کد خبر: ۷۸۹۲۶
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۲/۸

دستورالعمل دلار 3800 تومانی برای 16 کالا اساسی/ پرداخت یارانه یک صنعت
بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ کرد:

دستورالعمل دلار 3800 تومانی برای 16 کالا اساسی/ پرداخت یارانه یک صنعت

بانک مرکزی دستور العمل تامین دلار 3800 تومانی برای 16 کالا اساسی، دارو و کاغذ و تا سقف 3 هزار میلیارد تومان را به بانک ها ابلاغ کرد و یارانه ارزی خوراک دام و طیور از هفته آینده پرداخت می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بانک مرکزی اعلام کرد براساس مصوبه هیات وزیران و همچنین نامه معاون اول رییس جمهوری مقرر شده بود به منظور جلوگیری از افزایش  قیمت کالاهای اساسی، دارو و کاغذ، مبلغ سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای مابه‌ التفاوت نرخ ارز در نظر گرفته شود که واردکنندگان این دسته از کالاها برای واردات خود ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان خریداری نکنند.

بر همین مبنا و در پی نامه معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه به رییس کل بانک مرکزی مبنی بر تعهد پرداخت مابه‌التفاوت 400 تومانی، بانک مرکزی در نامه ای به بانک ها اعلام کرد هر گونه تخصیص و تامین ارز بابت واردات کالاهای مشمول مصوبه اشاره شده به شرح فهرست پیوست، با کسر ۴۰۰ تومان به ازای هر دلار برای متقاضی ذیربط امکان پذیر خواهد بود.

در همین راستا لازم است بانک ها معادل ریالی وجه ارزی را با کسر مبلغ یاد شده به ازای هر دلار از متقاضی اخذ و با تامین مابقی ریال مربوطه، نسبت به ارسال درخواست تامین ارز به نرخ روز بانک مرکزی از طریق پرتال ارزی سامانه تامین ارز اقدام کنند. متعاقبا بعد از تامین ارز و اعلام موضوع از سوی این بانک به سازمان برنامه و بودجه و تامین منابع ریالی لازم از سوی سازمان یاد شده، مطالبات هر بانک در این خصوص پرداخت خواهد شد. این نامه ششم اردیبهشت به شبکه بانکی ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، تعرفه کالاهای مشمول از طریق وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. همچنین مبنای محاسبه معادل دلاری سایر اسعار، نرخ برابری براساس نرخ های اعلامی بانک مرکزی در روز تامین ارز خواهد بود.

اقلام اساسی مشمول این دستورالعمل عبارتند از : ذرت، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، روغن خام، انواع کود شیمیایی فسفاته و پتاسه، بذور، دارو، واکسن مواد ژنتیکی دام و طیور، گوشت گوسفند و دام زنده، سموم و مواد موثره دفع آفات نباتی، کاغذ، مواد اولیه کاغذ، کره، داروهای ساخته شده، شیر خشک، تجهیزات مصرفی، مواد اولیه دارویی، ملزومات.

پرداخت یارانه خوراک دام و طیور از هفته آینده

همچنین علی‌اکبر مهرفر معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال اطلاعیه‌ای به وارد کنندگان نهاده‌های دامی (ذرت و کنجاله سویا) اعلام کرد: نظر به اینکه از اوایل هفته آینده سامانه جامعه تجارت بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی و گمرک آمادگی لازم را برای ارائه خدمت در رابطه با پرداخت 400 تومان به ازای هر دلار برای واردت کالاهای اساسی به ویژه ذرت و کنجاله سویا خواهند داشت، لذا انتظار دارد در جهت همکاری برای اجرای سیاست های ارزی جدید دولت اقدام لازم برای عرضه کافی در بازار و عدم تغییر قیمت به عمل آورده و تمهیدات لازم برای آرامش بازار را فراهم کنید.

نظر به اینکه کالاهای مذکور مشمول کنترل قیمت بوده و نرخ ارز آنها با توجه به یارانه 400 تومانی به ازای هر دلار تغییر نکرده همکاری و مساعدت همه ذینفعان می‌تواند از برخورد قانونی و اخلاق احتمالی در بازار جلوگیر به عمل آورد.

بنابراین گزارش، بعد از تک نرخی شدن نرخ ارز و تعیین دلار تک نرخی به مبلغ 4200 تومان دولت تصمیم گرفت برای واردات کالاهای اساسی از جمله ذرت و سویا که ماده اولیه خوراک دام و طیور را تشکیل می‌دهند و قیمت آنها بر هزینه تمام شده گوشت قرمز و مرغ تاثیر مستقیم دارد 400 تومان به ازای هر دلار اختصاص دهد. اما فاصله یک هفته‌ای اختصاص این امر باعث گرانی این محصولات در بازار مصرف شد که دولت به وارد کنندگان هشدار داده در صورت عدم رعایت نرخ‌های معمول و تعیین شده برخورد قانونی با اخلالگران بازار خواهد داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ