کد خبر: ۷۷۲۹۵
۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱/۱۶

واکنش ۴ روزنامه به مواضع روحانی در خصوص احتمال فیلتر تلگرام

واکنش ۴ روزنامه به مواضع روحانی در خصوص احتمال فیلتر تلگرام

درحالی رییس جمهور درخصوص احتمال فیلترشدن تلگرام بر رقابت سالم میان پیام رسان ها تاکید و آنرا جایگزین مناسبی می داند که ۴ روزنامه به این اظهارات واکنش نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا،حسن روحانی روز گذشته در دیدار نوروزی با مسئولان به برخی اخبار مبنی‌ بر فیلتر احتمالی تلگرام در سال جدید واکنش نشان داد و ضمن تاکید بر ایجاد فضایی امن‌تر و توام با آرامش و آسایش بیشتر برای مردم گفت: راه اندازی و تقویت نرم افزارها و پیام رسان‌های داخلی با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام می شود.

این موضوعی در روزنامه های امروز بازتاب های متفاوتی داشت،برخی از مخالفت روحانی با فیلترینگ نوشتند و برخی دیگر بر طبل عملکرد ضعیف دولت دوازدهم در حمایت از پیام رسان های داخلی کوبیدند.

روزنامه ایران در این باره زیر عنوان رفع انحصار به جای فیلترینگ اعلام کرد: دیروز و در پی چند روز نگرانی از آنچه قطعی شدن مسدود‌سازی دسترسی به تلگرام خوانده شد، رئیس جمهوری تأکید کرد هدف از ایجاد و تقویت نرم افزارها و پیام رسان‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام رسان‌ها انجام شود.

روحانی با بیان اینکه خواست مردم از دولتی که به آن رأی داده‌اند، تلاش بیشتر برای تقویت رفاه و امنیت است، گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند و تأکید کرد: داشتن پیام رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود.

محمدامین قانعی راد جامعه شناس هم در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد ضمن اشاره به فیلترینگ، سیاست شکست خورده گفت: این موضع بخصوص از آن جهت قابل ارزیابی و تأمل است که تجربه‌های پیشین در مورد فیلترینگ قرین موفقیت نبوده است. کما اینکه همین الآن هم فیلتر برخی سایت‌ها انجام می‌شود اما به موازات آن رجوع به فیلترشکن هم بسیار زیاد شده به گونه‌ای که فیلتر کردن عملاً بی‌معنا شده است. در حقیقت این سیاست هزینه‌ای را برای حاکمیت ایجاد کرده بدون آنکه نتیجه رضایت بخشی هم در پی داشته باشد. در مورد فیلتر کردن تلگرام هم می‌توان همین پیش‌بینی را داشت.

تلگرام فیلتر نمی‌شود هم عنوان نخست روزنامه آرمان بود که در این گزارش اعلام شد: نوروز سال 96 شاید کمتر فردی تصور آن را داشت که در کمتر از یک سال کلمه‌ای با 6 حرف به چالشی تبدیل شود که در یک سوی آن دولتمردان به دفاع از آن پرداخته و در سوی دیگر برخی که بقای خود را در فیلتر و محدود کردن جامعه می‌دانند بر حذف آن تاکید کنند. این کلمه 6 حرفی یک پیام‌رسان خارجی است که به سرعت جای خود را در میان ایرانیان باز کرد به نحوی که حتی تبدیل به شغل و وسیله امرار معاش برخی خانواده ها شد.

نکته قابل توجه آنکه دیگر تفاوتی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان در استفاده از آن نبود و همه به نوعی در آن عضویت داشتند و دارند اما زمانی که درصدد فیلتر کردن آن بر آمدند چنین وعده دادند که پیام‌رسان داخلی جایگزین تلگرام خواهد شد که در این راستا سروش و ایتا را به راه انداختند که استقبالی از آن نشد و کماکان تلگرام درصدر استفاده ایرانیان قرار دارد. رئیس جمهور هم مخالف فیلتر کردن تلگرام است و البته مخالفتی با فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی ندارد اما نه به ارزش فیلتر کردن تلگرام بلکه معتقد به حرکت موازی پیام‌رسان‌هاست.

محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در یادداشتی در روزنامه آرمان ضمن اشاره به  اینکه دوران فیلترگذشته، جایگزین‌کنیم،گفت: در عصر رسانه‌ها و زمانی که به اعتقاد کارشناسان این رسانه‌های فردی هستند که از قدرت تاثیرگذاری قوی برخوردارند، سخن گفتن از فیلتر چندان مطلوب نیست.فیلترکردن یکباره شبکه‌های اجتماعی به مصلحت نیست زیرا موجبات نارضایتی و ناراحتی مردم به خصوص افرادی که از این طریق ارتزاق می‌کنند را فراهم می‌کند. البته در این مسیر ابتدا باید به تولید شبکه‌های اجتماعی داخلی توجه کرد و طی برنامه‌ریزی زماندار مردم را تشویق به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی‌کنیم و در مرحله بعد برای رویکرد مثبت‌تر مردم به این رسانه‌های داخلی آنها را در شرایط رقابت با شبکه‌های قدرتمندتر قرار دهیم.

روزنامه شهروند نیز کام مردم را تلخ نکنید را عنوان نخست قرار داد و اعلام کرد: روحانی در این دیدار و در واکنش به خبرهای مطرح‌شده درخصوص احتمال فیلتر تلگرام گفته،بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‎ها بوده نه فیلتر و بستن فضای مجازی.کام مردم را با این‌گونه حرف‌ها تلخ نکنید، در فضای بحران بیکاری تیشه به ریشه اشتغال نزنید.

در این میان، روزنامه کیهان زیر عنوان شیون برای تلگرام عبور از نسخه نجات اقتصاد اعلام کرد: جماعت درمانده در وعده‌ها ترجیح می‌دهد به جای پاسخگویی درباره نرخ دلار ،به تلگرام پیله کند! به جای آنکه بگوید چکار کرده که یورو 6200 تومان است، می‌گوید ما با سرکوب آزادی‌ها و فیلتر تلگرام مخالفیم و نمی‌گوید که مگر مردم عادی در یک پیام رسان چه می‌کنند که در دیگری نمی‌توانند!؟ حساب مفسدان و بزهکاران و روسپی‌ها هم که جداست،آیا به خودتان شک دارید!؟

جماعتی که آن همه دروغ در هنگامه برجام و انتخابات گفت، طبیعی است که نتواند حقیقت آشکاری به اسم ارزش اطلاعات را بپذیرد و درک کند که دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی،با بهره‌گیری از داده‌هایی که برخی مقامات داخلی،سخاوتمندانه و به رایگان در اختیار قرار می‌دهند،چه خوابی برای ایران دیده‌اند و در همه حوزه‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی،خواب‌های شومی برای ما دیده اند!

آنها با تمثیل کودکانه بخاطر یک تصادف اتوبان را نمی‌بندند صورت مسئله را پاک می‌کنند و به این پرسش بدیهی جواب نمی‌دهند که به جز آمریکا دوستان وطنی و غربزدگان بی‌منطق،مقامات کدام کشور در دنیا اینچنین امنیت و اقتدار خودرا پیش کش شبکه‌های جاسوسی می‌کنند!؟ و چون پاسخ این پرسش روشن است و آنها مفتضح می‌شوند، بلافاصله پرچم حمایت از آزادی‌های مردم بلند می‌کنند و ناگهان زنجیره‌ای از نمایندگان فهرست تکرار می‌کنم شروع به توئیت بافی می‌کنند که آی آزادی و امنیت مردم با فیلتر تلگرام و آمدن به پیام رسان داخلی از بین می‌رود!

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ