کد خبر: ۷۵۴۱۶
۰:۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۵

نظر یک کارگزار در مورد اثر اوراق ۲۰ درصدی بانکها و نوسان ارز بر شرکت ها
در گفت وگو با بورس پرس اعلام شد:

نظر یک کارگزار در مورد اثر اوراق ۲۰ درصدی بانکها و نوسان ارز بر شرکت ها

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات در مورد اثر عرضه اوراق ۲۰ درصدی بانک ها بر بورس و نوسان ارز بر شرکت ها توضیح داد.

رضا علوی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، در خصوص اثر عرضه اوراق 20 درصدی بانک ها بر بورس گفت: پس از زحماتی که در مورد تثبیت نرخ بهره کشیده شد که روند بسیار معقولی بود، عرضه اوراق 20 درصدی در بانک ها به مثابه عملیاتی انتحاری به شمار می آید و قطعا مسئولان بانک مرکزی هم به تبعات آن بر اقتصاد، بازار سرمایه، صندوق های سرمایه گذاری و حتی سودآوری شرکت ها، واقف هستند.

وی با اعلام اینکه باید دید مسئولان بانک مرکزی بر اساس چه محدودیت هایی به این تصمیم گیری رسیده اند، افزود: در شرایط کنونی بهترین اتفاقی که می تواند بیفتد این است که تصمیم گیرندگان سیاست های کلان علت این تصمیم، تبعات، کوتاه مدت یا ادامه دار بودن آن را برای فعالان اقتصادی تبیین و شفاف سازی کنند. این شفافیت می تواند به سرمایه گذاران، شرکت ها و فعالین اقتصادی در جهت ادامه مسیرکمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال آیا این تصمیم گیری بانک مرکزی جهت سوق نقدینگی به سمت بانکها و کاهش قیمت ارز گرفته شده، گفت: این علت بطور شفاف از مسئولان بانک مرکزی ابراز نشده و براوردی است که بازار و فعالین اقتصادی با توجه به پایان یافتن سال دارند که در شرایط حساس برای جمع آوری نقدینگی معقول به نظر می رسد اما شاید این جریان می توانست با پیش فروش قطعی سکه که اتفاق افتاد،به بهترین شکل انجام و جمع اوری نقدینگی را پوشش می داد. از این رو لازم نبود نرخ بهره ای که با زحمت بسیار زیاد گروه اقتصادی با روند نزولی به تثبیت رسیده بود، دوباره تغییر کند.

اثر نوسان ارز بر شرکت ها و صنایع

علوی درباره اثر نوسان نرخ ارز بر شرکت ها و صنایع به بورس پرس گفت: امید است با آرامشی که در آینده نزدیک به بازار ارز باز خواهد گشت، سیاست گذاران به صورت مدیریت شده استفاده برده و بتوانند طی سالیان و به تدریج نرخ ارز را با نرخ تورم، نقدینگی و متغیرهای اقتصادی وفق دهند. چرا که همگان می دانند ثبات بازار ارز ، مطلوب و کمک کننده تولید، کاهش واردات و افزایش صادرات بوده ولی جهش های افسار گسیخته ، محاسبات را بر هم می زند.

وی در خصوص افزایش کسب سود شرکت های صادرات محور با نوسان های موجود، پاسخ داد: این شرکت ها تاثیر مثبتی خواهند دید اما باید تاثیر کلان اقتصاد را مشاهده کرد.. شاید 200 شرکت از این موضوع نفع ببرند اما وقتی نرخ بهره ای که برای آن چندین سال زحمت کشیده شده با این تصمیم گیری به هم بریزد و نرخی نباشد که بتوان بر روی ان حساب باز کرد، تبعات ان بیشتر از محسناتی که برای چند شرکت صادراتی اتفاق می افتد.اگر افزایش تدریجی نرخ ارز را داشته باشیم، باز هم این اتفاق خوب برای شرکت های صادرات محور خواهد افتاد اما تفاوت در این است که این اتفاق با برنامه ریزی و پیش بینی رخ داده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ