کد خبر: ۷۶۰۸۰
۰:۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸

یک نکته مهم در اشتباه محاسباتی سهامداران تازه کار از

یک نکته مهم در اشتباه محاسباتی سهامداران تازه کار از "تبرک"

برخی سهامداران تازه وارد و نا آشنا با چند و چون تحلیل انواع شرکت ها، در بررسی اطلاعات "تبرک" دچار اشتباه محاسباتی شده اند که مربوط به ماهیت شرکت های هلدینگی است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق برنامه اعلامی ، امروز در آخرین روز کاری سال، 10 درصد از سهام هلدینگ غذایی تبرک عرضه اولیه و طی آن 223 میلیون و 150 هزار و 421 سهم در محدوده قیمتی 1335 تا 1395ریال برای عموم واگذار می شود.

براساس این گزارش، در حالی مدیران این هلدینگ غذایی دیروز آخرین اطلاعات مهم را ارایه کردند که از قرار معلوم برخی سهامداران تازه وارد و نا آشنا با چند و چون تحلیل انواع شرکت ها ، در بررسی اطلاعات منتشره  "تبرک" در کدال ، دچار اشتباه محاسباتی شده اند که مربوط به ماهیت شرکت های هلدینگی است که باید به صورت های مالی تلفیقی استناد کرد نه شرکت اصلی.

به این ترتیب که این گروه تازه کار ، به جای تکیه بر آمار و ارقام مندرج در صورت های مالی تلفیقی ، به اطلاعات شرکت اصلی بسنده کرده اند که در آن سود محقق شده 9 ماهه سال 96، حدود 2 تومان برای هر سهم و معادل حدود 4.8  میلیارد تومان  در کل است. درحالی که این متغیر مهم در صورت های مالی تلفیقی نه ماهه سال جاری، 152 ریال برای هر سهم و معادل 44 میلیارد تومان در کل اعلام شده است.

علاوه بر این ماهیت شرکت های هلدینگ به این صورت است که بعد از برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود زیرمجموعه ها ، سود محقق شده واقعی نهایی می شود و با توجه به این که در زمان تهیه صورتهای مالی سال 96 سود سهام شرکت های فرعی در صورت های مالی شرکت اصلی لحاظ خواهد شد، بنابراین طبق اعلام دیروز مدیران ، در عملکرد 12 ماهه هم 202 ریال سود پیش بینی شده صورت های مالی شرکت اصلی و تلفیقی ، با همه مشکلات و وضعیت سال جاری اقتصاد، محقق شده و حتی برای سال آینده ، 25 تومان سود پیش بینی شده است.

از سوی دیگر ، با توجه به اعلام پیشنهاد تقسیم سود 75 درصدی هیات مدیره تبرک در مجمع سالانه که خرداد یا تیر برگزار خواهد شد و با فرض کشف قیمت حدود 140 تومانی ، خریداران عرضه اولیه خواهند توانست حدود 15 تومان از قیمت پرداختی را از محل سود تقسیمی بازیافت کنند. در نتیجه پس از کسر 15 تومان بازیافتی، قیمت نهایی معادل 125 تومان خواهد بود که در این صورت با لحاظ سود 25 تومانی سال 97 ضریب قیمت به سود این سهم حدود 5 خواهد بود که پایین تر از شرکت های مشابه است.

با این اوصاف ، به سهامداران تازه کار پیشنهاد می شود برای تصمیم گیری در مورد شرکت های هلدینگ ، اقدام به تحلیل درست و همه جانبه از صورت های مالی کنند تا تصمیم واقعی و حرفه ایی تر را اتخاذ کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ