کد خبر: ۷۵۶۱۶
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱

اثر تصمیم جدید ترامپ بر بورس آمریکا و بازارهای مالی + واکنش چین، اروپا و کانادا

اثر تصمیم جدید ترامپ بر بورس آمریکا و بازارهای مالی + واکنش چین، اروپا و کانادا

ترامپ با اعلام افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا موجب ایجاد تلاطمی جدید در بازارهای مالی جهان از جمله ریزش ۵۰۰ واحدی شاخص دائوجونز و واکنش چین، اروپا و کانادا شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ترامپ که از زمان حضور در کاخ سفید، هر از چند گاهی با اعلام مواضع و تصمیماتی موجب نگرانی دولتمردان و اقشار مختلف جهان شده ، در تصمیمی تازه از افزایش 25 و 10 درصدی تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا خبر داد و گفت: بزرگترین شرکت های تولید آلومینیوم را در آمریکا داریم اما به دلیل سیاست های تجاری بد و توافق های تجاری با دیگر کشورها،  به روش وحشتناکی رفتار شده است.

وی پیمان نفتا و سازمان تجارت جهانی را فاجعه بار دانست و ادامه داد: ظهور اقتصاد چین همزمان با آغاز به کار سازمان تجارت جهانی بود که موضوعی وحشتناک برای آمریکا است. تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم تغییر خواهد کرد که می تواند منجر به گسترش شرکت ها شود.

در این رابطه سی ان بی سی گزارش داد با اعلام این تصمیم ، شاخص دائوجونز بورس آمریکا 500 واحد سقوط کرد و ارزش سهام شرکت های تولیدکننده فولاد در بازار آسیا اما ارزش دلار کاهش و قیمت طلا افزایش یافت.

رویترز نیز در تحلیلی اعلام کرد: اقدام ترامپ باعث افزایش تنش ها با چین می شود. منتقدان معتقدند چنین اقدامی باعث افزایش هزینه ها و ناکامی ترامپ در عمل به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر تقویت اشتغالزایی داخلی می شود. 

هرچند تنها دو درصد واردات فولاد آمریکا از چین است اما رشد بسیار بالای تولید فولاد چین باعث شده قیمت های جهانی این محصول کاهش یابد. 

چین اعلام کرد با اعمال تعرفه بر واردات محصولات کشاورزی آمریکا از جمله سویا که آمریکا بزرگترین تولیدکننده آن است به این اقدام واشنگتن پاسخ می دهد.

تنش های تجاری میان دو کشور از زمان روی کار آمدن ترامپ به شدت افزایش یافته و دولت آمریکا تلاش کرده اقداماتی در جهت مقابله با آنچه که انتقال اجباری فناوری به چین می داند انجام دهد.

­رئیس کمیسیون اروپا نیز تصمیم ترامپ را مداخله وقیحانه با هدف حفاظت از صنایع آمریکا خواند در بیانیه ای اعلام کرد : به شدت از این اقدام که به نظر مداخله ای وقیحانه برای حفاظت از صنایع داخلی آمریکا است و بر مبنای هیچ توجیح امنیت ملی قرار ندارد، متاسف هستیم. درحالی که صنایع اروپا با اقدام ناعادلانه تحت تاثیر قرار گرفته اند و هزاران شغل در اروپا به خطر افتاده اند، ساکت نخواهیم نشست و اتحادیه اروپا به طور متناسب و به شدت به منظور حفاظت از منافع خود به اقدام آمریکا پاسخ خواهد داد.

اتحادیه تولیدکنندگان فولاد اروپا هم اعلام کرد اعمال تعرفه 25 درصدی یعنی اینکه آمریکا وارد مسیر رویارویی تجاری شده در حالی که می توانست با اعمال سهمیه همچنان به متحدان خود فرصت حضور در بازارها را بدهد.صادرات سالانه اروپا به آمریکا پنج میلیون تن است که با این تصمیم ترامپ، ظرف یک روز به شدت کاهش خواهد یافت.

وزیر بازرگانی کانادا نیز گفت : هرگونه تعرفه و سهمیه اعمالی به وسیله آمریکا بر واردات فولاد از کانادا غیرقابل قبول است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ