عضو کمیسیون صنایع مجلس از حضور معاونان وزیر صنعت در مجلس برای بررسی تعرفه واردات،قیمت و مشکلات ثبت سفارش خودرو خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،قیمت مدلهای مختلف خودرو در بازار در روزهای اخیر به دلیل دلالبازی بین 8 تا 10 میلیون تومان افزایش یافته اما نمایندگان مجلس با هدف بررسی دلایل تغییر تعرفه واردات خودرو معاونان وزیر صنعت را به مجلس فراخواندهاند تا دلایل ایجاد مشکل برای واردکنندگان خودرو را بررسی کنند.
شاید در خلال این نشست، نیمنگاهی هم به افزایش قیمت خودرو داشته باشند اما محور اصلی مورد نظر آن ها تعرفه واردات است و در دستور کار جلسه کمیسیون صنایع مجلس که روز یکشنبه برگزار میشود، پرداختن به اختلالات ناشی از تغییرات تعرفهای در دستور کار قرار گرفته است. این در حالی است که تغییر تعرفه واردات خودرو برای اقشار مختلف جامعه اهمیت خاصی ندارد.به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، تغییرات تعرفه واردات حتی در بازار خودروهای وارداتی هم تأثیرگذار نیست زیرا خریداران خودروهای وارداتی اقشار مرفهی هستند که نوسانات ایجادشده در قیمت این خودروها، برای آن ها اهمیت چندانی ندارد.
کمیسیون صنایع مجلس قصد دارد روز سهشنبه با حضور وزیر صنعت و مدیران عامل سایپا و ایرانخودرو به مسئله افزایش قیمت خودرو بپردازد اما ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس حضور وزیر صنعت در مجلس را رد کرد و گفت: معاونان وزیر صنعت برای بحث و بررسی در زمینه تعرفه واردات خودرو به مجلس میآیند و در خلال این بحثها، مسئله قیمت خودرو هم بررسی خواهد شد.
جواد حسینیکیا دبیر دوم کمیسیون صنایع مجلس ضمن زیروروکردن برنامههای این هفته کمیسیون تخصصی صنعت،گفت: بحث افزایش تعرفه خودروهای وارداتی، روز یکشنبه در کمیسیون صنایع مجلس مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
تفاوت دغدغه مجلس و مردم
بخش اعظم جامعه از افزایش قیمت خودروهای داخلی نگران هستند اما نمایندگان ملت این روزها با پیگیری بحث تعرفه به دنبال احقاق حقوق آن اقلیتی هستند که حتی فروشندگان خودروهای وارداتی هم معتقدند تغییر قیمتها در تصمیم این قشر برای خرید خودروی خارجی تأثیری ایجاد نمیکند.گروهی نیز به تأثیرگذاری مشاور وزیر صنعت در تصمیمات مجلس اشاره کرده و میگویند: وزیر صنعت 24 دی سال 96 یکی از اعضای انجمن صنفی واردکنندگان خودرو را بهعنوان عضو شورای اندیشهورزی وزارت صنعت منصوب کرده، همین فرد 25 دی سال 96 نیز بهعنوان مشاور خودرویی کمیسیون اصل 90 حکم دریافت میکند.
دو روز بعد از این انتصاب در 27 دی سال 96 کمیسیون اصل 90 طرح دوفوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو را به هیئترئیسه مجلس تقدیم میکند.در نتیجه حضور این فرد بهعنوان مشاور کمیسیون اصل 90، سبب شده نمایندگان ملت دغدغه اصلی جامعه را شناسایی نکنند و به دنبال مسائلی بروند که برای بخش اعظم جامعه اهمیت چندانی ندارد.
حسینیکیا گفت: کمیسیون صنایع در ارتباط با موضوع خودرو چندین جلسه برگزار کرده و بررسیهای مختلفی را در دستور کار دارد. ما تا به نتیجه نرسیم، امکان اطلاعرسانی نداریم، زیرا مردم کار مشهود نمیبینند. باید بررسی کارشناسی انجام شود و به جمعبندی برسیم. در بحث تحقیقوتفحص که عدهای از نمایندگان پیگیر آن هستند و موضوع بحث جلسه یکشنبه نیست، مباحثی نظیر کیفیت، قیمت، نیروی انسانی و مباحثی از این دست هم بررسی میشود.
وی افزود:کیفیت خودروی داخلی برای کمیسیون صنایع مهم است. درحالحاضر کیفیت خودروی داخلی خیلی بهتر از گذشته شده و از پیکان به خودروهای امروزی رسیدهایم.کیفیت ارتقا یافته اما شاید به شاخصهای جهانی نرسیده باشیم.بخشی از قیمت بالای خودروهای داخلی مربوط به انباشت نیروها در این صنعت است. ایرانخودرو 3 هزار نیروی مازاد دارد که تعدیل آن ها و جایگزینی روبات در صنعت خودرو، منجر به بروز بیکاری در جامعه میشود اما از سوی دیگر هزینه اضافی این نیروها،بر قیمت خودرو تأثیر میگذارد.
حسینی کیا گفت: راهکار خودروسازهای داخلی برای کاهش نیروی کار، جذبنکردن نیروی جدید است. زیرا نمیخواهند بحران دیگری ایجاد کنند. این سیاست روش معقولی است که خودروسازیها پیگیری میکنند.تلاش خودروسازیها برای طراحی پلتفرمهای جدید این اقدام را گامی به سوی جلب نظر مشتریان داخلی معرفی میکنند. این حرکت باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.
پیگیری بحث ساماندهی بازار
ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در ارتباط با جلسه یکشنبه آینده گفت: هدف اصلی از جلسه کمیسیون، بررسی دلایل افزایش تعرفه واردات خودرو و ایجاد اختلال در ثبت سفارش است. در ارتباط با این موضوع، جلسه اولیهای با واردکنندگان داشتهایم.درباره افزایش قیمت خودرو نیز در جای خود بحث خواهیم کرد. ساماندهی بازار خودرو هم در دستور کار مجلس است که در آن به مسئله قیمت خودروهای داخلی خواهیم پرداخت. این جلسه با حضور وزیر و سایر مسئولان ذیربط برگزار خواهد شد.
تکمیلنشدن اسناد شورای رقابت
اگرچه به نظر میرسد مجلس چندان دغدغه تنظیم قیمت خودروهای داخلی را ندارد و به دنبال خودروهای وارداتی است اما پیش از این قرار بود شورای رقابت با بررسی اسناد و مدارک ارائهشده از سوی خودروسازان، مجوز افزایش بهای خودرو را در انتهای اردیبهشت ماه صادر کند.هرچند بازار منتظر صدور مجوز شورای رقابت نشده و دلالها بهصورت خودجوش بهای این محصول را در بازار افزایش دادهاند اما گویا بررسیهای شورای رقابت هم هنوز به سرانجام نرسیده است.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت درباره احتمال صدور مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان داخلی گفت: هنوز از سازمان مرکزی اطلاعات دریافت نکردهایم. هنوز آخر اردیبهشت نشده و باید منتظر بمانیم.سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده مسئول رسیدگی دلالبازیهای اخیر بازار خودرو است.
انتهای پیام