 20 درصدی کدام یک از شرکت ها می توانند به راحتی این بازدهی را ایجاد کنند؟

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با اشاره به تهیه نامه ای توسط فعالان بازار سرمایه و اقتصاددانان با هدف باز شدن دریچه ای برای گفت و گو در خصوص تصمیم بانک مرکزی گفت: متاسفانه چهارشنبه گذشته زمزمه ای در گروه ها شکل می گیرد و به علت تعطیل بودن پنج شنبه و جمعه ، شنبه اجرایی می شود و در این میان حتی کوچک ترین حقی برای مشورت و مدیریت حجم پول زیاد بازار سرمایه و دانش کارشناسان قائل نبوده اند.

اسلامی بیدگلی در مورد اینکه آیا این تصمیم بانک مرکزی می تواند نتیجه جلسه محرمانه معاون اول رییس جمهور با بانکها باشد پاسخ داد: بانکها احتمالا به خاطر ساز و کارهای داخلی خود از کاهش نرخ ها ناراضی بودند اما باید بپذیریم که بخش بزرگی از بیماری های اقتصادی حاصل بازی پانزی است که در بانکها رخ داده و اگر دوباره بویژه پس از بخشنامه سفت و سخت اجرای کاهش سود بانکی به این بازی برگردیم،افزایش شبانه 5 درصدی نرخ ها عملا همه مارجینال ها را از بین می برد. در اقتصادهای سالم جهانی درصورت تصمیمات شورایی نرخ ها هر 3 ماه یکبار 0.25 درصد جا به جا می شود اما برای جابه جایی 5 درصدی نرخ ها باید  20 دوره 3 ماهه سپری شود.

اثر نوسان ارز بر شرکت ها و صنایع

وی در پاسخ به دیگر سوال بورس پرس مبنی بر اثر نوسان ارز بر شرکت ها و صنایع گفت: علی رغم اینکه هیچ کدام از اقتصاددان ها موافق شوک نیستند، بهتر بود برنامه ریزی برای ارز وجود داشته باشد،شاید حتی تثبیت نرخ ارز با سیاست های متناسب از این وضعیت به ظاهر شناور، بهتر می بود. البته این گزینه اول نیست اما به هر حال از این وضعیت بهتر بود. شوک ارزی موجود، با عدم امکان برنامه ریزی همزمان و از دست دادن توان رقابتی از گذشته همراه است. بنابراین نمی توان به عقب برگشت.

اسلامی بیدگلی افزود: اما به هر حال برای دولت فرصتی بود تا با قیمت جدید ارز ،برنامه ریزی اقتصادی را شروع کند البته همه اینها در شرایطی است که ریسک های سیاسی مجدد به اقتصاد تحمیل نشود، اقتصاد باید متوجه باشد هرچقدر درگیری های سیاسی بین المللی بیشتری داشته باشد احتمال این شوک ها نیز بیشتر است.اگر قیمت ارز ثابت می شد احتمالا شرکت های صادرات محور بعد از مدتی می توانستند سود بیشتری کسب کنند و برای بازار سرمایه اتفاق بدی نبود. هرچند که ممکن بود بخشی از تنها دستاورد مهم اقتصادی دولت یازدهم و بالطبع دوازدهم ( کاهش تورم ) از بین برود اما در حال حاضر این فرصت هم از دست رفت و دولت تمایل دارد با manipulation یا دست بردن، بازارها را کنترل کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ