کد خبر: ۷۶۰۸۵
۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸

تحلیل یک کارگزاری از حال و آینده تبرک ، قیمت سهام، NAV و ...
در آستانه عرضه اولیه امروز ۱۰ درصد سهام ارایه شد:

تحلیل یک کارگزاری از حال و آینده تبرک ، قیمت سهام، NAV و ...

در آستانه عرضه اولیه ۱۰ درصد "تبرک" در آخرین روز کاری سال ، یک کارگزاری با بررسی آخرین اطلاعات و تحلیل بنیادی ، در مورد از حال و آینده زیرمجموعه های مهم، قیمت سهام،NAV و ... اظهار نظر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  تا ساعاتی دیگر از آخرین روز کاری سال، 10 درصد از سهام هلدینگ غذایی تبرک عرضه اولیه و طی آن 223 میلیون و 150 هزار و 421 سهم در محدوده قیمتی 1335 تا 1395ریال برای عموم واگذار می شود.

در این میان بعداز ارایه توضیحات دو روز پیش مدیران "تبرک"، کارگزاری آبان هم با بررسی آخرین اطلاعات و بررسی بنیادی صورت های مالی ، در مورد زیرمجموعه های مهم ، قیمت سهام، NAV و ... اظهار نظر کرد.

معرفی گروه کارخانجات صنعتی تبرک

شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک در  سال ۸۶ در شهر مشهد تاسیس گردید. گروه تبرک در صنعت غذایی فعالیت می کند. محصولات اصلی شرکت های گروه عمدتا شامل محصولات کشاورزی (گوجه فرنگی و ..)، رب گوجه فرنگی، سس مایونز، روغن خوراکی، محصولات آردی، کنسرو، مربا و لبنی (شیر) است.

در گروه محصولات رب گوجه فرنگی و سس سهم محصولات تبرک در بازارهای یاد شده به طور میانگین حدود ۳۰% است. در حال حاضر، هشت شرکت غذایی کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، کشت و صنعت بهاران گلبهار، نوش پونه مشهد، طلای سفید تبرک، بهینا، مبین نگار بهناز، فرآورده های غذایی خوشمزه و مهرانه خراسان جز واحدهای تجاری فرعی شرکت هستند و واحد تجاری نهایی گروه، شرکت گروه کارخانجات صنعتی تبرک است.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۵ میلیارد ریال بوده که طی چندین مرحله به شرح زیر به مبلغ ۲٫۲ هزار میلیارد ریال در سال ۹۳ افزایش یافته است:

گروه کارخانجات صنعتی تبرک در یازدهم دی ماه 96 در بازار دوم فرابورس در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر با نماد “تبرک” درج گردید و قرار است سهام آن برای اولین بار در آخرین روز کاری سال96 مورد معامله قرار گیرد.

ترکیب سهامداران

در نمودار زیر، ترکیب سهامداران دارای مالکیت بیش از 5% آورده شده است:

براساس مدیران شرکت در جلسه معارفه، خانواده بوستانی مالک اصلی شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه نیز است .

اهم اقدامات صورت پذیرفته توسط هلدینگ از آغاز فعالیت تاکنون عبارتند از:

1- سرمایه گذاری، توسعه و خرید کارخانجات همجوار در زمینه تولید سس مایونز در سال 80.

2- توسعه و تولید آبمیوه پاکتی و قوطی و چای طی سالهای 83 و 84.

3- خرید ماشین آلات جدید از کشور ایتالیا در زمینه تولید رب گوجه فرنگی و افزایش مصرف گوجه فرنگی به 1500 تن.

4- خرید واحد صنعتی کشت و صنعت بهاران گلبهار خراسان با ظرفیت 200 تن مصرف گوجه فرنگی در شبانه روز در سال86.

5- خرید واحد روغن کشی و پنبه پاکنی در سال 86.

6- توسعه واحد صنعتی کشت و صنعت بهاران گلبهار خراسان از واحد صنعتی کوچک به واحد صنعتی بزرگ با تجهیز مدرنترین ماشین آلات روز اروپا از شرکت روسی کاتلی ایتالیا در زمینه تولید رب گوجه فرنگی با ظرفیت مصرف 1500 تن در شبانه روز و خرید ماشین آلات تولید انواع کنسرو گوشتی و غیرگوشتی و انواع مربا.

7- توسعه واحد روغن کشی با خرید ماشین آلات جدید تولید و استحصال روغن از دانه های روغنی سویا و کلزا، افزایش ظرفیت تولید واحد روغن کشی با خرید ماشین آلات تولید سویا خوراکی و تبدیل کنجاله سویا به پروتئین سویا و آب آشامیدنی با توجه به امتیاز خط لوله اصلی سد دوستی به شهر مشهد در مسیر کارخانه.

8- توسعه واحد پنبه پاک کنی با خریداری ماشین آلات تولید صنایع سلولزی (دستمال کاغذی و … ) که با این اقدام سبد کالایی تولید تبرک در صنایع غذایی و سلولزی تکمیل گردید.

9- توسعه شرکت نوش پونه مشهد با خرید و نصب و راه اندازی ماشین آلات خط کامل روغن خوراکی از شرکت آلفا لاوا آماده بهره برداری و خرید ماشین آلات کیک کلوچه در سطح گسترده.

10- خرید امتیاز شرکت صنایع غذایی مهرانه خراسان، فرآورده های غذایی مبین نگار بهناز و فرآورده های غذایی خوشمزه خراسان.

تبرک سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند جاری را با 24% افزایش نسبت به سال گذشته مبلغ 208 ریال برآورد کرده است.

در ادامه به بررسی وضعیت شرکت خواهیم پرداخت:

درآمدهای عملیاتی شرکت

بهای تمام شده کل پرتفوی شرکت در پایان آذر ماه، مبلغ 1.65 هزار میلیارد ریال می باشد که 82% آن بورسی و 18% مابقی غیربورسی است.

در نمودار زیر، ترکیب پرتفوی تبرک به تفکیک صنعت در پایان آذر96 آورده شده است:

پرتفوی بورسی تبرک شامل 384.4 میلیون سهم شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب) است که با بهای  ۷۹۵ ریال به ازای هر سهم خریداری گردیده و بهای تمام شده کل آن 305.4 میلیارد ریال بوده که این تعداد سهم، حدود 51% از کل مالکیت غشهداب را تشکیل می دهد.

هر سهم غشهداب در 26 اسفند 96 با قیمت 1,741 ریال معامله گردیده است. به عبارت دیگر، تا امروز مبلغ 363.8 میلیارد ریال به ارزش پرتفوی بورسی شرکت افزوده گشته است.

غشهداب سود هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/96 را با سرمایه 750 میلیارد ریال مبلغ 419 ریال برآورد کرده که نسبت به سال گذشته 86% افزایش داشته است.

سود خالص شرکت در دوره نه ماهه مبلغ 182.5 میلیارد ریال معادل 58% بودجه تحقق یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42% افزایش داشته است.

در نمودار زیر، میزان سود هر سهم، سود تقسیمی هر سهم و درصد تقسیم سود غشهداب در سالهای مختلف آورده شده است:

شرکت در نظر دارد 10% از سود هر سهم سال جاری را تقسیم کند.

پرتفوی غیربورسی شرکت متشکل از سهام شرکتهای غذایی نوش پونه مشهد، اخشان اخلمد، بهینا، طلای سفید تبرک، کشت و صنعت بهاران گلبهار، مبین نگار بهناز، فرآورده های غذایی خوشمزه و مهرانه خراسان است.

در نمودار زیر، ترکیب پرتفوی غیربورسی شرکت در پایان آذر96 آورده شده است:

در جدول زیر، برخی مشخصات مهمترین شرکتهای فرعی آورده شده است:

چند نکته مهم:

* سال مالی تمام شرکتها منتهی به 29/12 است.

* شرکت نوش پونه در بخش کیک و کلوچه با ظرفیت 10% و روغن با ظرفیت 40% فعالیت می کند. روغن تولیدی این شرکت به صورت خام وارد شده و پس از تصفیه، عمدتا توسط نماینده های فروش به کشورهای نظیر ترکمنستان صادر می شود.

* 100% از مالکیت شرکت کشت و صنعت بهاران گلبهار خراسان در اختیار گروه می باشد و شرکت اصلی سهمی در مالکیت آن ندارد.

* تقریبا 100% مالکیت شرکتهای صنایع غذایی مهرانه خراسان (تولیدکننده قوطی سه تکه فلزی)، فرآورده غذایی مبین نگار بهناز (چیس و پفک و آجیل) و فرآورده های غذایی خوشمزه خراسان (تولیدکننده پت و ظروف پلاستیکی) در اختیار تبرک است که هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

ترازنامه

در جدول زیر، ترازنامه شرکت در پایان آذر96 و سال 95 آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):

نکات مهم:

* مجموع دارایی های شرکت در پایان دوره نه ماهه 96 حدود 2.6 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان سال95 حدود 17% کاهش داشته است. حدود 81% از مجموع دارایی های شرکت متشکل از داراییهای غیرجاری می باشد که عمدتا ناشی از سرمایه گذاری های بلندمدت در شرکتهای زیرمجموعه است.

* مجموع بدهی های شرکت در پایان آذر96، حدود 217 میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان سال95 حدود 53% کاهش داشته است. بخش عمده ای از بدهی ها متشکل از پرداختنی های غیرتجاری می باشد که شامل بدهی به سازمان صدا و سیما بابت تبلیغات و به سازمان امور مالیاتی بابت مالیات بر ارزش افزده است.

* شرکت در پایان آذر96، حدود 113 میلیارد ریال (50 ریال به ازای هر سهم) سود انباشته داشته است.

صورت سود و زیان

در جدول زیر، صورت سود و زیان شرکت در سالهای مختلف آورده شده است (ارقام به میلیون ریال):

همانطور که در جدول فوق ذکر شد درآمد سود سهام مبلغ 418.6 میلیارد ریال برآورد شده است که نمودار زیر ترکیب این درآمد را نمایش می دهد.

در بودجه96، مبلغ 86.3 میلیارد ریال درآمد فروش سرمایه گذاری برآورد گردیده بود که در نه ماهه سال جاری تحقق یافته است. این درآمد ناشی از فروش 90 میلیون سهم غشهداب با قیمت 2,055 ریال و 387.7 میلیون سهم شرکت کشت و صنعت بهاران گل بهار خراسان با قیمت 1,499 ریال است که به ترتیب 94.7 میلیارد ریال سود و (8.4) میلیارد ریال زیان نصیب شرکت کرده است.

نسبت های مالی

در جدول زیر، برخی از نسبت های مالی شرکت در سالهای مختلف آورده شده است:

به نظر می رسد عملکرد شرکت در سال 95 نسبت به سالهای ماقبلش با توجه به افزایش درآمد عملیاتی بهبود نسبی را تجربه کرده است. تفاوت قابل توجه نسبت جاری و آنی ناشی از این می باشد که بخش عمده ای از دارایی های جاری شرکت متشکل از دارایی های نگهداری شده برای فروش است.

ریسک های شرکت

1- ریسک بازار (پرتفوی) که شامل دو نوع ریسک مربوط به کاهش قیمت سهام شرکتهای موجود در پرتفوی بورسی و ریسک مربوط به عدم تحقق EPS می گردد.

2- ریسک نوسانات قیمت نهاده های تولید و محصولات که بر سودآوری شرکتهای سرمایه پذیر تاثیرات گسترده ای دارد و بر سودآوری تبرک نیز تاثیر خواهد گذارد.

3- ریسک نوسانات نرخ بهره که می تواند منجر به تغییرات نرخ تسهیلات دریافتی از بانک گردد.

نکات مهم جلسه معارفه

* عمده سهم بازار شرکت در بخش رب و سس مایونز است.

* ۴۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی در منطقه خراسان به تامین مواد اولیه مورد نیاز تبرک می پردازند.

* تبرک به منظور تولید رب گوجه روزانه 3000 تن گوجه مصرف می کند که برای تامین کسری گوجه بخشی از آن از مزرعه نمونه آستان قدس تامین می شود و شرکت رابطه مالکیتی با آستان قدس ندارد. مزرعه نمونه آستان قدس رضوی، روزانه 4000 تا 5000 تن گوجه تولید می کند.

* برند شرکت در سال 92 ارزش گذاری شده و کارشناسان ارزش آن را 190 میلیارد تومان تخمین زده اند.

* شرکت در هر بخشی از صنعت غذا که درآمدزایی داشته باشد، قابلیت ورود دارد و بخش تولید زعفران نیز یکی از همین بخش ها می باشد. شرکت در حال حال پژوهش و بررسی در مورد جایگزینی گلوکز به جای شکر در تولید محصولات است.

* فعلا برنامه ای برای افزایش سرمایه گروه وجود ندارد.

* گروه قصد معرفی بازارگردان برای شرکت تبرک و غشهداب را دارد.

* تبرک در حال اخذ معافیت ماده 132 قانون مالیات است و در این خصوص موفقیت هایی کسب شده اما نهایی نشده است. همچنین با توجه به ماده 81 قانون مالیاتهای مستقیم، تبرک تاکنون معاف از مالیات بوده است.

سیاست تقسیم سود شرکت، تقسیم 70% از سود خالص است.

*از برنامه های آتی شرکت می توان به دریافت زمین های بزرگ و یک تکه به منظور افزایش تولید و تکمیل ظرفیت شرکت نوش پونه اشاره کرد.

محاسبه ارزش خالص دارایی

در 26 اسفند 96 خالص ارزش دارایی های تبرک 1,502 ریال به ازای هر سهم محاسبه گردیده و در جدول زیر، جزئیات محاسبه NAV آورده شده است:

نتیجه گیری

گروه کارخانجات صنعتی تبرک هلدینگی است که عمدتا در شرکت های تولیدکننده مواد غذایی سرمایه گذاری می کند. با توجه به ماهیت صنعت مذکور که در مرحله بلوغ چرخه رشد تجاری قرار دارد و وجود رقبای قدرتمند ، نمی توان انتظار رشد چشمگیری از شرکت های فعال در صنعت داشت. به گونه ای که عمده تلاش این شرکتها در جهت حفظ سهم بازار است.

گروه تبرک بهره برداری از سه شرکت تولیدی را در دستور کار دارد. همچنین مهلت بهره برداری رایگان از برند تبرک تا پایان سال جاری است و شرکتهای زیرمجموعه باید از سال آتی به مدت ده سال (یعنی تا پایان سال 1406) در ازای استفاده از برند تبرک، یک درصد از مبلغ خالص فروش خود را به شرکت تبرک پرداخت کنند.

با در نظر گرفتن سقف قیمتی و سود برآوردی 208 ریالی، سهم با P/E حدود 6.7 عرضه خواهد شد. NAV هر سهم نیز حدود 1,590 ریال محاسبه گردیده، در صورتی که عرضه در سقف قیمتی صورت پذیرد، سهم در 88 درصدی NAV عرضه خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ