کد خبر: ۷۹۰۲۱
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۲/۱۱

منفعت نفت ۷۵ دلاری + درآمد 11 هزار میلیاردی دولت طی 2 سال گذشته
نماینده مجلس مطرح کرد:

منفعت نفت ۷۵ دلاری + درآمد 11 هزار میلیاردی دولت طی 2 سال گذشته

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به درآمد 11 هزار میلیاردی دولت طی 2 سال گذشته از 3 محل گفت: نفت 75 دلاری به نفع ایران تمام می شود و قانون برای مازاد درآمد آن برنامه ریزی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین علی حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه هر بشکه نفت در حال حاضر 75 دلار فروخته می شود به خانه ملت گفت: در بودجه سال 97 در نظر گرفته شد هر بشکه نفت 55 دلار فروخته شود در حال حاضر این رقم به 75 دلار رسیده اما درآمد این بخش وارد نمی شود. بخشی از پول فروش نفت به صورت نقدی وارد و بخش دیگر با روش های محتلف تسویه می شود اما اکنون که شاهد مازاد درآمد فروش نفت هستیم باید درآمد مازاد طبق قانون در هزینه های دیده شده مصرف شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت فروش نفت به ضرر ایران نیست،افزود: در قانون پیش بینی شده مازاد درآمد دولت از فروش نفت در چه مواردی هزینه شود بنابراین نگرانی در این باره که دولت چه عملکردی در این زمینه باید داشته باشد، وجود ندارد.با توجه به اینکه در سال گذشته حدود 24 هزار میلیارد تومان از بودجه پیش بینی شده محقق نشد با افزایش قیمت نفت می توان تا حدودی کسری بودجه را جبران کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: با وجود اینکه در قانون بودجه برای مازاد درآمد ردیف هایی در نظر گرفته شده، با این حال اگر افزایش درآمد به قدری باشد که در قانون برای آن تکلیفی وجود نداشته باشد نسبت به اصلاح قانون بودجه اقدام می شود اما بعید می دانیم که با فروش هر بشکه 75 دلاری به درآمدی دست پیدا کنیم که قانون برای آن برنامه ای نداشته باشد.

حاجی دلیگانی درباره اینکه چرا قیمت فروش هر بشکه نفت در بودجه بیش از 55 دلار در نظر گرفته نشد،گفت: دولت لایحه بودجه و اعداد را پیشنهاد می دهد و نمایندگان با توجه به بررسی ها، بودجه را مصوب می کنند،گاهی مسائل قابل پیش بینی نیست به همین جهت طبق اتفاقات روز اعداد و ارقام را در نظر می گیریم.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی گذشته، کسی باور نداشت مجدد وضعیت اقتصادی از لحاظ قیمت ها بهبود پیدا می کند اما در دو سال گذشته شاهد افزایش درآمد دولت از سه محل قیمت فروش نفت خام صادراتی، افزایش صادرات و افزایش درآمد ارزی بودیم از این محل ها 11 هزار میلیارد تومان درآمد زایی شده که انتظار می رود سال جاری نیز چنین روندی طی شود. اعضای کمیسیون برنامه قانون بودجه را رصد می کنند تا در صورتی که درآمد افزایش پیدا کرد قانون بودجه را در جهت آغاز پروژه های جدید اصلاح کنن.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ