کد خبر: ۷۷۶۳۸
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۱/۲۸

دو برنامه مهم، درآمد عملیاتی، NAV و دو نکته در مورد قیمت سهام
در آستانه برگزاری مجمع سالانه بررسی شد:

دو برنامه مهم، درآمد عملیاتی، NAV و دو نکته در مورد قیمت سهام "ونیکی"

در آستانه برگزاری مجمع سالانه سرمایه گذاری ملی ایران، دو برنامه مهم، ترکیب درآمد عملیاتی، سیاست تقسیم سود،NAV و دو نکته در مورد قیمت سهام قدیمی ترین شرکت سرمایه گذاری حاضر دربورس بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه گذاری ملی ایران که با حضور از 20 اسفند سال 1354 قدیمی ترین شرکت سرمایه گذاری حاضر در بورس ایران بشمار می رود، صبح پنچ شنبه اقدام به برگزاری مجمع سالانه برای صورت های مالی 30 آذر 96 می کند.

تحقق سود 249 ریالی و مهمترین صنایع حاضر در سبد سهام

براساس این گزارش، "ونیکی" در شرایطی امروز به دلیل برگزاری مجمع سالانه با توقف نماد روبرو می شود که در سال مالی منتهی به 30 آذر 96 قادر به تحقق سود 249 ریالی به ازای هر سهم شده و NAV شرکت نسبت به ابتدای سال مالی از 3010 ریال به 3245 ریال افزایش پیدا کرده است.

ارزش بازار پرتفوی شرکت هم 2.2 هزار میلیارد تومان بوده و مهمترین صنایع حاضر در سبد سهام آن شامل دارو با 17.5 درصد، فلزات اساسی با 15.2 درصد، خودرو و ساخت قطعات با 16.2 درصد، محصولات غذایی و آشامیدنی با 11.7 درصد، واسطه گری مالی با 8.4 درصد، شرکت های چند رشته ای با 5.4 درصد، محصولات کانی غیرفلزی با 4.4 درصد، محصولات و مواد شیمیایی با 3.3 درصد هستند.

اصلاح و بهینه سازی پرتفوی با رشد 10 درصدی خالص سرمایه گذاری های جدید

بررسی گزارش های مالی و عملیاتی شرکت و تغییرات پرتفوی نیز حاکی از این است که "ونیکی" طی ماه های اخیر به سمت اصلاح و بهینه سازی پرتفوی در حال حرکت بوده و استراتژی مدیریت فعالانه پرتفوی را در نظر دارد. به طوریکه خالص سرمایه گذاری های جدید در سال مالی 96 حدود 153 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مالی قبل رشد 10 درصدی را نشان می دهد.

در این میان ، کارگزاری سرمایه گذاری ملی ایران با سرمایه 20 میلیارد تومانی و شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران با پرتفوی سرمایه گذاری حدود 70 میلیارد تومانی دو شرکت غیربورسی زیرمجموعه "ونیکی" هستند که به عنوان دو نهاد مالی، زنجیره ارزش این مجموعه را تکمیل می کنند.

ترکیب درآمد عملیاتی سال مالی 96

درآمد عملیاتی "ونیکی" در سال مالی منتهی به 30 آذر 96 بیش از 193.5 میلیارد تومان و شامل 161.8 میلیارد تومان درآمد سود سهام، 18.2 میلیارد تومان سود فروش سهام و 12.9 میلیارد تومان سود اوراق مشارکت بوده است.

این درحالی است که سرمایه گذاری ملی ایران در سال مالی قبل اقدام به شناسایی سود 37.1 میلیارد تومانی از محل فروش سهام پارس الکتریک کرد که بخش با اهمیتی از سود 68.8 میلیارد تومانی فروش سهام را تشکیل می داد که در سال مالی منتهی به 30 آذر 96 شناسایی سود از محل فروش سهام سهام 18.2 میلیارد تومان بوده و همین امر موجب کاهش سود محقق شده به ازای هر سهم در شرکت اصلی از 343 ریال به 249 ریال شده و در مقابل، NAV شرکت نسبت به ابتدای سال مالی از 3010 ریال به 3245 ریال افزایش پیدا کرده است.

اصلاح ساختار مالی با افزایش سرمایه 57 درصدی از دو محل

علاوه بر بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری ها، اصلاح ساختار مالی شرکت از طریق افزایش سرمایه از 700 میلیارد به هزار و 100 میلیارد تومان ( شامل 250 میلیارد تومان از محل سود انباشته و 150 میلیارد تومان از محل آورده نقدی و مطالبات) جزو برنامه های اعلام شده شرکت بوده که ترازنامه و توان مالی شرکت را به نحو قابل ملاحظه ای بهبود خواهد داد.

آخرین پیگیری ها هم نشان می دهد برنامه افزایش سرمایه 400 میلیارد تومانی در مراحل نهایی اخذ مجوز از سازمان بورس قرار دارد.

سیاست تقسیم سود و دو نکته در مورد قیمت سهام

در خصوص سیاست تقسیم سود شرکت هم به نظر می رسد نسبت به سود تقسیم شده در مجمع قبلی (50 ریال به ازای هر سهم) شاهد رشد قابل ملاحظه ای باشیم و بازدهی سهامداران از این محل نیز قابل قبول باشد.

درحالی بالاترین قیمت سهام شرکت در سال مالی گذشته 829ر1 ریال، پایین ترین قیمت 361ر1 ریال و آخرین قیمت 669ر1 ریال بوده که در خصوص قیمت سهام "ونیکی" توجه به چند نکته ضروری بنظر می رسد. به طوریکه مقایسه قیمت کنونی سهام با NAV شرکت نشان می دهد که نسبت قیمت به NAV در مورد این شرکت سرمایه گذاری نسبت به سایر شرکت های همگروه از جذابیت بالاتری برخوردار است.

همچنین، با لحاظ کردن تقسیم سود در مجمع سالانه و برنامه افزایش سرمایه در قیمت سهام کنونی، بنظر می رسد در حال حاضر قیمت سهام در محدوده جذابی برای سرمایه گذاری به سر می برد و ظرفیت بازدهی مناسبی را دارد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ