کد خبر: ۷۷۴۴۵
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱/۲۱

جلوگیری از افزایش قیمت دارو و تنها راه نجات شرکت های صنعت
سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:

جلوگیری از افزایش قیمت دارو و تنها راه نجات شرکت های صنعت

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام عدم اجازه افزایش قابل توجه در محصولات دارویی گفت: صنعت دارو بیش از ظرفیت توسعه پیدا کرده و تنها راه نجات آن صادرات مازاد ظرفیت است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ایرج حریرچی با اشاره به تأثیر نرخ ارز بر قیمت‌ دارو و همچنین تجهیزات پزشکی به شرق گفت: زمانی که دلار از هزار به سه ‌هزار تومان رسید، مجلس وقت ردیف جدیدی را به‌عنوان مابه‌التفاوت ارز داروهای وارداتی ایجاد کرد و در سال اول، ۱۹۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفت. حال باید دید بازار ارز به چه صورت پیش می‌رود تا بر‌اساس آن تصمیم‌گیری شود.

وی درباره قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی گفت: قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی مربوط به سال ۹۳ نیست، بلکه در مقاطع مختلف تعدیل‌های لازم انجام شده است. در این میان افزایش قیمت دلار در قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی مؤثر بوده و منتظریم بحران فعلی دلار رفع و سپس اقدامات انجام شود.

این مقام مسئول درمورد داروهای تولید داخل هم توضیح داد:‌ صنعت دارو به‌خوبی توسعه یافته؛ به‌طوری‌که ۷۰ درصد ارزش ریالی دارو به داروهای تولید داخل اختصاص دارد. همچنین با استفاده از توان ژنریک داروهای دنیا را تولید می‌کنیم. البته تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها بحث مهمی است.

حریرچی افزود: ‌صنعت دارو بیش از ظرفیت کشور توسعه پیدا کرده و راه نجات آن صادرات مازاد ظرفیت است. بنابراین صنعت دارو باید در خارج از مرزها بازار پیدا کند و از نظر «جی‌ام‌پی» هم سطح خود را بالا ببرد که بتوانیم بازار ۴۰۰ میلیونی مجاور را پوشش دهیم. چراکه همه این کشورها مشتاق داروی ایرانی هستند.

به گفته وی سال گذشته میزان صادرات دارو شرکت های ایرانی ۱۰۸ میلیون دلار بود درحالی‌ که صادرات دنیا بیش هزار میلیارد دلار است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره افزایش قیمت برخی داروهای تولید داخل گفت: گاهی ممکن است یک یا چند دارو از مجموعه سبد دارویی دچار کاهش قیمت شود، اما این موضوع به این معنی نیست که کاهش قیمت دارو را داشته‌ایم. برعکس آن نیز صدق می‌کند.

حریرچی ادامه داد: اجازه افزایش قابل توجه در سبد دارویی داده نشده و شرکت ها هم نمی‌توانند با قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده و با ضرر دارو را عرضه کنند. بنابراین مجبور به حفظ قیمت تعادلی هستیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ