کد خبر: ۷۴۳۲۴
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹

۳ پیشنهاد نماینده مجلس برای اداره بازار ارز و تناقض بسته بانک مرکزی

۳ پیشنهاد نماینده مجلس برای اداره بازار ارز و تناقض بسته بانک مرکزی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بسته بازار ارز بانک مرکزی نیاز به اصلاحات پایه ای دارد،از ارائه پیشنهادای برای اداره ارز و نشست مشترک با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در این خصوص خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به بسته بانک مرکزی برای کاهش التهاب بازار ارز به خنه ملت گفت: بخشی از اقداماتی که در حوزه کاهش التهاب بازار ارز مطرح می شود این است که حجم نقدینگی را از این بازار به بازارهای دیگر سوق دهیم،بسته بانک مرکزی باید جامع وکامل باشد،این اقدامات نباید عملکردی مشابه قرص مسکن داشته باشد که برای کاهش سردرد مصرف می شود و به معده آسیب وارد می کند.

وی بابیان اینکه در این بسته شاهد تناقض باتصمیمات گذشته هستیم، توضیح داد: باتوجه به تناقضاتی که در بسته بانک مرکزی با تصمیمات دیگر وجود دارد به نظر می رسد اجرای این بسته با مشکلات متعددی رو به رو است.بانک مرکزی از یکسو گواهی سپرده 20درصد اعلام می کند در صورتی که بانک ها مکلف هستند وام با سود 18درصد ارائه دهند، این تناقض رفتاری است، می خواهیم جایی را درست کنیم، 100 جای دیگر را تخریب می کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنابراین به نظر این بسته نیازمند اصلاحات است، اینکه بانک مرکزی در قالب فرمولی می خواهد تصمیمات حوزه بازار ارز را مدیریت کند موضوع خوبی است اما این اقدامات با سایر موارد تناقض دارد.مدیریت بازار ارز نیازمند کار کارشناسی بیشتر است،در حوزه اقتصادی نباید فقط برای یک مولفه اقتصادی تصمیم گیری و مولفه های دیگر را نادیده گرفت،این کار به صلاح کشور نیست.

پورابراهیمی تاکید کرد: اقدامات بانک مرکزی باید تحولات پایه ای پیدا کند با این وضعیت امکان سیاست گذاری برای مدیریت بازار ارز وجود ندارد.کاهش 300 تومانی قیمت ارز به دلیل ورود بانک مرکزی به این بازار بوده،اما اینکه واقعیت بازار را می توانیم با مکانیزم های ساختاری اراده و براساس آن تصمیم بگیریم، متفاوت از اقدامات موردی بانک مرکزی است.

وی با ارائه پیشنهاداتی برای اداره بازار ارز گفت: باید سپرده ارزی را فعال کنیم و منابع ارزی برگردانده شود، بخشی ازمنابع که از ایران خارج شده یا خارج از نظام بانکی نگهداری می شود باید به سیستم برگردانده شود همه باید چارچوب مشخص صورت گیرد تا بازار ارز قابل مدیریت شود.ساماندهی صرافی ها یکی از موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم، نابسامانی در صرافی ها بر عهده چه کسی است؟ بانک مرکزی چه کاری می کند؟ همه این سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه رئیس مجلس به این کمیسیون در خصوص ارائه پیشنهاداتی برای بازار ارز ماموریت داده بود، گفت: در نظر داریم ظرف همین هفته جلسه مشترکی با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی داشته باشیم و گزارش آن را به صحن علنی ارسال می کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ