کد خبر: ۷۵۳۹۷
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲

توضیح درباره مکالمه عجیب قبل از سقوط هواپیمای تهران یاسوج
معاون فنی همراه اول اعلام کرد:

توضیح درباره مکالمه عجیب قبل از سقوط هواپیمای تهران یاسوج

معاون فنی و توسعه شبکه‌ همراه اول در پی بروز ابهامی مبنی چگونگی ارتباط تلفنی سرنشین هواپیمای تهران یاسوج پیش از سقوط، اقدام به شفاف‌سازی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، در پی بروز سانحه هوایی در مسیر تهران یاسوج برای هواپیمای شرکت آسمان که 65 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند، شهروند یاسوجی دو روز گذشته اعلام کرد بعد از انتشار خبر سقوط توسط رسانه‌ها، توانسته با یکی از سرنشینان داخل این پرواز گفت‌وگوی تلفنی انجام دهد.

این فرد که معتقد است در دو مرحله با سرنشین داخل هواپیما گفت‌وگوی تلفنی داشته، تعجب بسیاری را مبنی بر اینکه مگر امکان گفت‌وگوی تلفنی با سرنشینان هواپیمای حین پرواز وجود دارد، برانگیخت. تعجب زمانی بیشتر شد که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات هم تماس با یکی از مسافران این پرواز هواپیمایی آسمان به‌هنگام خارج شدن از صفحه رادار را تأیید کرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه مطلع شدیم تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن و تا ساعت 7 عصر همان‌روز در دسترس بوده، گفت: به‌دلیل احتمال اتمام باتری گوشی خاموش می‌شود، موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.ادعا درباره تماس شهروند یاسوجی با یکی از مسافران و دو مکالمه 30ثانیه‌ای و 72ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت‌شده،صحیح است.

وی افزود: تماس اول در ساعت 8:56 دقیقه در شمال پلیس راه نجف‌آباد به‌مدت 31 ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت 9:28 دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است.

مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه شبکه‌ همراه اول با ایجاد این ابهام که چطور ممکن است سرنشین داخل هواپیمای در حال پرواز گفت‌وگو کرده باشد؟! پاسخ این ابهام را در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها که سایت مخابرات نیز اقدام به انتشار آن کرده، داده است.

وی با بیان اینکه از نظر اصول انتشار امواج، آنتن های ایستگاه‌های فرستنده شبکه‌های تلفن همراه دارای مدل انتشار افقی و عمودی هستند، افزود: در انتشار افقی، سطح پوشش افقی تأمین می‌شود و در انتشار عمودی سطح عمودی، البته توان اصلی فرستنده در جهت افقی است.

این مقام مسئول افزود: در همین حال زمانی که برای پوشش بیشتر، تیلت (تغییر خط عمود بر آنتن با سطح زمین) آنتن ها به صفر نزدیک شود، پَترن عمودی آنتن ارتفاع بیشتری تا پنج کیلومتر را پوشش می‌دهد یا وقتی برای کنترل پوشش، تیلت یک آنتن بر روی پنج یا بیشتر تنظیم شود اصطلاحا بک لوب هایی نیز ایجاد می‌شود که در جهت عمودی و تا ارتفاع پنج کیلومتر و حتی بعضا بیشتر از پنج کیلومتر هم امکان پوشش در فضای رو به آسمان دارند.

طاهری‌بخش گفت: ضمن اینکه در شبکه‌های تلفن همراه، معمولا مشترکان ارتباط مستقیم با آنتن ندارند و از طریق انعکاس امواج با موانع طبیعی و ساختمان ها با شبکه ارتباط می‌گیرند که ارتباط پایداری هم هست لذا به دو دلیل فوق، درباره مکالمه ثبت شده مسافر پرواز تهران - یاسوج، وجود مکالمه پایدار در آسمان در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر و نبودن تداخل امواج به دلیل مشترک کمتر برای منطقه‌ای که به راحتی موج به کوه برخورد می‌کند و در هر جهتی می‌تواند منتشر شود امکانپذیر بوده است.ضمن اینکه بررسی های سایت سیتنا نشان داده دکل آنتن تلفن همراه در حوالی منطقه سقوط هواپیما در ارتفاع 2800 متری و هواپیما پیش از سقوط و در زمان مکالمات ثبت شده مسافران در ارتفاع 3400 متری از سطح دریا بوده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ