کد خبر: ۷۵۴۲۹
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۴

دیوان عالی آمریکا به نفع ایران حکم داد/ مخالفت با مصادره الواح هخامنشی

دیوان عالی آمریکا به نفع ایران حکم داد/ مخالفت با مصادره الواح هخامنشی

دیوان عالی آمریکا با مصادره کتیبه های هخامنشی ایران برای جبران غرامت ۷۱.۵ میلیون دلاری شهروندان آمریکایی در حمله انتحاری سال ۱۹۹۷ در فلسطین اشغالی مخالفت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، دیوان عالی آمریکا در حکمی اعلام کرد: شهروندان آمریکایی آسیب دیده در حمله انتحاری سال 1997 بیت المقدس برای اجرای حکم غرامت 71.5 میلیون دلاری که علیه ایران گرفته اند، نمی توانند کتیبه های هخامنشی که یک موزه آمریکایی از ایران به امانت گرفته را مصادره کنند.

قضات دیوان عالی آمریکا با 8 رای موافق و بدون رای مخالف حکم قبلی یک دادگاه بدوی به نفع ایران که مانع از مصادره این کتیبه های باستانی به نفع شاکیان ایران در یک پرونده دیگر شده بود را تایید کردند. کتیبه های مذکور در دهه 1930 برای انجام تحقیقات باستان شناسی توسط انستیتوی اورینتال دانشگاه شیکاگو از دولت ایران امانت گرفته شده اند.قاضی النا کاگان یکی دیگر از قضات دیوان عالی آمریکا در رای گیری مربوط به صدور حکم این پرونده شرکت نکرده است.

صدور این حکم موجب می شود تا کار برای شاکیان کشورهای مختلف در سایر پرونده ها برای گرفتن غرامت از ایران دشوارتر شود، زیرا این شاکیان دیگر حق مصادره و فروش اموال فرهنگی متعلق به دولت های خارجی را نخواهند داشت.

در این پرونده از دیوان عالی آمریکا خواسته شده بود مشخص کند کدام دسته از دارایی ها به موجب قانون مصونیت دولت های خارجی از مصادره شدن معاف هستند. این قانون فدرال که در سال 1976 به تصویب رسیده از دولت های خارجی در برابر دعاوی مطروحه نزد دادگاه های آمریکایی حمایت می کند. کشورهایی نظیر ایران که از سوی دولت آمریکا به عنوان کشورهای حامی تروریزم معرفی شده اند، از مفاد این قانون مستثنی شده اند.

این دعوا به یک حمله انتحاری در سال 1997 مربوط می شود که طی آن 3 عضو جنبش حماس در بیت المقدس خود را منفجر کردند و موجب کشته شدن 5 نفر شدند. چند نفر از زخمی های این حمله و خانواده های آنها با طرح دعوا علیه ایران نزد یک دادگاه فدرال مدعی شده بودند که ایران از حمله کنندگان حمایت کرده است. دادگاه آمریکایی نیز حکم داده بود ایران باید 71.5 میلیون دلار به شاکیان غرامت پرداخت کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ