کد خبر: ۷۵۴۶۸
۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۶

برنامه ایران خودرو برای انتشار دو اوراق دیگر و آخرین خبر از بلوک بانک پارسیان
معاون مالی اعلام کرد:

برنامه ایران خودرو برای انتشار دو اوراق دیگر و آخرین خبر از بلوک بانک پارسیان

معاون مالی ایران خودرو با بیان جزئیاتی از عرضه اوراق مرابحه 700 میلیارد تومانی و انتشار دو نوع اوراق در برنامه سال آتی ، آخرین وضعیت بلوک 33 درصدی بانک پارسیان را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پذیره نویسی اوراق مرابحه 700 میلیارد تومانی ایران خودرو جهت تامین مالی خرید مواد اولیه تولید خودرو از دیروز با نمادهای"صخود1412"، "صخود412" و "صخود0012" و با نرخ ۱۸ درصد از طریق بورس تهران آغاز و به مدت پنج روز کاری ادامه دارد.

کمک صندوق های سرمایه گذاری به تجهیز منابع خرد

روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضا شرکت بورس در نشستی خبری درباره انتشار اوراق مرابحه 700 میلیارد تومانی ایران خودرو با اشاره به اینکه این تامین مالی،بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی بازار سرمایه است،گفت: پیگیری های ارکان مختلف بازار سرمایه همانند شرکت مدیریت دارایی مرکزی،شرکت های تامین سرمایه،سازمان و شرکت بورس خوشبختانه به نتیجه رسید و این تامین مالی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه حدود 3 هفته گذشته نیز تامین مالی شرکت بورسی گل گهر انجام شد،درخصوص تفاوت اصلی آن گفت: در آن مقطع این تامین مالی با نرخ تقریبی 15 درصد مواجه بود اما امروز این نرخ به بیش از 20 درصد افزایش پیدا کرده،هرچند نرخ تامین مالی اسمی این اوراق 18 درصد است،ولی تغییراتی که در سطح متغیرهای کلان اقتصادی صورت می گیرد قطعا تاثیر خود را بر روی تامین مالی معاملات بزرگ خواهد گذاشت حتی شاید این فرایند را برای شرکت ها سخت تر کند.

این مقام مسئول با اعلام انتظارات از مسئولان و تصمیم گیرندگان کلان اقتصادی افزود: این مسئولان باید نگاهی نیز به سیگنال های بازار سرمایه داشته باشند تا بازار بدهی و سهام بتواند علامت مناسب را به همه تصمیم گیران ارائه و تامین مالی بنگاه های اقتصادی به نحو مطلوب تری انجام شود.

حسینی مقدم ادامه داد: بنگاه های بزرگ تامین مالی خود را از طریق بازار سرمایه انجام می دهند که این استقراض مستلزم به اشتراک گذاشتن امکانات خود است به عبارتی اگر در حال حاضر از شبکه گسترده بازار پول بهره می بریم،باید فضارا برای صندوق های سرمایه گذاری نیز فراهم کرد تا در تجهیز منابع به کمک بازار بدهی آمده و از آن به عنوان تامین منابع مالی استفاده کنند.شاید ملاحظات مسئولان بازار پول جهت دور زدن مقررات توسط بانک های تحت نظارت باشد اما صندوق های سرمایه گذاری تحت نظارت بازار سرمایه می توانند در تجهیز منابع خرد کمک کنند.

وی با اشاره به جریان نقدینگی هوشمند در فضای اقتصاد گفت: هیچ یک از فعالان اقتصادی این جریان را نمی توانند متوقف کنند،درفضای کنونی اگر شرایط بازدهی و ریسک در بازار مطلوب باشد،فضا می تواند به جریان نقدینگی کمک کند. در حال حاضر بازار سرمایه با توجه به ارکانی که در آن بوجود آمده و ابزارهای بازار شکل گرفته،این توانمندی را در تجهیز منابع و نقدینگی دارد و می تواند به اقتصاد کمک کند که سمبل ان در بورس تهران و بازار سرمایه مشاهده می شود.

معاون ناشران و اعضا شرکت بورس تامین مالی ایران خودرو از طریق انتشار اوراق مرابحه را فرصتی مناسب یا به نوعی اعلام فراخوان به شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران خواند که از این طریق می توانند از توان خود استفاده کنند و در بازار سرمایه اهداف توسعه ای را پیگیری کنند.ایران خودرو به طرق مختلف تامین مالی از طریق بازار سرمایه را پیگیری کرده و در حال حاضر هم تحت نظارت ارکان بازار سرمایه و به کمک 3 شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان،امید و ملت این تامین مالی را انجام می دهد.

حسینی مقدم با بیان اینکه ارزش بازار بدهی بورس تهران با پذیره نویسی مذکور به بیش از 11 هزار میلیارد تومان می رسد،ادامه داد: در سال جاری بیش از 2 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار بدهی افزوده شده،با توجه به شناختی که بنگاه های بزرگ به تامین مالی از بورس پیدا کردند، این اعداد در سال های آینده رشد پیدا خواهد کرد و بازار بدهی در بورس تهران و بازار سرمایه رشد قابل ملاحظه ای خواهد کرد.هرچند که ممکن است نقدی بر عملکرد کوتاه مدت برخی از نماگرهای بازار سرمایه باشد اما مطمئنا در بلند مدت نماگرها اطلاعات دقیقی را به تصمیم گیرندگان ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه ارکان مختلفی در فرایند انتشار این اوراق دخیل هستند،افزود: در شرکت بورس تهران درکمتر از دو روز شرایط معامله در بازار وپذیره نویسی فراهم می شود.دوره پذیره نویسی 5 روز است که پس از تکمیل مدارک،معاملات ثانویه نیز پیگیری خواهد شد.

تصویب ابزار جدید سلف برای تامین مالی صنعت خودرو در بورس کالا

علی تیموری مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان نیز با اشاره به اینکه در حوزه صنایع خودرو 1.3 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق داشتیم،گفت: با تامین مالی 700 میلیارد تومانی ایران خودرو،انتشار این اوراق به بالای 2 هزار میلیارد تومان می رسد .با توجه به گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی و ظرفیت های صنعت خودرو معتقدم این حوزه جای زیادی برای انتشار اوراق و تامین مالی از طریق بازر سرمایه دارد.بازار سرمایه نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و کشش لازم برای تامین مالی شرکت های بزرگ بخصوص صنعت خودرو را دارد.

وی با تلاش در جهت طراحی ابزارهای متفاوت با توجه به نیاز صنعت خودرو،از تصویب ابزار جدید سلف برای تامین مالی صنعت خودرو در کمیته پذیرش بورس کالا خبر داد و گفت: شرکت های خودروسازی اگر بتوانند خودروهای خود را در بورس کالا پذیرش کنند می توانند از این ابزار بهره ببرند.

جزئیات انتشار اوراق منفعت توسط دولت

غلامرضا ابوترابی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی هم با اشاره به اینکه موافقت اصولی انتشار این اوراق در 20 شهریور سال جاری به تایید سازمان بورس رسیده،گفت:علت به تعویق افتادن این تامین مالی به بخش ضامن برمی گشت که بانک ملت ضمانت این اوراق را پذیرفت. امیدواریم با انتشار این اوراق برای پرداخت زنجیره تامین و خرید قطعات،خریداران استقبال لازم را به عمل آورند.

وی با بیان اینکه تاکنون 17 هزار میلیارد تومان انواع اوراق اجاره،استصناع ،مرابحه و رهنی از ابتدای تصویب دستورالعمل ابزارهای مالی اسلامی در بازار سرمایه منتشر شده،اظهار داشت: نقش اساسی در این بخش به عهده دولت است.همچنین در حال حاضر موافقت اصولی  اوراق 5 هزار میلیارد تومانی منفعت که دولت در دست انتشار دارد از سازمان بورس صادر شده و اقدامات لازم توسط  هماهنگی های وزارت اقتصاد و مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه در حال انجام است.امیدواریم این تامین مالی دولت با هدف بازپرداخت اصل اوراقی که در سال 96 سررسید خواهندشد، تا پایان سال منتشر شود.

حضور بیشتر ایران خودرو در بازار سرمایه بستگی به 3 عامل دارد

ابوالفضل اسماعیل زاده معاون مالی ایران خودرو نیز با اشاره به عمده فعالیت این شرکت خودروسازی که از طریق شبکه های بانکی در بازار پول بوده،گفت: صرف نظر از انتشار اوراق اولیه  این شرکت در سال 84،این تامین مالی را می توان اولین انتشار اوراق مرابحه با این حجم با هدف تنوع سازی در سبد تسهیلات یا منابع مالی برای ایران خودرو دانست که عملا بر سیاست حضور جدی در بازار سرمایه دلالت دارد.

وی با تاکید براینکه حضور بیشتر "خودرو" در بازار سرمایه و استفاده از ابزارهای نوین مالی به 3 فاکتور بستگی دارد،افزود: گزینه اول هزینه است که شاید در اوراق منتشر شده از نظرهزینه تفاوتی بین اوراق و تسهیلات جاری نباشد اما به هر حال مزایای خاص خود را نیز داراست،گزینه دوم و سوم به پروسه طولانی بودن انتشار اوراق و بعضا عدم تطبیق اوراق جاری با شرایط نیازهای خودروساز است که سبب می شود در ورود موثر تر و بیشتر شرکت در بازار سرمایه،این مسائل جدی تر در نظر گرفته شود.

طراحی و تولید اوراق جدیدتر

این مقام مسئول درخصوص مورد سوم مبنی بر تطبیق اوراق با شرایط خودروساز توضیح داد: خودروسازان شرایط خاص تری در بازار دارند و نیاز به طراحی و تولید اوراق جدیدتر متناسب با شرایط موجود دارند که طی مدت یکساله همگام با شرکت های تامین سرمایه روی این موضوع کار می شود  تا با انتشار این اوراق جدید،نیاز خودروسازان توسط بازار سرمایه تامین شود.امیدواریم در سال آتی امکان استفاده از این اوراق را داشته باشیم.

انتشار دو نوع اوراق در برنامه سال آتی

اسماعیل زاده درخصوص اینکه آیا برای انتشار اوراق توسط این خودروساز در سال آینده در برنامه ای وجود دارد به بورس پرس گفت: انتشار اوراق سلف و رهنی در برنامه سال آینده وجود دارد،بخشی از کار این دو نوع اوراق انجام شده و اوراق سلف بیشتر جلو رفته و پیش بینی این است که سال بعد انتشار اوراق سلف را داشته باشیم.

برنامه افزایش سرمایه

وی درمورد برنامه افزایش سرمایه پاسخ داد: این بحث در داخل ایران خودرو به جمع بندی نهایی نرسیده و به محض تصمیم گیری از طریق سازمان بورس اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون مالی ایران خودرو درخصوص بحث واگذاری زیرمجموعه ایران خودرو ازجمله رینگ سازی مشهد و دیگر برنامه های واگذاری به بورس پرس گفت: نماد دو سه سهمی که با این عرضه مرتبط هستند بسته شده و با ارائه اطلاعات باز خواهد شد یعنی عملا تاثیرات آن همانی که در بازار نشان داده شده ،است.

واگذاری بلوک 33 درصدی پارسیان و وضعیت قرادادهای خارجی

اسماعیل زاده درمورد توضیح واگذاری بلوک 33 درصدی پارسیان نیز پاسخ داد: پارسیان همیشه آماده واگذاری است فقط کسی که تمایل به جذب این بلوک دارد باید شرایط جذب را داشته باشد  و به محض اینکه اتفاق بیفتد، انجام خواهد شد.در حال حاضر خریداری که شرایط این مجموعه را داشته باشد در دسترس نیست.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت قراردادهای خارجی گفت: اصل قرارداد با پژو جاری است و فعلا مهمترین قرارداد اجرایی شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ