کد خبر: ۷۷۷۳۲
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۲/۱

اثر جنگ روسیه و آمریکا بر بازار نفت از نگاه نماینده اسبق ایران در اوپک

اثر جنگ روسیه و آمریکا بر بازار نفت از نگاه نماینده اسبق ایران در اوپک

نماینده اسبق ایران در اوپک گفت:جنگ اخیر را نباید در قالب سوریه بلکه باید با دید باز‌تر و در خاورمیانه دید، این جنگ منطقه را به سمت بی‌ثباتی می‌برد و تامین نفت و گاز جهان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمد علی خطیبی درباره تاثیر جنگ بین روسیه و آمریکا بر بازار نفت به ایلنا گفت: جنگ اخیر را نباید در قالب سوریه بلکه باید با دید باز‌تر و در خاورمیانه دید، این جنگ منطقه را به سمت بی‌ثباتی می‌برد و تامین نفت و گاز جهان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: هر قدر منطقه ناامن‌تر باشد، امنیت انرژی نیز دچار ریسک و خطرپذیری می‌شود. این جنگ به هیچ وجه به صلاح مصرف کنندگان نبوده و کار خطرناکی است چرا که هزینه‌ها را خود مصرف کنندگان باید بپردازند. علاوه بر آن تولیدکنندگان هم اگر بخواهند تولید و سرمایه گذاری داشته باشند و امنیت انرژی را تامین کنند نیاز دارند که در منطقه امنی قرار داشته باشند، بنابراین هر گونه ناامنی به زیان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

این نماینده سابق اظهار داشت: البته مصرف کنندگان در قالب سازمان بین الملللی انرژی هماهنگ هستند اما تولیدکنندگان این هماهنگی را ندارند و فقط اوپک مدیریت عرضه دارد و غیر اوپکی‌ها چندان همراه نیستند.

خطیبی گفت: هر قدر هماهنگی تولیدکنندگان بیشتر شده و طیف گسترده‌تری داشته باشد، مدیریت بر مصرف کنندگان نیز آسان‌تر می‌شود،در درگیری‌های اخیر سوریه وقتی قیمت نفت به ۷۰ دلار رسید هیچ عرضه‌ای قطع نشد یعنی هیچگونه واکنش فیزیکی نداشتیم فقط موج روانی بود اما اگر ادامه یابد و عرضه متاثر شود قیمت‌ها بالا‌تر می‌رود.

وی افزود: قطع صادرات و عرضه، قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر گونه گسترش درگیری منجر به کاهش صادرات و بالا رفتن جهش قیمت‌ها می‌شود، به همین دلیل ثبات بازار در سایه ثبات امنیت منطقه بوده و این دو به هم گره خورده‌اند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ