کد خبر: ۷۵۴۹۵
۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۷

شفا دارو معرفی شد/ مطالبات ۳ زیرمجموعه از دختر وزیر سابق
برای عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام :

شفا دارو معرفی شد/ مطالبات ۳ زیرمجموعه از دختر وزیر سابق

مدیرعامل سرمایه گذاری شفادارو به معرفی این هلدینگ دارویی ۱۱۸ میلیارد تومانی پرداخت تا به احتمال زیاد طی روزهای اتی آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی در بورس باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،جلسه معارفه سرمایه گذاری شفا دارو عصر دیروز با حضور مدیران عامل زیرمجموعه های این هلدینگ،فعالان بازار سرمایه و خبرنگاران برگزار شد تا طی روزهای آینده ، آماده عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام معادل ۱۱۷ میلیون و ۹۴۳ هزار سهم باشد.

این هلدینگ دارویی سوم اسفند 94 مورد پذیرش بورس قرار گرفته و مقرر بود سهام آن عرضه اولیه شود اما با تغییر روش واگذاری، "وبانک" اواخر اسفند سال گذشته 100 درصد سهام شرکت را به ارزش 1.63 هزار میلیارد تومان به مزایده گذاشته بود.این شرکت 117.9 میلیارد تومانی با پلاک 516 و نماد "شفا" در بازار دوم معاملات بورس و در بخش ساخت مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی‌، گروه ساخت سایر محصولات شیمیایی و طبقه‌ ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورداستفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی حضور خواهد داشت.

توضیحات قائم مقام گروه توسعه ملی

عباس نعیمی به نمایندگی از مجموعه سهامداران شفا دارو درخصوص معرفی این شرکت گفت: این هلدینگ تخصصی در سال 83 تاسیس و در 25 دی سال 90 در سازمان بورس به ثبت رسید. شرکت مدیریت طرح و توسعه اینده پویا 81 درصد،گروه توسعه ملی 12.9 درصد و سرمایه گذاری توسعه ملی نیز 5.9 درصد سهام ان را دارا هستند.

وی با اشاره به 7 شرکت کنترلی زیرمجموعه گفت: داروسازی اسوه،داروسازی جابر ابن حیان و کیمیدارو سه زیرمجموعه بورسی و شرکت های پخش رازی،دارویی پخش رازی،داروسازی راموفارمین و داروسازی دانا جزء غیر بورسی ها محسوب می شوند.همچنین دو شرکت اندیشه شفا طلب و فرایند شیمی حکیم نیز جزء شرکت های مدیریتی این هلدینگ هستند.

نعیمی با اشاره به سود 969 ریالی هر سهم سال مالی اسفند گذشته اظهار داشت: این سود در سال جاری 775 ریال پیش بینی شده که انتظار می رود تعدیل مثبتی نیز داشته باشد.

معرفی شرکت های زیرمجموعه از زبان مدیرعامل

منصور سمیعی با بیان اینکه 100 درصد شرکت از طریق 3 شرکت سهامدار،متعلق به بانک ملی است،گفت: 61 درصد سهام شرکت جابر ابن حیان،65.4 درصد داروسازی اسوه و 54.3 درصد کیمیدارو، 54 درصد داروسازی دانا،87 درصد شرکت راموفارمین،80 درصد پخش رازی و 100 درصد دارویی پخش رازی،49 درصد داروآفرین شفا ، 35 درصد اندیشه شفا طب و 34 درصد فرایند شیمی حکیم به این مجموعه تعلق دارد.

وی با ارائه توضیحاتی درباره داروسازی اسوه گفت: این شرکت تحت پوشش دارای بخش های مختلفی است که قدیمی ترین بخش ان تولید انواع ویتامین ها و انواع قرص جوشان را برعهده دارد.همچنین دارای بخش ویژه تولید داروهای ضد سرطان و بیماری های ویژه خوراکی است.بخش جدیدی برای تولید داروهای های تک و بایوتکنولوژی در این شرکت راه اندازی شده که کارهای ساختمانی و استاندارد سازی آن به پایان رسیده است.امید است تا پایان سال اینده اولین محصول جدید با کمک یکی از شرکت های خارجی تحت لیسانس انها به بازار عرضه شود.

این مقام مسئول درخصوص صورت سود وزیان اسوه و درآمدهای عملیاتی آن افزود: سود خالص شرکت مذکور در سال 95 با 219 میلیارد تومان فروش،81 میلیارد تومان و در 9 ماهه سال جاری با 158 میلیارد تومان فروش،حدود 52 میلیارد تومان سود خالص داشته است.

معرفی داروسازی جابرابن حیان

سمیعی درمورد معرفی داروسازی جابرابن حیان گفت: از امتیازات این شرکت بخش تولید اسپری های تنفسی و طرح های توسعه ای نیز برای این بخش وجود دارد تا علاوه بر اسپری های گازی،گونه پودری نیز در آینده نزدیک تولید شود.داروسازی جابر از گذشته به عنوان سازنده آنتی بیوتیک معروف بوده و درآمد عملیاتی ان در سال گذشته 236 میلیارد تومان با سود 92.6 میلیارد تومانی و درآمد ان در 9 ماهه سال جاری با 170 میلیارد تومان،سود خالص حدود 40 میلیارد تومانی داشته است.

معرفی کیمیدارو

وی درباره معرفی سومین شرکت بورسی زیرمجموعه با نام کیمیدارو اظهار داشت: این شرکت که توسط آلمانی ها بنا نهاده شده  دارای دو قسمت تولید داروها و مواد شیمیایی از جمله چسب و رزین است.مواد اولیه شرکت تا قبل از جنگ تحمیلی مستقیم از آلمان با کشتی های خاصی وارد می شد که بخش شیمیایی بعد از جنگ تعطیل و مجددا پس از سالها راه اندازی شد.به تازگی مذاکراتی که با مجموعه رنگ و رزین در ترکیه صورت گرفته تا تولید مشترک و تحت لیسانس در بخش شیمیایی داشته باشند.این شرکت علاوه بر سایر خطوط دارویی با ظرفیت تولید 3میلیارد در سال، بزرگترین تولید کننده قرص و کپسول است .درامد عملیاتی کیمیدارو در سال گذشته با 114 میلیارد تومان فروش،سود 39.5 میلیارد تومانی و در 9 ماهه سال جاری  با فروش 97 میلیارد تومان،سود 18.7 میلیارد تومانی کسب کرده است.

معرفی داروسازی دانا

مدیرعامل شفا دارو با معرفی داروسازی دانا به عنوان افتخارات پس از انقلاب ادامه داد: این شرکت در شهر تبریز تاسیس که از ابتدا به عنوان ماده اولیه ساز ساخته شده ولی طی سالها  بخش های تهیه محصول نهایی نیز به ان افزوده شده است.با برنامه هایی که برای این شرکت در دست اجرا قرار دارد،دانا به تنهایی به هلدینگ دارویی تبدیل خواهد شد که تاسیس چندین شرکت با مجموعه شرکت های خارجی در برنامه است و قرارداد تولیدمحصولات جدید تحت لیسانس با دو شرکت آلمانی امضا شده که پروانه تولید یک ویال آنتی بیوتک آن تحت لیسانس شرکت دکتر ایورت از وزارت بهداشت ایران اخذ و احتمالا از اردیبهشت به بازار عرضه خواهد شد.

سمیعی افزود: این شرکت در بخش محصول نهایی بزرگترین تولید کننده سافت ژل ساز در ایران و منطقه است و توانایی تولید و تامین 500 تن آموکسی سیلین،آمپی سیلین،سفالکسین و سفکسیم در ایران را دارد.همچنین به واسطه تغییر رویکردی که در بازار درمانی برای آنتی بیوتیک ها در انجام است،دانا سراغ تولید مواد اولیه آ نتی بیوتیکی مورد نیاز بازار است.یکی از بخش های مهمی که در این شرکت راه اندازی شده،تولید شیشه ویال های آنتی بیوتیک است که قبلا از سایر شرکت ها خریداری می شد. دو شرکت جابرابن حیان و دانا مجموعا 80 درصد ویال های تزریقی بیمارستانی را تامین می کنند.تولید پوکه آمپول هم تا شهریور سال آتی در برنامه های شرکت مذکور وجود دارد.

وی درخصوص درآمدهای عملیاتی دانا توضیح داد: شرکت در سال گذشته با فروش 378 میلیارد تومان ،سود 82 میلیارد تومانی و در 9 ماهه سال جاری با 270 میلیارد تومان فروش، سود خالص 50 میلیارد تومانی کسب کرده است.

معرفی داروسازی راموفارمین

این مقام مسئول با معرفی شرکت داروسازی راموفارمین که داروسازی جابرابن حیان مالک 88 درصدی آن محسوب می شود، گفت: این شرکت از لحاظ جغرافیایی در جوار داروسازی جابر قرار دارد و از سال های گذشته به عنوان شربت ساز ،قرص و کپسول ساز بوده که معرفی آن تا دو سال آینده برای تولید داروهای بایو تکنولوژی در دست بررسی است.یکی از خطوط جدید این شرکت ،تولید داروهای خوشبو کننده دهان،انواع ویتامین ها و حتی مسکن ها به شکل استریپ است  تا جذب راحت تری داشته باشد.

سمیعی درباره صورت سود زیان شرکت مذکور اظهار داشت: فروش 73 میلیارد تومانی سال 95 راموفارمین به سود 15 میلیارد تومانی رسیده و در 9 ماهه سال جاری با فروش 36میلیارد تومان،سود خالص 3.1 میلیارد تومانی کسب کرده است.

معرفی شرکت پخش رازی

وی با معرفی شرکت پخش رازی به عنوان یکی از بزرگترین و قویترین مجموعه های توزیع دارو در ایران گفت: این دارای سیستم پخش مویرگی است و در رده بندی از لحاظ فروش در رده دوم قرار دارد ولی شرکت با اختلاف 15 روزه فروش با اولین شرکت،اصراری بر اول بودن نداشته و سیاست سوداوری را دنبال می کند.

مدیرعامل شفا دارو با اشاره به مشکلاتی که در طرح سلامت به لحاظ پرداخت بدهی های بخش دولتی به شرکت های پخش  بوجود امده،گفت: با توجه به اینکه عمده فعالیت شرکت پخش ما در حوزه بیمارستانی است،از ابتدای سال جاری تغییر استراتژی در این شرکت مبنی بر کاهش حضور در بخش دولتی و حضور بیشتر در داروخانه های بخش خصوصی صورت گرفته تا توانایی اخذ مطالبات از بخش دولتی در اسرع وقت حاصل شود.

سمیعی با بیان اینکه تقریبا تمام داروخانه های ایران مشتری این شرکت پخش هستند،ادامه داد: پخش رازی با حدود 200 کامیون،کامیونت و تریلر مجهز مسئولیت توزیع داروها را برعهده دارد و با فروش 2.1 هزار میلیارد تومانی،سود خالص 51 میلیارد تومانی و در 9 ماهه سال جاری با فروش 1.7 هزار میلیارد تومان،سود 51 میلیارد تومانی را نشان می دهد.

مطالبات 3 شرکت زیرمجموعه از دختر وزیر سابق صنعت

وی  در پاسخ به سوالی مبنی بر بررسی صورت های مالی 3 شرکت اسوه،راموفارمین و جابر و مطالبات از شرکت پخش رسا که متعلق به دختر محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت که منجر به سوخت شدن حدود50 میلیارد ازسود 100 میلیارد تومانی شفا دارو می شود،گفت: شرکت های داروسازی موظف به ارائه داروها به شرکت های پخشی هستند که دارای پروانه از وزارت بهداشت باشندکه پخش رسا هم در این زمره است،این مشکل فقط مربوط به شفادارو نیست  و خوشبختانه کمترین مقدار از کل مطالبات 350 میلیارد تومانی از این شرکت،به شفادارو تعلق دارد.با بخشنامه شفادارو به زیرمجموعه ها مبنی بر الزام دریافت وثایق لازم از شرکت های پخش،این وثایق ملکی و چک شخصی از شبنم نعمت زاده گرفته و در مسیر دادگاه و پیگیری مطالبات است.

مطالبات 300 میلیاردی شرکت از دولت

این مقام مسئول درخصوص مطالبات شرکت از دولت گفت: مطالبات شرکت از بخش دولتی حدود 300 میلیارد تومان است که با توافقی که با دانشگاه علوم پزشکی و بودجه وزارت بهداشت شده ،نیمی از این مبلغ پرداخت خواهد شد اما با این وصف که دست ما به دولت نمی رسد،سیاست تغییر بخش دولتی به خصوصی صورت گرفته است.در پخش رازی تا کنون از اوراق مشارکت نیز استفاده نشده است.

عدم موفقیت شرکت های دارویی در صادرات

سمیعی درمورد تسعیر نرخ ارز و اثر ان بر خرید مواد اولیه و صادرات به کشورهای دیگر نیز گفت: 60 درصد نرخ خرید مواد اولیه دارو به نرخ ارز وابسته است . باوجود تاسیس شرکت مستقل اندیشه شفا طب،به جهت اینکه صادرات به کشورها کاملا تحت نظارت و سیاست دولت هاست ،به دلیل مسائل سیاسی نه شرکت ما و نه هیچ صادرکننده ای نتوانسته در صادرات حتی به کشور عراق یا سوریه موفقیتی کسب کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ