کد خبر: ۷۷۶۵۷
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۱/۲۸

تاثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر وضعیت عرضه و تقاضا در بورس انرژی
مدیرعامل خبر داد:

تاثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر وضعیت عرضه و تقاضا در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی با تشریح ارزش معاملات این بورس در سال گذشته، درخصوص یکسان سازی نرخ ارز و تاثیر آن بروضعیت عرضه و تقاضا در این بورس و استراتژی در سال جاری توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی حسینی در دومین روز یازدهمین نمایشگاه بورس،بانک و بیمه در نشستی خبری با اشاره به عملکرد مثبت بورس انرژی در سال گذشته گفت: ارزش معاملات این بورس در مجموع بازارها از افزایش 82 درصدی نسبت به سال 95 برخوردار شده است.همچنین در بازار فیزیکی عرضه فراورده های نفتی رشد 92 درصدی نسبت به سال 95 داشته است.

وی با بیان اینکه ارزش معاملات بازار اوراق سلف موازی استاندارد نیز در سال 96 رشد 115 درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته،افزود: در سال 96 بازارهایی از جمله اوراق گواهی ظرفیت مربوط به صندوق پروژه انرژی رونمایی و راه اندازی شد .همچنین یک امکان قانونی که اجازه می داد شرکت های بزرگ مصرف کننده برق بصورت مستقیم از نیروگاه ها برق خریداری کنند راه اندازی شد که این طرح مورد استقبال شرکت های صنعتی و نیروگاه ها قرار گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به رشد کالاهای پذیرش شده در بورس انرژی در سال 96 ادامه داد: در سال گذشته 51 کالا توسط عرضه کنندگان متعدد پذیرش شد که از عرضه آغاز و بصورت مستمر ادامه پیدا کرده است.در بخش فراورده های صادراتی بین المللی،60 درصد کدهای معاملاتی این بازارنسبت به سال 95 اختصاص به خریداران خارجی داشت که با افزایش روبرو شده است.

حسینی درخصوص کشورهای مدنظر فروش نفت بعداز عراق گفت: خوشبختانه امکان عرضه تمامی فراورده های نفتی در این بورس وجود دارد و محدودیتی برای خریداران خارجی نیست.این فراورده ها تاکنون به 13 کشور از جمله کشورهای همسایه و آسیای جنوب شرقی صادر شده که با توجه به این افزایش ظرفیت امید می رود در سال جاری این روند رشد ادامه دار باشد.

وی افزود: بعضی از فراورده های نفتی اصلی همانند نفت سفید،نفت گاز و نفت کوره و نفت خام عمدتا صادراتی هستند،مناسبات بین المللی در این معاملات تاثیرگذار است و مانع جدی برای توسعه این بازار نداریم شاید محدودیت هایی را درنقل و انتقال ارز داشته باشیم که البته با مذاکراتی که با بانک های عامل داخلی صورت گرفته،راهکارهایی پیشنهاد شده تا  بدنه دولت خصوصا وزارت نفت نسبت به اجرای ماده 4  برنامه ششم که دولت را مکلف به عرضه نفت خام در بورس انرژی می کند و همچنین برای توسعه ابزارهای مهندسی مالی  نقش خود را در اجرای قانون به نحو مطلوب ایفا کنند.

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به موضوع مطرح شده در هیات دولت درخصوص سازو کار صادراتی برای عرضه نفت و توسعه ابزارهای مهندسی مالی گفت: این سازوکار برای تسویه معاملات صادراتی یا ارزی به نحوی است که باید از طریق بانک مرکزی  ارز حاصل از فروش به حساب های خزانه داری کل واریز شود،پیشنهادی که دو وزارتخانه اقتصاد و نفت بعنوان پیشنهاد به هیات دولت ارائه داد این بود که بتوان از امکانات شرکت سپرده گذاری مرکزی هم در فرایند تسویه استفاده کرد که در کمیسیون فرعی و اصلی اقتصادی دولت مصوب شد اما هیات دولت بنابر ملاحظاتی دراین مقطع زمانی با این مسئله موافقت نکرد.

حسینی از ارائه طرح پیشنهادی به شرکت ملی گاز برای راه اندازی معاملات گاز خبر داد و گفت: به اعتقاد ما  این سازو کار را می توان شبیه ساز و کار معاملاتی برق تنظیم کرد.در ابتدای سال جاری نشستی با شرکت موردنظر تنظیم می شود تا حداقل فاز مطالعاتی این کار پیش برده شود.

وی درخصوص انتشار اوراق ارزی گفت: در این مورد سال گذشته جلساتی با مدیریت سرمایه گذاری  شرکت ملی نفت و دستگاه های حاکمیتی  داشتیم همچنین این برنامه در قانون برنامه ششم تسریع شده ولی دیدگاهی که به انتشار این اوراق است  نگاهی مقطعی است . را ه اندازی و طراحی یک ابزار کار سختی است  و نیاز به برنامه ریزی دارد اما به عنوان وظیفه پیاده سازی این ابزارها دا پیگیری می کنیم و امیدواریم همکاری بیشتر وزارت نفت را در این مورد در سال جاری شاهد باشیم.ف،

این مقام مسئول ادامه داد: استفاده از انتشار این اوراق برای متعادل کردن بازار ارز است چراکه افرادی که سراغ ارز فیزیکی چه برای سرمایه گذاری و چه برای محافظت از ریسک می روند وارد بازاری خطرناک می شوند مخصوصا که در حال حاضر نگهداری آن بعنوان کالای قاچاق شناخته شده است. انتشار این اوراق این امکان را فراهم می کند که هم سرمایه گذاران خارجی علاقه مند سرمایه گذاری در ایران شوند بتوانند در پروژه های نفتی مشارکت کنند و هم سرمایه گذاران داخلی با هدف سرمایه گذاری داخلی و یا هجینگ بتوانند دراین اوراق سرمایه گذاری کنند.

حسینی درخصوص یکسان سازی نرخ ارز و تاثیر آن بروضعیت عرضه و تقاضا در بورس انرژی اظهار داشت: با پیاده سازی این موضوع در بورس انرژی به مشکل خاصی برنخوردیم وقتی نرخ ارز ثابت درنظر گرفته می شود،قاعدتا قیمت های پایه ای که برای عرضه توسط عرضه کنندگان پیشنهاد می شود به لحاظ دلاری خود را تعدیل می کند.اما در زمان تسویه یا ثبت ارزش معامله از نرخ 4200 تومانی فعلا استفاده می شود.شاید در کوتاه و میان مدت سیاست تثبیت نرخ دلار ابزار مناسبی برای مدیریت بازار ارز باشد اما قطعا در بلند مدت باید به سمت استفاده از ساز و کارهای مبتنی بر بازار حرکت کنیم.

وی درباره استراتژی بورس انرژی در سال جاری گفت: یکی از اقداماتی که بطور خاص درحوزه معاملات نفتی دنبال می شود استفاده از قراردهای بلندمدت با تسویه چند مرحله ای است که با رایزنی که با مدیران ذیربط سازمان بورس صورت گرفته امید می رود این سازو کار به تصویب برسد تا با استفاده از آن در بخش صادرات فراورده های نفتی از جهش بسیار خوبی برخوردار شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ