کد خبر: ۷۷۷۱۳
۱۰:۸ - ۱۳۹۷/۲/۱

واکنش ظریف به خروج آمریکا از برجام / نامه ٥٠٠ نماینده اروپایی

واکنش ظریف به خروج آمریکا از برجام / نامه ٥٠٠ نماینده اروپایی

وزیر امور خارجه ایران در مورد خروج آمریکا از برجام گفت: اقدام ایران حتما بر اساس منافع عمل بوده و واکنش جامعه بین‌المللی برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بی‌بی‌سی،، توپ برجام زیر پای اروپایی‌هاست، تلاش می‌کنند دست آمریکا نیفتد و خود با این توپ بازی را پیش ببرند. هفته‌ای که گذشت، اروپایی‌ها تلاش‌هایی برای تأکید چندباره حفظ برجام کردند. روز پنجشنبه ٥٠٠ نفر از نمایندگان پارلمان‌های آلمان، بریتانیا و فرانسه در نامه سرگشاده‌ای خطاب به اعضای کنگره آمریکا، از آنها خواسته‌اند به دونالد ترامپ اجازه ندهند توافق هسته‌ای با ایران را از بین ببرد.

دوشنبه نیز وزرای خارجه کشورهای اروپایی‌ در لوکزامبورگ دور هم جمع شدند و بر مراقبت از برجام و پایبندی بر آن تأکید کردند. اگرچه نگرانی این می‌رفت که تحریم جدیدی علیه ایران در این نشست تصویب شود، اما این اتفاق رخ نداد و وزرای ایتالیا، اسپانیا و اتریش با این اقدام مخالفت کردند.

حالا ٥٠٠ نفر از نمایندگان مجلس‌های سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه از همتایان خود در آمریکا خواسته‌اند از ادامه حیات این توافق مراقبت کنند.در این نامه، توافق هسته‌ای ایران به‌عنوان دستاورد حرکت مشترک آمریکا و قدرت‌های اروپایی برای نظارت بر برنامه‌ هسته‌ای ایران و محدودیت قابلیت غنی‌سازی آن ستایش شده، بدون آنکه قطره خونی بریزد.

امضاکنندگان نامه نوشته‌اند دلیل موفقیت مذاکرات هسته‌ای آن بود که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند یک همکاری قوی و متحد می‌تواند ائتلافی ایجاد کند که تا روسیه و چین گسترش یابد و تأیید جامعه جهانی را بگیرد.

اروپایی‌ها در حالی دست به این اقدام زده‌اند که دونالد ترامپ هشدار داد در ماه پیش‌رو تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید نمی‌کند مگر آنکه اروپایی‌ها آنچه را وی نواقص برجام می‌خواند، رفع کنند. از‌همین‌رو، فرانسه از بین اروپایی‌ها بیش از دیگر شرکا بر طرح مسئله موشکی و نفوذ ایران در منطقه به‌عنوان مسائلی که باید محدود شود، تأکید دارد.

ایران در مواجهه با این ادعاها می‌گوید برنامه موشکی ایران قابل مذاکره نیست، بلکه مربوط به مسائل دفاعی کشور است. ایران با برخی نمایندگان اروپایی درباره مسائل منطقه به‌ویژه یمن در حال مذاکره است. نامه نمایندگان پارلمان‌های سه کشور اروپایی در حالی منتشر شده که صدر‌اعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه با هم دیدار داشتند و در این ملاقات تأکید کردند اتحادیه اروپا کماکان خواهان حفظ توافق هسته‌ای است. درعین‌حال آنها درباره برنامه موشکی بالستیک ایران ابراز نگرانی کردند.

مرکل و مکرون قرار است هفته آینده به‌طور جداگانه به واشنگتن سفر و با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، مذاکره کنند. یکی از اهداف این سفر، تلاش برای متقاعدکردن ترامپ به تمدید برجام است در حالی که آنها بر ‌واردکردن فشار به تهران بر سر برنامه موشکی این کشور با ترامپ هم‌عقیده هستند.

به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، آنگلا مرکل در حاشیه دیدار با مکرون اعلام کرده تمام مسائل با تهران نمی‌تواند محدود به توافق هسته‌ای شود و برنامه موشکی بالستیک این کشور موجب نگرانی است. رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفته روابط غرب با ایران نمی‌تواند تنها بر اساس توافق هسته‌ای تعریف شود.

واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام به روایت ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که برای حضور در نشستی در نیویورک به سر می‌برد، در پاسخ به سؤال اگر آمریکا از برجام خارج شود، اولین واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: ایران حتما بر اساس منافع عمل می‌کند،در برجام و بیرون از برجام انتخاب‌های گسترده‌ای برای اقدام دارد و حتما اقدامی که ایران خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین‌المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند است.

ایران در هر شرایطی در برجام نمی‌ماند

عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز در ملاقات با وزیر خارجه نروژ گفت: این برداشت کاملا غلط و اشتباهی بزرگ است که کسی تصور کند ایران در هر شرایطی به برجام متعهد باقی خواهد ماند.

وزیر خارجه نروژ نیز ضمن بااهمیت‌خواندن همکاری‌ها و تعاملات دو کشور در ابعاد و حوزه‌های مختلف گفت: نروژ قویا از حفظ و اجرای برجام حمایت می‌کند. گزینه بهتری از برجام وجود ندارد و برای تداوم حیات برجام ضروری است همه تلاش‌ها به کار گرفته شود. 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ