کد خبر: ۷۵۳۶۵
۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱

تلاش انگلیس، فرانسه و آمریکا برای تصویب قطع‌نامه‌ علیه ایران
در ارتباط با یمن انجام می شود:

تلاش انگلیس، فرانسه و آمریکا برای تصویب قطع‌نامه‌ علیه ایران

انگلیس، فرانسه و آمریکا قصد دارند در شورای امنیت، ایران را به دلیل آنچه متوقف‌نشدن ارسال موشک‌های بالستیک به حوثی‌های یمن خوانده شده، محکوم و برای نقض تحریم‌های مربوطه دست به اقدام بزنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آمریکا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را تهیه کرده‌اند که قصد دارد ایران را به دلیل ناکامی در ممانعت از ارسال موشک به حوثی‌ها، محکوم کند. در این پیش‌نویس تحریم تسلیحاتی یمن برای یک سال دیگر تمدید می‌شود.

بعد از ماجرای شلیک یک موشک از یمن به فرودگاهی در عربستان، دونالد ترامپ و نماینده آمریکا در سازمان ‌ملل، در حال طرح و پیگیری این ادعا هستند که این موشک متعلق به ایران بوده است. نیکی هیلی در یک برنامه تبلیغاتی، عده‌ای خبرنگار را به پایگاهی نظامی برد و با نمایش تکه‌هایی از یک جسم فلزی، مدعی شد این لاشه همان موشک ادعایی ایرانی است که به ریاض برخورد کرده و این لاشه را عربستان به واشنگتن امانت داده است.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد، هیلی تلاش کرد در جلسه شورای امنیت، رأی محکومیتی علیه ایران بگیرد اما دیگران با وی همراهی نکردند. باز ماجرا برای ایالات متحده ختم نشد و هیلی از سوی ترامپ، نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت را به واشنگتن دعوت کرد. آنها به پایتخت رفتند تا خود از نزدیک لاشه موشک ایرانی ادعایی را مشاهده کنند.

ترامپ نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت را به ضیافت ناهاری دعوت کرد. اگرچه خبر صریحی از این میهمانی منتشر نشد اما به نظر می‌رسد تلاش‌های ترامپ و هیلی به نتیجه رسیده و اکنون همتایان هیلی از فرانسه و انگلیس پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را تدارک دیده‌اند که ممکن است به تحریم جدید موشکی علیه ایران ختم شود.

به گفته دیپلمات‌ها، این پیش‌نویس خواهان تجدید تحریم‌ها علیه یمن برای یک سال دیگر می‌شود و به ١٥ عضو شورای امنیت اجازه می‌دهد تحریم‌های هدفمندی را برای هر فعالیتی مرتبط با استفاده از موشک‌های بالستیک، در یمن اعمال کنند. انگلیس این قطع‌نامه را با همکاری آمریکا و فرانسه پیش از آنکه روز جمعه آن را به شورا ارائه دهد، تهیه کرده است.

این قطع‌نامه ٧ اسفند در صحن شورای امنیت بررسی می‌شود. گمانه‌ها حاکی از مخالفت احتمالی روسیه با این قطع‌نامه خواهد بود.  یک قطع‌نامه برای تصویب در سازمان‌ملل نیازمند ٩ رأی موافق است و هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و انگلیس نباید با آن مخالفت کنند.

فرانسه و انگلیس در حالی آمریکا را در پیش‌نویس این قطع‌نامه همراهی می‌کنند که با وجود تأکید بر ادامه‌یافتن برجام، خواستار مذاکره بر سر مسائل منطقه‌ای ایران به‌ویژه بحث موشکی هستند. مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند دراین‌باره مذاکره نمی‌کنند چون مرتبط به مسائل دفاعی است و به دیگران ارتباطی ندارد.

آخرین قطع‌نامه‌ای که درباره ایران در شورای امنیت به تصویب رسید، قطع‌نامه ٢٢٣١ بود که تمام قطع‌نامه‌های تحریم هسته‌ای علیه ایران را لغو ‌‌و برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را تصویب کرد اما این قطع‌نامه در بندی درباره فعالیت موشک‌های بالستیک در ایران ممنوعیت قائل شد. همان زمان ایران با تأکید بر اینکه فعالیت موشکی ایران دفاعی است،اعلام کرد این بند را قبول ندارد. اکنون به نظر می‌رسد طرح هر قطع‌نامه جدیدی علیه برنامه موشکی ایران، بر محمل همان بند انجام گیرد.

مذاکره بر سر یمن در مونیخ

به گزارش وال استریت ژورنال،روز گذشته معاونان وزیران خارجه ایتالیا، فرانسه، انگلیس و آلمان و معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درباره آخرین تحولات این بحران و راه‌های مقابله با محاصره بی‌رحمانه مردم یمن و ارسال کمک‌های انسانی به آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

این دیدار 1.5 ساعت به طول انجامید و با ریاست اتحادیه اروپا انجام گرفته است.دیدار دیپلمات‌های اروپایی با این مقام ایرانی، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شده که یک کانال جدید برای رایزنی درباره فعالیت‌های ایران است.

دولت‌های اروپایی که به‌طور قوی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند، تمایل خود را برای همکاری با واشنگتن در راستای رسیدگی به نگرانی‌های غیرهسته‌ای درباره ایران ازجمله برنامه موشکی این کشور و فعالیت‌های منطقه‌ای تهران نشان داده‌اند.

در همین راستا انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا ماه گذشته کارگروه‌هایی را برای رایزنی در این زمینه ایجاد کرده‌اند هرچند به گفته منابع آگاه، این گفت‌وگوها در مراحل بسیار اولیه قرار دارد. به‌طور هم‌زمان، اروپایی‌ها در دیداری با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، توافق کردند کانال ارتباطی جدیدی درباره گفت‌وگو بر سر مسائل منطقه ایجاد کنند. نشست روز شنبه دیدار آغازین بوده است.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» حسین | ساعت ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱
0
0
پاسخ
ایران باید با دیپلماسی قوی این اتحاد را از بین ببرد و با فشار بر کشور فرانسه که منافع سرشاری از بابت برجام بدست آورده از طرح این موضوع در شورای امنیت جلوگیری نماید و با رایزنی با نماینده گان کشوری غیر دائم این نقشه آمریکایی - سعودی را نقش بر آب نمایند
از طرفی چرا باید جامعه جهان در مقابل این همه جنایت آل سعود ساکت باشد؟ چرت کشورهای اسلامی قدمی برای رفع آلام مردم یمن برنمی دارند
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ