کد خبر: ۷۷۸۲۰
۰:۰ - ۱۳۹۷/۲/۴

۳ تحول مثبت صنعت زغال سنگ در سال ۹۷ + پیش بینی قیمت آتی
درگفت و گوی بورس پرس با دبیر انجمن تشریح شد:

۳ تحول مثبت صنعت زغال سنگ در سال ۹۷ + پیش بینی قیمت آتی

دبیر انجمن زغالسنگ ضمن ارزیابی چشم انداز زغال سنگ در سال جاری،۳ تحول مثبت این صنعت در سال ۹۷ را نام برد و قیمت اتی ان را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ذغال سنگ از کالاهای پایه ای است که نسبت به فولاد ، سنگ آهن و نفت و گاز در ایران از اهمیت کمتری برخوردار است و کمتر خبر کارشناسی در این مورد در رسانه ها به گوش می رسد ولی همین ماده طی چند سال اخیر از اهمیت بیشتری برخوردار شده و از طرفی به نظر می رسد در سال های آینده نقش بیشتری در حوزه تولید و صنعت داشته باشد.

گرچه در بورس تهران 3 شرکت تولیدکننده نگین طبس، فرآوری پرورده طبس ، ذغال سنگ شمال شرق شاهرود و شرکت مصرف کننده ذوب آهن در این حوزه فعالیت می کنند و این صنعت نسبت به سایر صنایع از لحاظ کمیت در سطح نازلی است و باید اطلاعات آن در سطح پایین تری از ارزش برخوردار باشد ولی به طور غیرمستقیم تغییرات قیمت زغال سنگ بر کالاهای پتروشیمی و فولادی خیلی با اهمیت است.

در چین بسیاری از محصولات پتروشیمی به خصوص  پی وی سی ، متانول و اوره از زغال سنگ تهیه می شود.همچنین تغییرات قیمت این محصول بر قیمت فولاد و سنگ آهن تاثیر گذار است. به همین دلیل اطلاعات در این حوزه برای سرمایه گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است .

3 تحول مثبت زغال سنگ در سال جاری

سعید صمدی دبیر انجمن ذغال سنگ در گفت و گو با بورس پرس چشم انداز زغال سنگ در سال 97 را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سال جاری سه تحول عمده در زغال سنگ اتفاق می افتد که برای فعالین این صنعت و توسعه آن مثبت ارزیابی می شود . اول اینکه قیمت جهانی زغال سنگ رو به افزایش است . ولی هنوز در ایران اعمال نشده و در سال آینده اعمال خواهد شد،طبیعتا ذوب آهن تا حدی می تواند مقاومت کند .

وی افزود: دوم اینکه در سال آینده کوره بلند میدکو در زرند افتتاح خواهد شد و تولید آن در حدود 1.5 میلیون تن است . طبیعتا معادن ذغال سنگ از حالت تک مشتری خارج خواهد شد . سومین مورد بحث صادرات زغال سنگ است . در حال حاضر بعضی از شرکت های داخلی فعالیت صادراتی خود را شروع کرده و مذاکراتی داشتند .

این فعال حوزه زغالسنگ با اشاره به اینکه تا به حال شرکت ها وارد بازارهای جهانی نشدند،گفت:  تا شرکت ها جایی برای خود در سطح جهانی باز کنند یک مقدار زمان می برد و اوایل ممکن است کمتر از قیمت های جهانی باشد ولی قطعا بیشتر از قیمت های داخلی خواهد بود . در حال حاضر قیمت ذغال سنگ  هم تراز کیفی ایران حدود 150 تا 170 دلار CFR چین است .صادارت علاوه بر مزیت افزایش قیمت ، بصورت دریافت نقدی و ارزی خواهد بود ولی پول در فروش داخلی 5 تا 6 ماه طول می کشد دریافت شود.

عامل توسعه نیافتگی صنعت زغالسنگ

صمدی تفاوت قیمت ذغال داخلی با قیمت های جهانی را عامل توسعه نیافتگی این صنعت برشمرد و توضیح داد: در جال حاضر قیمت داخلی تنی 510 هزار تومان است ولی اگر ذوب آهن بخواهد از خارج وارد کند یک میلیون تومان به ازای هر تن تمام می شود و مسئله دیگر اینکه "ذوب"در واردات باید هزینه را نقدا پرداخت کند . اگر تفاوت قیمتی داخلی با خارجی تولید کنندگان ذغال سنگ برطرف شود شرکت های داخلی تولید کننده می توانند هزینه های خود را پوشش داده و توان توسعه صنعت را داشته باشند .

وی ادامه داد: در صنعت سنگ آهن شرکت های تولید کننده توانستند با وصل به بازارهای جهانی و فروش به قیمت جهانی، با سود آوری معقول به توسعه این صنعت بپردازند و از طرف دیگر با اتصال به بازارهای جهانی زیر بار فروش به کمترین قیمتها نرفتند . در همین ذغال سنگ شاهدیم که بعضی از ذغال شویی ها بعد از چند سال به خاطر کمبود نقدینگی هنوز راه اندازی نشده اند .

پیش بینی قیمت آتی ذغال سنگ

دبیر انجمن ذغال سنگ در مورد پیش بینی قیمت آتی ذغال سنگ گفت: اگر قیمت جهانی در همین حدود باقی بماند مطلوب خواهد بود چون با وجود رشد قیمت جهانی، در داخل به  این قیمت نرسیدیم و در حال حاضر تولید کنندگان داخلی 110 دلار بر هر تن می فروشند بنابراین با قیمت های جهانی فاصله داریم .مصرف کننده اصلی در این مورد چین است که به خاطر مسایل محیط زیستی تعدادی از معادن داخلی خود را تعطیل کرده ولی از طرف دیگر تولید فولاد دنیا در حال افزایش است به نظر می رسد شرایط مطلوب است .

صمدی در مورد تنوع تولید کیفی ذغال توضیح داد: طیف تولیدات در ذغال سنگ بسیار وسیع است . در سنگ آهن دو یا سه پارامتر برای تعیین کیفیت داریم به طور مثال عیار 60 ، 62 یا 67 درصد داریم و زیر 60 درصد برای مصرف مطرح نیست همچنین سنگ آهن مگنتیتیا هماتیت است ولی در ذغال سنگ حرارتی یا کک شو داریم و در همین کک شو حدود 100 نوع داریم که با توجه  به خواص نهایتا به 7 یا 8  نوع تقسیم می شوند .

وی افزود: در چند ماه اخیر بهترین نوع ذغال حدود 280 دلار و پایین ترین کیفیت حدود 150 دلار قیمت داشتند . ذغال سنگ با توجه به گوگرد ، فسفر ، خاکستر و رطوبت و پلاستومتری به انواع مختلف تقسیم می شود و کارخانه های فولاد برای مصرف آن مجبورند ترکیبی از انواع مختلف ذغال استفاده کنند و حتی ذغال با کیفیت به تنهایی قابل استفاده نیست .

این فعال حوزه زغالسنگ، حجم گردش جهانی ذغال سنگ را 8 میلیارد تن در سال عنوان کرد که حجم بسیار سنگینی است و در مقابل تولید 1.5 میلیون تن ایران حجم سنگینی نخواهد بود لذا این تولید پایین از مشکلات شروع  صادرات ما خواهد بود. حجمی که عرضه می کنیم در حد پایین تر از یک میلیون تن است که قدرت چانه زنی بالایی نخواهیم داشت ولی باز هم تقاضای خود را دارد .

صمدی گفت: فقط یک تولید کننده در چین داریم که  20 میلیون تن ذغال تولید می کند و اینکه صادرات ذغال سنگ دارای محدودیت زمانی است و نمی توان آن را بیشتر از 6 ماه نگه داشت چراکه بعد از 6 ماه به دلیل ترکیب با اکسیژن افت کیفی پیدا می کند . هر نوع ناخالصی ذغال را خاکستر می گوییم ،اگر چوب را آتش بزنیم آنچه باقی می ماند خاکستر و ناخالصی است و گرنه کربن ذغال یا چوب با ترکیب با اکسیژن به صورت گاز درمی آید . در ذغال حدود 10 درصد ناخالصی مجاز است .

وی در مورد خواص حرارتی و انواع ذغال هم گفت : ذغال حرارتی به مقدار 6500 کیلو کالری انرژی آزاد می کند و یک کیلو ذغال حرارتی از لحاظ مصرف حرارتی معادل یک لیتر گازوییل است و حدودا به یک متر مکعب گاز به مقدار 7500 کیلو کالری نزدیک است . ارزش  ذغال کک شو به خاطر حرارت نیست بلکه ارزش آن به خواص متالوژی آن برمی گردد . چون این نوع ذغال در کوره نقش احیا کنندگی دارد قیمت بیشتری نسبت به ذغال حرارتی دارد . در واقع این نوع ذغال در کوره، اکسیژن سنگ آهن را می گیرد و آهن را باقی می گذارد و 3تا 4 درصد کربن به فولاد اضافه می شود و چدن ایجاد می شود . قیمت ذغال حرارتی حدود 100 دلار و حتی پایین تر است و سالی حدود 200 هزار تن تولید می شود و بین 150 تا 200 هزار تن مصرف این نوع ذغال است .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ