کد خبر: ۷۶۱۲۵
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱/۵

بانک مرکزی باید ساختار نظارتی در سال جدید را تقویت کند
مدیر گروه‌ بانکداری‌ اسلامی:

بانک مرکزی باید ساختار نظارتی در سال جدید را تقویت کند

مدیر گروه‌ بانکداری‌ اسلامی با انتقاد از کاهش تعداد بانکها جهت پوشش نیازهای بانکی گفت: بانک مرکزی باید ساختار نظارتی در سال جدید را تقویت کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،کامران ندری در مورد ضرورت کاهش تعداد بالای شعب بانک‌ها به ایلنا گفت: تعداد بالای شعب برای بانک‌ها هزینه دارد از هزینه پرسنل تا هزینه مکانی که به عنوان شعبه مورد استفاده قرار می‌گیرد که همه اینها در کل هزینه‌های زیادی را برای بانک‌ها دربردارد.در کشورهای توسعه یافته گرچه تعداد بانکها زیاد و مطلوب است اما هر بانک تعداد شعب محدودی دارد، به عنوان مثال‌ در اتحادیه اروپا ۶۶۰۰ بانک وجود دارد اما میانگین شعب در این کشورها ۲۷۰ شعبه است این در حالی است که در ایران ۳۰ بانک وجود دارد اما تعداد شعب بسیار زیاد است که طبعا با استانداردهایی که در دنیا وجود دارد، بسیار فاصله دارد.به نظر من تعداد بانک‌ها باید افزایش پیدا کند البته موسسات مالی جدید کوچک نه موسسات خیلی بزرگ.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید ساختار نظارتی خود را در سال جدید تقویت کند، افزود: روندی که در دنیا جواب می‌دهد، این است که تعداد بانک‌ها زیاد باشد تا باعث افزایش رقابت بین بانک‌ها شود. به همین دلیل بانک‌ها فعالیت‌های پرهزینه را انجام نمی‌دهند و تعداد شعب بانکها در کشورهای توسعه یافته به مراتب کمتر از تعداد شعب بانک‌ها در ایران است.

این مقام بانکی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته برای یافتن شعبه دوم باید اتوبوس سوار شد اما در ایران اینگونه نیست هرچند تعداد بانک‌های ایران کم است و شعب زیادی را تاسیس می‌کنند تا سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کنند اما درنهایت سیستم بانکداری الکترونیک به کاهش تعداد شعب کمک می‌کند که متاسفانه زیرساخت‌ها برای بانکداری الکترونیک در ایران ضعیف است.

ندری گفت: هرچند زیرساخت فناوری وجود دارد اما زیرساخت نرم نداریم و ضرورت دارد تعداد مؤسسات مالی و بانک‌ها را افزایش دهیم تا رقابت بین بانک‌ها افزایش پیدا کند که لازمه این کار این است ساختار مقررات احتیاطی و نظارتی تقویت شود.متاسفانه آنچه وارد نمی شود ساختار نظارتی و اجرای آن است اینها مسئله ساز و مشکل‌آفرین شده و در حالی که گفته می‌شود تعداد شعب بانک‌ها باید کم شود از طرف دیگر گفته می‌شود اجازه تاسیس بانک جدید هم نمی‌دهند که این دو موضوع باهم در تناقض هستند.

وی با تاکید بر اینکه با ۳۰ بانک جمعیت ۸۵ میلیون نفری را نمی‌توان تحت پوشش قرار داد، گفت: ساختار صحیح این است که تعدا بانک‌ها بیشتر شود آنهم تا زمانی که زیرساخت‌های فناوری و  قوانین نرم تقویت شود و بتوان نیازهای بانکی مردم را پوشش داد.تهیه زیرساخت‌های نظارتی و مقرراتی کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان آن را از جایی خریداری کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ