کد خبر: ۷۶۱۷۷
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱/۷

کاهش سهم صادرات سیمان ایران در جهان

کاهش سهم صادرات سیمان ایران در جهان

سیمان ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۸۴ درصد از کل صادرات این محصول در دنیا را به خود اختصاص داده که این رقم نسبت به سال ماقبل آن ۰.۲۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، تحلیل‌های آماری تازه منتشر شده گویای آن است که در سال ۲۰۱۶ ایران بیش از ۱۷۰ میلیون دلار صادرات سیمان داشته که البته صادرات این بخش نسبت به درآمدزایی ۲۰۹ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۶ ایران رتبه ۱۶ کشورهای صادرکننده سیمان را به خود اختصاص داده و چین با صادرات ۶۸۴ میلیون دلاری در رده اول قرار گرفته و ۷.۳ درصد از کل صادرات دنیا را به خود اختصاص داده است. پس از آن تایلند، ترکیه، آلمان و اسپانیا در رده‌های دوم و پنجم قرار گرفته‌اند.

وقتی صادرات از واردات پیشی می‌گیرد

برخلاف رتبه ایران در زمینه صادرات سیمان، در میان کشورهای واردکننده ایران رتبه ۱۴۹ را به خود اختصاص داده و واردات سیمان در حد ۷ میلیون دلار است. آمریکا به عنوان اولین واردکننده سیمان ۹.۴ واردات کل دنیا را به خود اختصاص داده و پس از آن سریلانکا، عمان، غنا و فرانسه در رده‌های بعدی جدول واردات سیمان قرار دارند.

طبق آمارهای منتشر شده وضعیت صادرات سیمان در سال‌های پس از ۹۲ به طور دائم با کاهش مواجه شده و سالانه بیش از ۲۰ درصد از این رقم کاسته شده است.

جدول زیر نشان دهنده کاهش صورت گرفته در صادرات سیمان طی سال‌های اخیر است.

کشورهای هدف صادراتی

اما عراق را می‌توان بزرگترین کشور واردکننده سیمان ایرانی دانست که در سال ۹۵ بیش از ۳۶ درصد از سیمان این کشور با ارزشی بالغ بر ۱۵۸ میلیون دلار راهی این کشور همسایه شده البته از نیمه دوم این سال صادرات سیمان به عراق با ممنوعیت مواجه شده است. پس از آن افغانستان، کویت، پاکستان و موزامبیک دیگر کشورهای واردکننده سیمان ایران به شمار می‌روند. البته از سریلانکا، عمان، بنگلادش، سنگاپور، میانمار، کویت، یمن، هند و بحرین به عنوان دیگر بازارهای بالقوه صادراتی سیمان یاد می‌شود.

طبق آمارهای اعلام شده صنعت سیمان ایران با سابقه‌ای بالغ بر ۸۰ سال فعالیت و با اتکا به فعالیت ۷۱ واحد صنعتی تولید سیمان به ظرفیت ۸۰ میلیون تن دست یافته است. به دنبال حاصل شدن شرایط رکود در صنعت سیمان که به دلیل کاهش تقاضا در بازار داخلی و نیز بازارهای عمده صادراتی سیمان صورت گرفته، یکی از راه‌های برون رفت از این وضعیت اقدام به سرمایه‌گذاری در سایر کشورها است که در سال‌های اخیر از سوی برخی واحدهای صنعتی تولید سیمان کشور در پیش گرفته شده است.

مروری بر وضعیت صادرات سیمان در سال ۲۰۱۵ گویای آن است که در این سال ایران به عنوان هفتمین کشور تولیدکننده سیمان شناخته شده بود.

صنعت سیمان در سال‌های گذشته و به ویژه از زمان شروع بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ در اروپا و آمریکا دستخوش تغییراتی شده است. در ایران نیز براساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ محصولات کانی غیرفلزی به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان و کاشی سرامیک در بین ۱۲ اولویت صنعتی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

با در نظر گرفتن آخرین پیش‌ بینی‌های انجام شده در خصوص نرخ رشد ۴.۹ درصدی مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ یا به عبارت دیگر افزایش سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ به ۶۴۰ کیلوگرم کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالیانه ۱۲۰ میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان ترسیم شده است.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ