کد خبر: ۷۸۹۹۶
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۲/۱۰

گشایش نماد اوراق تسهیلات مسکن بزرگترین بانک دولتی در فرابورس

گشایش نماد اوراق تسهیلات مسکن بزرگترین بانک دولتی در فرابورس

بانک ملی ایران طبق مصوبه سال ۹۵ شورای پول و اعتبار از دیروز اقدام به گشایش نماد تسهیلات مسکن در فرابورس کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فرابورس، روز گذشته نشستی خبری جهت ارائه اطلاعات کامل درخصوص سازوکار تسهیلات مسکن بانک ملی و تفاوت آن با اوراق تسه بانک مسکن در فرابورس با حضور هادی سالارخیلی رئیس اداره کل سازمان و روش‌های بانک ملی، مسعود خاتونی عضو هیات مدیره بانک ملی، بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس و محمدحسن ابراهیمی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی برگزار شد.پس از ان نیز سه نماد معاملاتی "تملی 611"، "تملی 612" و "تملی 701" در فرابورس گشایش یافت.

بهنام محسنی با اشاره به پیشینه انتشار و معاملات این اوراق در بازار سرمایه گفت: مصوبه‌ای که کمیته فقهی سازمان بورس در سال 88 بابت ورقه بهادار بودن اوراق تسهیلات مسکن صادر کرد زمینه انجام معاملات ثانویه را برای این اوراق در بازار سرمایه به وجود آورد و از طریق اوراق تسهیلات مسکنی که بانک مسکن منتشر کرد معاملات این اوراق از سال 89 در فرابورس آغاز شد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر مقصد پرداخت تسهیلات بانک‌ها با تصویب شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود، ورود دیگر بانک‌ها برای اعطای تسهیلات مسکن را نیازمند مجوز شورای پول و اعتبار دانست و افزود: در سال 95 با تصویب شورای عالی پول و اعتبار امکان اوراق بهادار‌سازی تسهیلات برای سایر بانک‌ها نیز مهیا شد و در این راستا بانک ملی برای توسعه ابزارهای تامین مالی با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه نسبت به کسب مجوز انتشار اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از بانک مرکزی اقدام و در سال گذشته موفق به کسب مجوز انتشار این اوراق شد.

این مقام مسئول ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد بانک ملی با کارشناسان فرابورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی زیرساخت‌های فنی و حقوقی و فرایند نهایی انتشار اوراق در فرابورس فراهم شد و سازمان بورس نیز به عنوان اولین اقدام اجرایی در راستای این مصوبه مجوز انتشار اوراق تسهیلات بانک ملی را صادر کرد که در پی آن متعاقبا فرابورس بهمن سال 96 این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی پذیرش کرد.

محسنی با اشاره به اینکه از زمان آغاز معاملات اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در فرابورس تاکنون مبلغ 32.6 هزار میلیارد تومان توسط بیش از 745 هزار نفر استفاده شده،نحوه معاملاتی این اوراق همانند روند اوراق تسه بانک مسکن است و حد ماکزیمم هر سفارش در هر نماد طی هر روز معاملاتی معادل 240 ورقه تسهیلات مسکن بانک ملی است و هنوز محدودیتی برای فروش این اوراق اعمال نشده است.در صورتی‌که محدودیتی برای فروش این اوراق همانند اوراق تسه اعمال شود مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید.

دریافت اوراق تسهیلات مسکن علاوه بر سود 10 درصدی

سالارخیلی نیز با اشاره به مجوز بانک مرکزی مبنی بر توانایی ارائه طرح‌های تولیدی بانک‌ها در زمینه تسهیلات مسکن گفت: حدود یک سال گذشته طراحی تسهیلات مسکن بانک ملی در دستور کار قرار گرفته و به نتیجه رسید که با ورود این تسهیلات به فرابورس، امروز با بازگشایی نماد "تملی" این اوراق قابلیت معامله پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص یکی از مزیت‌های بانک ملی برای تشکیل سپرده کوتاه‌مدت گفت: بر اساس مجوز بانک مرکزی با تشکیل سپرده کوتاه‌مدت در بانک‌ها، حداکثر 10 درصد سود به دارنده حساب تعلق می‌گیرد اما اگر اشخاص همان مبلغ را در بانک ملی سرمایه‌گذاری کنند علاوه بر این 10 درصد سود، بسته به میزان مانده حساب به آن‌ها اوراق تسهیلات مسکن تعلق می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: این افراد علاوه بر اینکه می‌توانند از حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن استفاده کنند،در فرابورس نیز امکان فروش این حق به دیگر افراد ایجاد می شود که حدود 3 تا 4 درصد سود برای آن‌ها به دنبال دارد.به این ترتیب دارندگان اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی می‌توانند از این اوراق برای دریافت وام مسکن تا سقف 60 میلیون تومان استفاده کنند و یا در صورت عدم نیاز از طریق فرابورس آن را به فروش برسانند.

سالارخیلی هدف این بانک از انتشار اوراق "تملی" را متعادل‌سازی قیمت اوراق تسهیلات مسکن عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بازارگردان اوراق تسهیلات مسکن به دو بخش افزایش پیدا کرده قطعا روی بازار تاثیر خواهد گذاشت و در واقع مهم‌ترین مزیت این اوراق رقابتی شدن اعطای تسهیلات مسکن است.

وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن از قیمت آن رضایت داشته باشند، پیش‌بینی کرد استقبال خوبی از این طرح صورت بگیرد با بازگشایی نماد "تملی" عموم مردم با این اوراق آشنایی پیدا کرده و قطعا برای افرادی که تمایل به خرید مسکن یا سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، جذابیت دارد.

رئیس اداره کل سازمان و روش‌های بانک ملی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت این اوراق با اوراقی که بانک مسکن منتشر می‌کند، گفت: این اوراق در عرضه، نحوه اعطا، تخصیص و تسویه با اوراق بانک مسکن تفاوت‌ دارد. ضمن آنکه افراد با تسهیلاتی که از طریق این اوراق دریافت می‌کنند می‌توانند ملک مد نظر را بدون محدودیت سن بنا خریداری کنند منوط به اینکه ارزش‌گذاری قیمت ملک با تسهیلات مورد نظر متناسب باشد.

سالارخیلی افزود: اوراق تسه مسکن تا 4 ماه قابلیت خریدوفروش پیدا نمی‌کند در حالی که اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در زمان دریافت، قابلیت خریدوفروش دارد و سود 3 تا 4 درصدی را نیز برای دارنده به همراه خواهد داشت.

طراحی مدل‌های جدید اعطای تسهیلات مسکن در فرابورس

ندا بشیری مدیر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس هم یکی از رسالت‌های این بورس را ابزارسازی عنوان کرد و گفت: از نظر فرابورس چرخه انتشار تا واگذاری امتیازها نوعی فناوری مالی محسوب می‌شود و به همین دلیل ما در این حوزه به دنبال ایجاد مدل‌های بهینه هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مدل‌هایی که در فرابورس در حال بررسی است این است که همانند بسیاری از کشورها، مبلغ تسهیلات، تابعی از ارزش ذاتی ملک باشد، افزود: هنگامی که این مدل تمام شود به شورای پول و اعتبار پیشنهاد می‌کنیم تا در صورت صلاحدید، مبلغ تسهیلات اعطایی بر اساس ارزش ملک مشخص شود.همچنین از تلاش برای ایجاد مدلی درخصوص اعطای تسهیلات به املاکی که کاربری غیر مسکونی دارند و برنامه‌ به جریان افتادن مجدد وام‌های رهنی (MBS‌ها)سخن گفت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ