کد خبر: ۷۷۴۳۶
۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱/۲۱

برنامه های مهم رییس سازمان بورس برای سال 97 همراه با 6 وعده

برنامه های مهم رییس سازمان بورس برای سال 97 همراه با 6 وعده

رییس سازمان بورس با تشریح اقدامات سال گذشته و برنامه های مهم سال جاری، 6 وعده به مدیران بازار سرمایه داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در جلسه عصر دیروز دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه گفت: حجم معاملات بازار سرمایه از 195 هزار میلیارد تومان در سال 95 به 247 هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده که حجم مطلوبی است. میانگین بازده بورس و فرابورس نیز در سال گذشته،25 درصد بود که مناسب است.

اقدامات سازمان بورس در سال 96

وی درخصوص اقداماتی که در سال 96 انجام شده،توضیح داد: بهره برداری از سامانه معاملات بروز رسانی شده،بهره برداری از سامانه جدید نظارت موسوم به SMART، کدال 360 درجه، سامانه اطلاع رسانی تکالیف قانونی ناشران بورسی جهت پیشگیری از تخلفات،سامانه حقوق شهروندی،حد اعتباری،اصلاح دستورالعمل بازگشایی و توقف نمادها،بازگشایی نماد بانکها،کاهش کارمزدهای معاملات،اعطای مجوز موسسات رتبه بندی،صدور مجوز انواع صندوق های کالایی و در بورس کالا و انرژی هم اتفاقات بسیار مطلوبی رخ داد.

برنامه های مهم سال جدید

این مقام مسئول با اشاره به برنامه های کلی تدوین شده برای سازمان بورس در سال جاری علاوه بر استراتژی های بلند مدت گفت: در دستور کار بودن دستورالعمل پی ای فاند، اصلاح و یکسان سازی صندوق های سرمایه گذاری، پیاده سازی فاز یک سیستم نظارت مکانیزه صندوق ها صنم، تدوین دستور العمل صندوق های املاک و مستغلات، تدوین دستورالعمل کارگزار - معامله گر، عملیاتی کردن حساب معاملاتی کارگزاران، اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری و دستورالعمل یکسان کردن ثبت حسابداری کارگزاران از برنامه هایی است که در دستور کار معاونت نظارت بر نهادهای مالی قرار دارد.

حوزه بین المللی

محمدی درخصوص برنامه های بین المللی در دستور کار نیز گفت: تدوین برنامه جامع بین المللی شدن بازار سرمایه، پیگیری عضویت عادی سازمان در آیسکو و عملیاتی کردن "پارشال لیستینگ و دابل لیستینگ" نیز  در شمار برنامه ها قرار دارد.

حوزه معاونت حقوقی

وی درباره برنامه های مورد پیگیری حوزه معاونت حقوقی هم اظهار داشت: پبگبری اصلاح قانون بازار اوراق بهادار در دولت، بازنگری در آیین نامه های انضباطی، بازنگری در فرم ها و فرایندهای بازار اوراق بهادار، تدوین کامل دستورالعمل های تکلیف شده برای سازمان در قوانین، تدوین و عملیاتی کردن برنامه های جامع پیشگیری از تخلفات، مقررات زدایی و کاهش مقررات دست و پا گیر از جمله این موارد است.

حوزه معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران

رییس سازمان بورس درخصوص برنامه های حوزه معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران نیز گفت: تدوین دستورالعمل اوراق وکالت واوراق جعاله، تدوین دستورالعمل فروش استقراضی، تدوین دستورالعمل قراردادهای آتی و اختیار معامله بر روی سبد سهام، پیاده سازی گزارشگری بر مبنای استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS، تاسیس بورس بین الملل یا ایجاد تابلوی معاملات ارزی در کیش، تدوین دستورالعمل اوراق گواهی ظرفیت، اصلاح دستورالعمل پذیرش و روش های عرضه اولیه،اصلاح و تدوین دستورالعمل های انضباطی با توجه به سایر دستورالعمل ها در حوزه مذکور پیگیری خواهد شد.

حوزه معاونت اجرایی

محمدی درباره برنامه های معاونت اجرایی افزود: شناسایی فاز دوم گلوگاه های فساد پیرامون حوزه نهادهای مالی و ناشران،پیاده سازی سامانه مدیریت ریسک نامک،بهبود و ارتقا فرایندها بر اساس نتایج بلوغ فرایندی،زمان سنجی تایید صلاحیتها،افزایش سرمایه ها و مجوزهای اخذ شده،اصلاح حد نوسان و حجم مبنادر راستای بهبود ریزساختارهای معاملاتی و پس از معاملات،تکمیل پروژه سامانه ساتنا،راه اندازی پرتال جامع آموزش سرمایه گذاران در راستای ارتقا سواد مالی،تدوین برنامه جامع آموزش در بازار سرمایه ،طراحی و راه اندازی سیستم مدیریت استعداد،بهبود سامانه سکنا ،عملیاتی کردن و توسعه سامانه معاملاتی جدید به کمک دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داخلی د ردستور کار است.

اولین مجمع الکترونیک سپرده گذاری مرکزی

وی از برگزاری اولین مجمع الکترونیک شرکت سپرده گذاری مرکزی خبر داد و اظهار امیدواری کرد با پیشنهاداتی که از حوزه ها دریافت می شود،برنامه ها اصلاح شده و مواردی که به انها کمتر پرداخته شده، به برنامه ها افزوده شود تا سال پررونقی برای بازار سرمایه باشد.

6 وعده مهم رییس سازمان بورس

همچنین محمدی در پاسخ به سئوالات و نکات حمید مهرآور رییس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس، فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی، عباسعلی حقانی نسب مدیرعامل سبدگردان هدف و امیری مدیرعامل کارگزاری بورسیران ، 6 وعده داد که شامل موافقت با درخواست بازنگری در هزینه های شرکت های کارگزاری، پیگیری مکاتبات با بانک مرکزی جهت دریافت مجوز کارگزاران زیرمجموعه بانکها برای تاسیس صندوق های سرمایه گذاری،  بررسی تمکن مالی خریداران شرکت ها در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس، مشخص کردن میزان خروج یا ورود سرمایه به بازار در صورت امکان اندازه گیری، پیشنهاد افشای اسامی متخلفان به شورای عالی بورس و تدوین قانون حاکمیت شرکتی در بورس و فرابورس بودند.

محمدی در پاسخ به اظهار نظر آقا بزرگی در مورد فضای اقتصادی پیش رو با توجه به نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش روز بازار سهام به 60 میلیارد دلار ، گفت: مسئول سیاست های ارزی بانک مرکزی است و طبیعتا در اثر این سیاست ها، تغییراتی در همه اقتصاد ها اتفاق می افتد. تلاش ما بر این است که بازار سرمایه را بزرگ کنیم . با دارا بودن دو نوع نرخ ارز اطلس متد و برابر قدرت خرید، می توان گفت متغیرهای اسمی نمی توانند در بلند مدت متغیرهای طبیعی را تغییر دهند.

وی از تبلیغات تولید فیلم سینمایی و تلویزیونی جهت فرهنگ سازی بازار سرمایه در مدارس با اخذ مجوز از شورای عالی بورس خبر داد.

درخواست حضور در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه

محمدی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در هفته آینده ،خاطر نشان کرد:هر چند این رویداد برای سازمان بورس "نمایشگاه" است اما برای کارگزاران و نهادهای مالی فرصتی برای بازاریابی و ضامن فعالیت ها است که نتایج آن در بلند مدت مشخص خواهد شد.بنابراین حضور در نمایشگاه ها هزینه نبوده و محل مناسبی برای بازاریابی و جذب سرمایه گذاران خارجی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ