کد خبر: ۷۹۳۴۵
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۲/۲۴

4 دلیل پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک ها
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد:

4 دلیل پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک ها

مرکز پژوهش‌های مجلس با اعلام عدم رعایت استانداردهای بازل توسط اکثر بانک ها ، 4 دلیل پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانک ها را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به شرایط روابط بانک های ایران با سایر کشورها در دوره تحریم‌ اعلام کرد: بخش قابل‌توجهی از مشکلات برقراری روابط کارگزاری بانک‌های ایران با بانک‌های دنیا، ناشی از علل غیرتحریمی است.

براساس این گزارش، بخش عمده بانک‌های ایران، هنوز نتوانسته‌اند حداقل نسبت کفایت سرمایه تعیین‌شده در بال یک در سال 1988 را که 8 درصد بوده رعایت کنند. عمده دلیل این امر ناشی از پایین‌بودن سرمایه پایه، کاهش سود ، افزایش زیان‌ انباشته و حجم بالای دارایی‌های با ضریب ریسک بالا در ترازنامه بانک‌ها است. 

مقوله‌های دیگر توصیه‌های بازل مانند حاکمیت شرکتی، رتبه‌بندی مشتریان، بنگاه‌داری بانک‌ها و سرمایه‌گذاری دوبل بانک‌ها در یکدیگر که بیشتر در نسخه‌های 2 و 3 بیان شده، یا اساسا در ایران مورد توجه قرار نگرفته یا بسیار ضعیف اجرا می‌شود.

استانداردهای IFRS نیز که صحت اطلاعات ارائه‌شده توسط بانک‌ها در صورت‌های مالی را تأیید می‌کنند، به‌تازگی مورد توجه قرار گرفته اما اقدامات نهادهای نظارتی در این زمینه حداقلی بوده و حتی اجرای همین استانداردهای حداقلی نیز از سوی برخی بانک‌ها رعایت نشده است. این استاندارد از سال 2005 آغاز شده و بسیاری از کشورها تا سال 2011 به اهداف تعیین‌شده دست یافته‌اند.

این در حالی است که ایران جزء 23 کشوری بوده که این استانداردها را رعایت نمی‌کند. همچنین به دلیل تفاوت ساختار فعالیت بانکداری در ایران با بانک‌های جهان نیاز به یک چارچوب بومی برای این استانداردها وجود دارد که با وقفه 10 ساله از سال 94 توسط بانک مرکزی شروع شده است.

وضعیت ایران در زمینه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم مناسب نیست. متأسفانه در تمامی سال‌های انتشار این گزارش از سال 2012 به‌غیر از سال 2013 ایران به‌عنوان پرریسک‌ترین کشور از نظر خطر پول‌شویی و تأمین مالی‌ تروریسم رتبه‌بندی شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ