کد خبر: ۷۷۵۳۸
۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱/۲۵

حملات موشکی آمریکا و متحدان به سوریه و واکنش وزارت خارجه ایران

حملات موشکی آمریکا و متحدان به سوریه و واکنش وزارت خارجه ایران

درحالی که 3 کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه در حملاتی مناطق متعددی از سوریه را هدف قرار دادند، وزارت خارجه ایران به این اقدام واکنش نشان داد و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، بامداد امروز صدای انفجارهای شدید از چندین نقطه دمشق‌ پایتخت سوریه و نقاط دیگر از این کشور به گوش رسید. آمریکا، انگلیس و فرانسه در حملاتی 50 دقیقه‌ای مناطق متعددی از دمشق و دیگر بخش‌های سوریه را هدف قرار دادند.اولین انفجار ساعت 4 بامداد به وقت محلی روی داده است. تلویزیون سوریه نیز از مقابله پدافند هوایی این کشور درباره تجاوز آمریکا و متحدان خبر داد.

دولت سوریه نیز اعلام کرد: پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.

این حملات به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما انجام شده در حالی که هیچ منبع مستقلی تاکنون موضوع استفاده از سلاح شیمیایی را تایید نکرده است. دولت سوریه خود رسما از سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی(opcw) برای بازدید از شهر دوما و راستی آزمایی ادعاهای آمریکا و متحدان دعوت کرده است.

حملات هوایی آمریکا و متحدان به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند.حملات بر سه استان دمشق، حمص و حماة متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی العدید این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می‌گویند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شده است.

مسئولان آمریکایی می‌گویند در این حملات بین 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی و پایگاه‌های ارتش سوریه شلیک شد و جنگنده‌های میراژ فرانسه و تورنادو انگلیس در کنار بمب‌افکن‌های بی‌-1 آمریکایی از آسمان و کشتی‌های نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند.

تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به اهداف خود نرسید

دولت سوریه اعلام کرد: که تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد.بسیاری از موشک‌های شلیک شده از سوی کشتی‌های نظامی و جنگنده‌های متجاوزان، توسط سامانه پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته و نابود شده است.با این حال برخی مراکز تحقیقاتی و پایگاه‌های نظامی این کشور هدف حملات موشکی متجاوزان قرار گرفته است.

تایید حمله توسط ترامپ، می و ماکرون

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: دستور حمله به سوریه را صادر کرده است.حملات در پاسخ به استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی انجام شده و انگلیس و فرانسه نیز در آن مشارکت دارند.

وی به روسیه هشدار داد از حرکت در مسیر تاریک دست بردارد و گفت: روسیه از عمل به وعده‌های خود از جمله درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه سر باز زد.

ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز حمله به سوریه را تایید کرد و مدعی شد این حملات به منظور کاهش توان نظامی سوریه آغاز شده است.وی به نیروهای مسلح این کشور اجازه داده حملاتی را علیه ارتش و دولت سوریه برای کاهش توان نظام سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی انجام دهند.هیچ جایگزینی برای حملات نظامی نیافتیم. حملات محدود و علیه اهداف معین خواهد بود.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز گفت: که به نیروهای این کشور دستور داده تا با مشارکت آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه سوریه ترتیب دهند.

حملات بیشتر فعلا در دستورکار نیست

ساعاتی پس از آغاز این حمله، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامه‌ای برای حملات بیشتر وجود ندارد. پنتاگون اعلام کرده هنوز گزارشی از نتایج این حملات به دست نرسیده است.

جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا هدف از این حمله را ضربه زدن به توان ارتش سوریه دانست اما گفت: حملات بیشتر در دستور کار نیست. با این حال رسانه‌های غربی از جمله سی‌ان‌ان به نقل از مسئولان غربی حملات امروز را بخش اول اقدام نظامی آمریکا و متحدان اعلام کرده و می‌گویند حملات بیشتر نیز برنامه‌ریزی شده است.

واکنش روسیه به حملات سه‌گانه آمریکا، فرانسه و انگلیس

وزارت خارجه روسیه لحظاتی پس از این حمله اعلام کرد: دمشق درست زمانی هدف قرار گرفت که در حال حرکت به سوی آینده‌ای صلح آمیز بود و فرصت برای صلح فراهم شده بود.

وزارت خارجه روسیه رسانه‌های غربی را در این تجاوز شریک دانست و اعلام کرد: رسانه‌های غربی نیز مسئول این حملات هستند چرا که با استناد به اخبار آنها این حملات صورت گرفت.

سفیر روسیه در آمریکا هم آمریکا، فرانسه و انگلیس را مسئول پیامدهای این حمله دانست و گفت تمامی تبعات آن متوجه این سه کشور خواهد بود.

واکنش وزارت خارجه ایران به حملات سوریه

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می داند.

بی شک آمریکا و متحدان، که بدون وجود هیچگونه سند و مدرک اثبات شده ای و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده اند و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه ای و فرامنطقه ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند.

شرایط زمانی اتهام زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه بخوبی نشان می دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست ها و حمایت از آنها است که بی تردید ملت مقاوم ۷ سوریه، همچون ۷ سال گذشته، توطئه هایی که با هدف تغییر معادلات میدانی به نفع تروریست ها صورت می گیرد، ناکام می گذارند.

تجاوز نظامی اخیر آمریکا به سوریه در شرایطی است که این کشور چند روز قبل مانع حتی محکومیت رژیم صهیونیستی که طی هفته های اخیر هزاران تن از مردم مظلوم غزه را به خاک و خون کشید، شد تا بار دیگر سیاست جانبدارانه و استانداردهای دوگانه خود را بیش از پیش برای جامعه جهانی آشکار سازد.

سازمان ها و نهادهای بین المللی و کشورهای مستقل جهان باید این اقدام خودسرانه و یکجانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین المللی بویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان های صلح و امنیت جهان و موجب بی ثباتی و ناآرامی های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط گرایی و تروریسم خواهد شد، قویا محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال اینگونه رفتارهای هرج و مرج گرایانه بین المللی، عمل کنند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ