کد خبر: ۷۷۷۶۹
۱۳:۸ - ۱۳۹۷/۲/۲

کلکسیون مشکلات
نماینده مجلس مطرح کرد:

کلکسیون مشکلات "ذوب" با بدهی 6.5 هزار میلیاردی و نیروی مازاد 4 برابری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام بدهی 6.5 هزار میلیارد تومانی و نیروی مازاد 4 برابری ذوب آهن گفت: این شرکت کلکسیونی از مشکلات است و تغییر مدیریت تاثیری ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن کوهکن ریزی در خصوص وضعیت بدهی ذوب آهن به خانه ملت گفت: تولید "ذوب" ساختمانی و از طریق کوره بلند است در صورتی که تولید "فولاد" صنعتی است. با وجود اینکه متد روز دنیا به سمت و سوی احیای مستقیم یا پست الکتریکی رفته اما کم نیستند کشورهایی که کوره ها را از طریق کوره بلند حفظ کردند چرا که اگر میزان یارانه ای که برای برق و گازی دریافت می کنند را از سود سالانه کاهش دهند ضرر می کنند.

وی تاکید کرد: در 25 سال گذشته از ذوب آهن به عنوان کانونی که باید به بسیاری از نهادها کمک و دو ذوب آهن را در کنار خود تامین کند، استفاده شد و همین کار مدیران دولتی شیرابه این شرکت فرابورسی را کشیده است. میانگین جهانی نیروی انسانی برای تولید یک میلیون تن ذوب آهن هزار نفر است، فرض بگیریم در ایران برای هر یک میلیون تن تولید 1500 نفر نیروی کار نیاز داریم، در حال حاضر ذوب آهن 3 میلیون تن تولیدی دارد و باید 4500 نفر نیروی کار داشته باشد اما در حال حاضر 16 هزار نفر در این کارخانه کار می کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تقاضای تعدیل نیرو ندارد، گفت: یکی از اشتباهات خصوصی سازی و اصلاح ساختار این است که مدیران به سراغ تعدیل نیروی انسانی می روند. در حال حاضر مجموعه بدهی حال و تعهدی این کارخانه بالای 6.5 هزار میلیارد تومان است، 3میلیون تن تولید می کند و این تولید هر کیلو 200 تومان سود دارد. بنابراین در نهایت سالانه 600 میلیارد تومان سود می کند.

بدهی 3500 میلیاردی به سیستم بانکی

کوهکن ریزی اظهار داشت: ذوب آهن 3500 میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار است، اگر میانگین سود بانکی را 18 درصد در نظر بگیریم ، هر چه تلاش کند باید سود وام ها را  پرداخت کند. به همین جهت ضمن اینکه ایستاده ایم نیروی جدید جذب نشود. تاکید داریم باید برای پست ها افراد توانمند و پربازده در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه نمی خواهد بار ذوب آهن سنگین شده، به گل بنشیند و 16 هزار نفر هم به بیکاران اضافه شود، گفت: ضمن اینکه افراد توانمند در پست ها گمارده می شود باید از باقی افراد در زمینه توسعه خط تولید استفاده شود تا حضور افراد بهینه شود.اشکال دیگری که وجود دارد این است که دولت افراد سیاسی خود را در مراکز صنعتی منصوب می کند در حالی که انتظار می رود، دولت ها برای ایجاد کار افراد وابسته به خود از مراکز صنعتی را بردارند.

کوهکن ریزی ادامه داد: ذوب آهن به سمت قرض گرفتن از خارجی ها رفته در حالی که این اقدام را درست می دانیم اما انتظار می رود دولت در دفاع از تولید داخلی، تولیدات را نقد خریداری کند تا از عهده تامین مخارج خود بر آید. این شرکت کلکسیونی از مشکلات است، مشکلات را بیش از آنکه وابسته به فرد بدانم،از ساختار می دانم . بنابراین تغییر مدیریت تاثیری بر رفع مشکلات ندارد و هر کسی مدیر این کارخانه شود اگر مشکلات را نشناسد از عهده کار برنمی آید.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» هادی | ساعت ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۲/۲
0
0
پاسخ
سهم بورسی دارم در اینده از تجدید ارزیابی به نتیجه مطلوبی خواهد رسید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ