برخی اخبار موثق حکایت از دستور صریح رئیسجمهور، مبنیبر واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا دارد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، رئیسجمهور 2 سال پیش در جریان یکی از نشستهای هیاتوزیران دستور واگذاری باقیمانده سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را به بخش خصوصی را داده بود، هرچند که هنوز هیات دولت در این زمینه گام عملی برنداشته است.
همراه با دستور حسن روحانی در همایش بینالمللی صنعت خودرو که بهمنماه برگزار شد، مدیران برخی از شرکتهای خودروساز و حتی وزیر صنعت هم بر خصوصیسازی دو شرکت مذکور تاکید کردند.برخی شرکتهای خودروساز گامهای ابتدایی برای خصوصیسازی، با واگذاری سهام و برگزاری مجمع عادی برای تعیین هیاتمدیره جدید برداشتهاند حال آنکه به اعتقاد خودروسازان هنوز خریدار اصلح برای واگذاری سهام تولیدکنندگان پیدا نشده است.
در شرایط کنونی و بهرغم دستور رئیسجمهور، خصوصیسازی شرکتهای خودروساز با چالشهای جدی همراه است که اولین چالش خصوصیسازی شرکتهای مذکور این است که خودروسازان طی سالهای گذشته در قالب شرکتهای زیرمجموعه بهتدریج بخش عمدهای از سهام خود را خریدهاند، بهطوریکه هماکنون نزدیک به 30 درصد از سهام شرکت ایران خودرو بهطور مستقیم و غیرمستقیم و از طریق شرکتهای زیرمجموعه متعلق بهخود این شرکت است. در مورد سایپا نیز وضعیت به همین ترتیب است و این شرکت نیز بخش عمدهای از سهام خود را خریداری کرده است.
به این ترتیب با واگذاری سهام دولتی نیز به نظر میرسد که انحصار همچنان گریبانگیر این صنعت خواهد بود. از سوی دیگر اما تنها قطعهسازان خریداران سهام خودروسازان هستند حال آنکه خودروسازان علاقهای به واگذاری سهام خود به قطعهسازان ندارند. در هر صورت آنچه مشخص است بهرغم دستور روحانی خصوصیسازی شرکتهای خودروساز با موانع و چالشهای زیادی روبهرو است.
انتهای پیام