کد خبر: ۷۷۳۶۸
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱/۱۹

دلیل اصلی عدم حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران از زبان وزیر نفت

دلیل اصلی عدم حضور شرکت‌های آمریکایی در ایران از زبان وزیر نفت

وزیر نفت گفت: ترامپ دلیل اصلی از‌دست‌رفتن فرصت برای شرکت‌های آمریکایی در ایران است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از وال‌استریت‌ژورنال،شرکت‌های آمریکایی امیدوار بودند مبادلات با ایران طبق توافق هسته‌ای صورت بگیرد اما تهدید ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای باعث شده این شرکت‌ها که طبق معافیت‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در ایران تجارت می‌کردند، دچار تردید شوند.

بیژن زنگنه با اشاره مستقیم به ترامپ به این روزنامه آمریکایی گفت: دلیل اصلی ازدست‌دادن فرصت شرکت‌های آمریکایی در این بازار شما هستید. اگر برای آمدن شرکت‌های آمریکایی به ایران آنها را تحت‌ فشار قرار ندهید، آمریکا می‌تواند با آمدن به ایران سود کند.

ترامپ گفته در صورت اصلاح‌نشدن از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. در هفته‌های اخیر نیز دو منتقد سرسخت توافق هسته‌ای یعنی مایک پمپئو را به عنوان وزیر خارجه و جان بولتون را به‌عنوان مشاور امنیت‌ ملی به دولت خود اضافه کرده است.تاکنون معافیت‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا که شامل حال برخی از شرکت‌های کوچک تجاری آمریکا بوده، در معرض تهدید واقع نشده اما بسیاری از مالکان این شرکت‌ها به‌دنبال راهکارهایی هستند.

ترس از تحریم‌ها و بررسی‌های موشکافانه مکرر در آینده، بسیاری از شرکت‌های بزرگ آمریکایی را به حاشیه برد، در زمانی ‌که شرکت خودروسازی رنو و پژو و شرکت بزرگ توتال در ایران سرمایه‌گذاری کردند.مبادلات مستقیم بین ایران و آمریکا اندک بوده است. مجموع صادرات و واردات در سال گذشته ٢٠٠ میلیون دلار بوده که با لغو ممنوعیت صادرات فرش ایرانی به آمریکا به‌دنبال توافق هسته‌ای، میزان مبادلات مقداری افزایش یافت.

این ارقام شامل ارزش کل توافق‌های امضاشده پس از توافق هسته‌ای نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در ١٠ گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده و ترامپ نیز برای آخرین‌بار روز ٢٢ دی‌ماه سال گذشته تعلیق تحریم‌های ایران را امضا کرد و مدعی شد درصورتی‌که اصلاحات مد‌نظر وی درخصوص بند غروب، تشدید نظارت‌ها و الحاق مسائل موشکی به برجام لحاظ نشود، از این توافق خارج می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در متن برجام به‌عنوان تنها مرجع صالح برای نظارت بر عملکرد ایران شناسایی شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ