کد خبر: ۷۵۵۳۳
۱:۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۸

نحوه توقف نماد در بازار
معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس:

نحوه توقف نماد در بازار "پایه ب" تغییر کرد / مبنای بسته شدن سهم خبرساز

معاون فرابورس از آغاز توقف خودکار نمادهای بازار "پایه ب" بعد از نوسان ۴۰ و ۶۰ درصدی طی ۱۵ روز خبر داد و مبنای بسته شدن سهم خبرساز با رشد ۱۷۲ درصدی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهنام محسنی با اشاره به آغاز اصلاحاتی در نحوه انجام معاملات فرابورس ایران که از 9 دی شروع شده ، به سنا گفت: پس از فراهم شدن زیرساخت­ ها، محاسبات مربوط به نوسان و توقف نمادها در "بازار پایه ب"، از شنبه 5 اسفند آغاز شده و مقررات توقف و بازگشایی نمادها دیگر بازارهای پایه هم در شرف اصلاح است.

وی با بیان اینکه توقف خودکار نمادها صرفا" در "بازار پایه ب" اجرا و فعلا" شامل "بازار پایه الف و ج" نمی­ شود، توضیح داد: در صورت نوسان بیش از 40 درصدی سهام یکی از شرکت­های بازار «پایه ب» طی 5 روز کاری، نماد برای یک روز متوقف و ناشر ملزم به شفاف‌سازی است. با توجه به دامنه نوسان 10 درصدی در این بازار، این احتمال وجود دارد از فردا یعنی روز چهارم کاری پس از اجرای توقف خودکار نماد، افزایش یا کاهش بیش از 40 درصدی منجر به توقف نماد شود.

این مقام مسئول افزود: همچنین در صورت نوسان بیش از 60 درصدی سهام در 15 روز کاری ، نماد متوقف و ناشر ملزم به برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی است و حداکثر 2 روز کاری بعد بازگشایی می‌شود.

مبنای توقف نماد بورس انرژی

محسنی در مورد مبنای توقف نماد بورس انرژی هم توضیح داد: مبنای توقف آن که دارای چند نماد معاملاتی در دسته­ های مختلف سهامداری است، بر اساس افزایش یا کاهش قیمت سهام در نماد سایر اشخاص "انرژی3" خواهد بود و سایر نمادهای مرتبط با آن­ نیز همزمان متوقف خواهند شد.  

به گفته وی به دلیل حضور بورس انرژی در بازار پایه ب، نماد سایر اشخاص آن یعنی "انرژی3" نیز همانند سایر نمادهای حاضر در این بازار بر مبنای بیش از 40 درصد افزایش یا کاهش قیمت سهام طی 5 روز کاری یا بر مبنای بیش از 60 درصد افزایش یا کاهش قیمت سهام طی 15 روز کاری متوقف می‌شود و سایر نمادهای مرتبط با آن­ نیز همزمان متوقف خواهند شد.

براساس این گزارش، نماد بورس انرژی از 13 دی تا دوم بهمن با رشد خیره کننده 172 درصدی قیمت سهام ( از 487 به 1326 تومان ) رسیده ولی به دلیل مشکل فنی و مربوط به زیرساخت های بازار پایه مشمول توقف نماد نشده بود و این موضوع با اعتراض برخی فعالان روبرو شده بود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ