کد خبر: ۷۹۰۶۰
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۲/۱۵

انتقاد نماینده مجلس از فیلتر تلگرام و سوق مردم به فیلترشکن‌های آمریکایی

انتقاد نماینده مجلس از فیلتر تلگرام و سوق مردم به فیلترشکن‌های آمریکایی

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به فیلترینگ تلگرام و روی آوردن مردم به فیلترشکن‌های آمریکایی گفت: فیلتر تلگرام براساس رأی یک دادگاه و نقض حقوق ملت است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: درباره ارتباطات مجموعه مقرراتی در جهان وجود دارد و براساس مقررات حقوق‌بشری انسان‌ها در ارتباط با یکدیگر آزاد هستند و حق ارتباط، دسترسی به اطلاعات و نشر اطلاعات جزء حقوق ذاتی افراد است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که زمینه ارتباط سالم و گسترده برای مردم را فراهم نکرده‌ایم، نمی‌توانیم مردم را از ارتباطات دنیای امروز منع کنیم.اگر با فیلتر تلگرام مردم به پیان‌رسان خارجی دیگر مهاجرت کردند، می‌خواهیم چه کنیم؟ ما که نمی‌توانیم تمام پیام‌رسان‌های دنیا را فیلتر کنیم. نهایتا باید برق را قطع کنیم.

این نماینده مجلس افزود: سیستم ارتباطی دنیا پیشرفته‌تر و گسترده‌تر از آن است که چنانچه به سرور پیام‌رسانی دسترسی نداشتیم، ارتباط آن را قطع کنیم، باید فناوری خود را تا تراز جهانی ارتقا دهیم و نرم‌افزاری جهانی ایجاد کنیم. تا زمانی که اعتماد و فناوری خوب ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم جلوی این موارد را بگیریم.فیلتر تلگرام براساس رأی صادرشده یک دادگاه است، اگر بنا باشد یک دادگاه رأی صادر کند و بخشی از حقوق مردم را بگیرد، دیگر چیزی از حقوق ملت باقی نخواهد ماند، این کار نقض حقوق ملت است و به جز افزایش بی‌اعتمادی نسبت به نظام و سیستم چیز دیگری نخواهد داشت.

رحیمی‌جهان‌آبادی ادامه داد: نتیجه فیلتر تلگرام این شده که مردم را به سمت فیلترشکن‌های آمریکایی که بدافزارهای فراوانی هم دارند، سوق داده‌ایم که این کار منطقی و عقلانی نیست. تلگرام در اتفاقات دی ماه 96 نقش داشت اما خیابان‌ها، میدان‌ها، تلفن‌ها و... هم نقش داشتند، نمی‌توانیم میدان‌ها و خیابان‌ها را هم ببندیم. ریشه مشکلات دی ماه 96 را باید واکاوی کرد. طبق گزارش وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه نقش برخی عوامل خارجی در آن اتفاقات مشهود بود اما با بستن تلگرام نمی‌توان نفوذ خارجی‌ها را از بین برد چراکه این روزها صدها نرم‌افزار وجود دارد. اتفاقا بیشترین حجم ارتباط‌گیری در حوادث دی ماه 96 از طریق توییتر بوده است.

وی با اشاره به فعالیت مسئولان در توییتر گفت: کجای جهان به این صورت است که قانون‌گذار قانونی را مصوب کند، سپس خود رعایت نکند؟ قانونی که اکثر مردم رعایت نمی‌کنند، مشکل از قانون است نه مردم.اتفاقا زمانی که نرم‌افزاری مثل تلگرام بسته می‌شود کنترل وضعیت هم دشوارتر می‌شود چراکه کانال‌های ارتباطی گسترده‌تر می‌شود. زمانی که گروهی علنی فعالیت می‌کنند، کنترل آنها راحت‌تر از آن است که مخفیانه فعالیت کنند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ